انتشار اولین عکس‌های فضاپیمای کاسینی از حلقه‌های زحل

در جدیدترین اطلاعات کاسینی تصاویر خارق‌العاده و باورنکردنی از قلب حلقه‌های زحل به زمین ارسال کرده است.

انتشار اولین عکس‌های فضاپیمای کاسینی از حلقه‌های زحل

به گزارش کلیک،‌ دانشمندان اولین نگاه و بررسی خود را درباره‌ی فضای بین زحل و حلقه‌های آن انجام داده‌اند و این اتفاق بسیار خیره‌کننده است. روز چهارشنبه ۲۶ آوریل ۲۰۱۷ فضاپیما‌ی ناسا یعنی کاسینی ماموریت خطرناکی را انجام داد و اولین شیرجه از ۲۲ شیرجه برنامه‌ریزی شده برای نزدیک‌تر شدن به سطح سیاره زحل را اجرا کرد، درحالی که تماس رادیویی این فضاپیما با زمین قطع شده بود. این اولین باری است که یک سفینه‌ی فضایی از زمین می‌تواند اینقدر به سیاره زحل نزدیک شود و از حلقه‌ تشکیل شده از خاک و سنگ سیاره زحل عبور کند.

1th pic

کاسینی با سرعت ۷۷۰۰۰ مایل در ساعت سفر خود را از طریق عبور از مناطق ضخیم با ذرات به طور بالقوه مخرب شروع کرد و به همین خاطر مجبور به استفاده از آنتن به شکل بشقاب به عنوان یک سپر شد. تصاویری که در این عملیات ثبت می‌شوند در بهترین حالت باید بتوانند جزئیاتی به کوچکی ۱۵۰ متر را نمایش دهند. تیم تصویربرداری کاسینی ارسال تصاویر ویرایش نشده این کاوشگر را روی وب‌سایت کاسینی آغاز کرده‌اند.شیرجه‌ها به دلایل مختلفی خطرناکند، اول به دلیل سرعت بالایی که کاسینی دارد،‌زیرا در این سرعت برخورد با ریزترین ذره می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را وارد کند،‌ از این رو کاوشگر باید دیش رادیویی‌اش را به عنوان سپر محافظ مورد استفاده قرار دهد و به همین دلیل در حین شیرجه‌ها ارتباط کاسینی با زمین قطع می‌شود.

2th pic

در طول شیرجه‌ی فضاپیمای کاسینی به داخل فضای بین زحل و حلقه‌های آن ارتباط این مجموعه با زمین به طور کل از بین رفت.

تمام روز دانشمندان با نگرانی در انتظار تایید موفقیت‌آمیز بودن انجام ماموریت عبور از مناطق تعیین شده حلقه‌های زحل توسط فضاپیمای کاسینی بودند.البته از آنجایی که حلقه زحل از سنگ‌های بسیار زیادی تشکیل شده، احتمال می‌رفت که صدمه زیادی به فضاپیمای کاسینی وارد شود، اما تا این لحظه همه چیز بسیار طبیعی گزارش شده و این فضاپیما آسیبی ندیده است. درست قبل از نیمه شب به وقت اقیانوس آرام فضای عمیق شبکه (یک گروه از تسلکوپ‌های پیشرفته‌ای که با اشیا‌ی دور در فضا ارتباط برقرار کردند) سیگنال ضعیف و دوری را از فضاپیمای کاسینی دریافت کردند. زمانی که دانشمندان اطلاعات جزیی از فضاپیمای کاسینی دریافت کردند تشویق عظیمی در کنترل زمینی آزمایشگاه پیشرانه جت در پاسادنا کالیفرنیا بالا رفت. فضاپیمای کاسینی با موفقیت توانسته بود از شکاف‌های حلقه‌های زحل با خیال راحت عبور کند و در طرف دیگر پدید آید.

5th pic new

ما انجامش دادیم! کاسینی در تماسی که با زمین داشت داده‌هایی را از شیرجه‌ی موفقیت آمیز خود به فضای بین زحل و حلقه‌های آن ارسال کرده است

در ماه سپتامبر، آخرین شیرجه‌ی فضاپیمای‌ کاسینی به داخل خود سیاره‌ی زحل انجام خواهد گرفت و کاوشگر برای همیشه ناپدید خواهد شد اما تا آن زمان کاسینی وعده داده است که تصاویر ارزشمند و باورنکردنی را از این علم جذاب ارسال کند.

11th pic

تصاویر خامی از آخرین شیرجه‌ی فضاپیمای‌ کاسینی در وبسایت ناسا منتشر شده است. در زیر هر آنچه را که فضاپیمای کاسینی دیده‌ است را مشاهده می‌کنید:

7th pic

12th pic

ارسال نظر