نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال ایران برگزار می‌شود

مهلت شرکت در «نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال ایران» که با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود، تا ۱۰ مردادماه ۹۵ تمدید شد.

نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال ایران برگزار می‌شود

به گزارش کلیک، امیرحسین اسدی، دبیر اولین ماراتن تولید محتوای ایران گفت:«این رویداد پیش‌ از این قرار بود تیرماه ۹۵ برگزار شود، اما برگزاری آن تمدید، و به مرداد ماه سال جاری منتقل شد. در نتیجه علاقه‌مندان تا ۱۰ مردادماه برای ثبت نام در این رویداد مهلت دارند .»

وی درباره این رویداد گفت:«ما به دنبال ایجاد یک جریان سازی برای تولید محتوا در حوزه مجازی هستیم تا عموم مردم از مرحله دبستان، راهنمایی، دانشجو و بالاتر برای ما محتوا تولید کنند. سناریو بازی بنویسند و آموزش ببینند و یاد بگیرند چطور می‌توان سناریو نوشت و محتوا تولید کرد .»

اسدی بیان کرد:«این ماراتن به دنبال ترویج و فرهنگ‌سازی تولید محتوا دیجیتال است. در کشور زیرساخت و پهنای باند زیدی داریم. اما محتوای کاملی نداریم. لذا همه افراد به ناچار از سایت‌های خارجی استفاده می‌کنند که محتوای لازم و مناسب را دارا نیستند .»

وی ادامه داد:«ما به دنبال این هستیم تا از کمک مردم در محتواسازی استفاده کنیم. این محتوا ارزش گذاری شود و در آینده فضایی ایجاد شود که فروش محتوا صورت گیرد .»

دبیر اولین ماراتن تولید محتوای ایران در توضیح اتفاقی که در این ماراتن رخ می‌دهد گفت:«شرکت‌کنندگان پس از ثبت نام غربال گری شده و برای شرکت در این رویداد انتخاب می‌شوند. سپس در گروه‌های ۳ تا ۵ نفره تیم بندی خواهند شد. به تیم‌ها موضوعاتی را ارائه می‌کنیم تا آنها بنا به موضوع ارائه شده محتوا تولید کنند .»

وی خاطر نشان کرد:«به تیم‌های برگزیده پس از این رویداد با حمایت و کمک ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جوایزی تعلق خواهد گرفت. تلاش می‌کنیم به سمت شرکت دانش بنیان شدن بروند، در فن بازارها شرکت کنند، محصولات خود را به فروش برسانند و در عمل یک چرخه تجاری سازی ایده و اقتصادی را برای آنها ایجاد خواهیم کرد .»

بر اساس این گزارش، موضوعات این مسابقه در حوزه دین و فرهنگ، پزشکی و سلامت، علوم فنای و مهندسی، کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان، گفتمان علم و فناوری، بانکداری، پرداخت و فناوری مالی، هنر و معماری هستند .

محورهای نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال ایران را بصری سازی داده‌ها، فایل‌های متنی و نشریه الکترونیکی، پرتال و وب‌سایت، محتوای نرم‌افزارهای تلفن همراه، پویانمایی، عکس، فیلم و صوت تلفن همراه، نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای، فایل‌های متنی و عکس، ایده پردازی و سناریوی بازی رایانه‌ای تشکیل می‌دهد .

اهداف این مسابقه ترویج و فرهنگ‌سازی در راستای تولید محتوای دیجیتال، شناسایی توانمندی‌ها و هدایت استعدادهای جامعه در حوزه‌ی تولید محتوا، بسترسازی در جهت کارآفرینی دیجیتال مبتنی بر تولید محتوا، تقویت خط و زبان فارسی در محیط دیجیتال، پرورش خلاقیت در حوزه محتوای دیجیتال، حل مسئله به شیوه‌های گوناگون در فرآیندی خلاقانه، آموزش مبانی تولید محتوای دیجیتال فاخر و حمایت از تولیدکنندگان محتوا است .

ثبت‌نام در مسابقه در قالب تیم‌های حقیقی یا حقوقی انجام می‌شود. هر تیم می‌تواند نام مشخصی را برای خود انتخاب کند. حداقل تعداد اعضای هر تیم، سه نفر و حداکثر پنج نفر خواهد بود. هر تیم یک نفر را به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار معرفی می‌کند. محتوای تولیدی به‌صورت متن، عکس، فایل صوتی و فیلم مورد پذیرش است. در کلیه آثار می‌بایست خط و زبان غالب، زبان فارسی باشد .

در محل برگزاری کتاب‌های مرجع هر رشته وجود دارد. هر تیم باید کتاب‌های بیشتر مورد نیاز خود را به‌همراه داشته باشد. دسترسی به اینترنت آزاد است لذا به همراه داشتن لپ تاب برای هر تیم بلامانع است. محتوای تولیدی تیم‌ها، به‌صورت فایل الکترونیکی تحویل کمیته داوران می‌شود. زمان مسابقه ۴۸ ساعت است و در این مدت شرکت‌کنندگان نمی‌توانند از محل برگزاری ماراتن خارج شوند .

رعایت ملاحظات حقوق مالکیت فکری و معنوی در استفاده از هرگونه اثر بر عهده تیم‌های شرکت کننده بوده و مدیریت ماراتن مسئولیتی بر عهده ندارد. ذکر مرجع تمامی مطالب استفاده شده در تولید محتوی الزامی است. در صورت تشکیل نمایشگاه فن بازار محتوای دیجیتال، محتوای تولیدی می‌تواند در معرض دید عموم شرکت‌کنندگان قرار بگیرد .

داوری محتوای تولیدشده توسط شرکت‌کنندگان، برعهده‌ی کمیته‌ی علمی بوده و تیم‌های شرکت‌کننده ملزم به پذیرش رأی کمیته‌ی علمی هستند .

در هر یک از موضوعات شش‌گانه، تیم‌های اول تا سوم به طور جداگانه انتخاب می‌شوند. جوایز تیم اول ده سکه طلا، تندیس و دیپلم افتخار؛ تیم برگزیده دوم پنج سکه طلا و دیپلم افتخار و تیم برگزیده سوم دو سکه طلا و دیپلم افتخار است .

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت www.sharifdc.ir مراجعه کنند.

نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال ایران با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی مرداد ماه ۱۳۹۵، در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود .

ارسال نظر