برگزاری اولین کنگره ملی آموزش عالی ۹۵

اولین کنگره ملی آموزش عالی ۹۵ در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد

برگزاری اولین کنگره ملی آموزش عالی ۹۵

به گزارش کلیک، این کنگره که به همت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با همکاری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، ۲۵ فروردین، در دانشگاه تربیت مدرس کارگاه‌های خود را برگزار کرد. کنگره نیز در روز ۲۶ فروردین برگزار شد.

دکتر محمدجواد رسائی، دبیر کنگره در مورد اهداف آن گفت:«این کنگره با هدف بررسی وضعیت آموزش در دانشگاه‌های کشور و بررسی راهکارهای ارتقای این آموزش‌هاست که در سه محور اصلی برگزار می‌شود. اول، آموزش عالی بین‌المللی، کشورهای اطراف ما در حوزه آموزش عالی بین‌المللی فعالیت‌هایی انجام داده‌اند و این بین‌المللی‌سازی به معنی پذیرش دانشجوی خارجی است، به علاوه ایجاد ارتباطات بین‌المللی در فعالیت‌های پژوهشی و فناوری و هم‌چنین دعوت از دانشمندان خارج از آن کشورها برای انجام فعالیت‌های پژوهشی مشترک. ما هم در دور جدید پیگیر هستیم که ارتقای فعالیت‌های فراملی دانشگاه‌ها را با توجه به برقراری ارتباطات بین‌المللی، که اخیرا بیشتر هم شده‌ است، پیگیری کنیم و برنامه‌ای برای آن تدوین کنیم.»

IMG_20160413_113451481

این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد:« دومین هدف، تدوین برنامه استراتژیک دانشگاه‌هاست. ما در دورانی هستیم که در طول برنامه ششم توسعه، برنامه استراتژیک دانشگاه‌ها در حال تدوین است. در این برنامه مولفه‌هایی از جمله سرمایه‌گذاری در آموزش عالی، سرمایه گذاری در پژوهش، نحوه برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی وجود دارد.در کارگاه‌هایی که در این کنگره برگزار می‌شود ما راه‌های تدوین برنامه استراتژیک را برای مسئولین دانشگاه‌ها، معاونین آموزشی، مدیران کل آموزش یا مدیران کل دیگر حوزه‌ها آموزش می‌دهیم.»

دکتر رسایی در مورد سومین هدف کنگره گفت:« و آخرین هدف، گذار به دانشگاه نسل سه است. دانشگاه نسل سه با دیگر دانشگاه‌های نسل قبل متفاوت است. در دانشگاه نسل یک، صرفا آموزش ملاک بوده، در دانشگاه نسل دو علاوه بر آموزش، پژوهش نیز وجود دارد اما در دانشگاه نسل سه به غیر از آموزش و پژوهش، فناوری نیز حضور دارد. فناوری نیز عنوان دانشگاه‌های نسل سه یا اقتصاد دانش‌بنیان، که مبنای برنامه چهارم توسعه بوده است، در برنامه پنجم توسعه تکرار شده و در برنامه ششم توسعه نیز ملاک برنامه‌ریزی اقتصاد دانش‌بنیان است. ما متوجه شدیم نقش اقتصاد در دانشگاه دانش‌بنیان باید قوی‌تر باشد و این نقش را در غالب مفاهیم دانشگاه نسل سه در طی کنگره و کارگاه‌های پیش از آن پیگیری می‌کنیم.»

دبیر کنگره ملی آموزش عالی توضیح داد:«در این کنگره هفت کارگاه برنامه‌ریزی استراتژیک در آموزش عالی، بررسی مدل دانشگاه کارآفرین و دانشگاه نسل سوم، برنامه ریزی درسی در آموزش عالی، جایگاه آموزش‌های مهارتی در آموزش عالی، کیفیت در آموزش عالی با تاکید بر شاخص‌های دانشگاه‌های برتر جهان، دانشگاه پژوهی و آموزش عالی فراملی برگزار شد.

شرکت‌کنندگان کارگاه‌‌ها در روز اول نیز، رئیسان دانشگاه‌ها، معاونان آموزشی، مدیران آموزش، معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها هستند.»

IMG_20160413_115524804

همراه با این کنگره، نمایشگاهی از دستاوردهای علمی دانشمندان تمدن ایران و اسلام از سوی موزه علوم و فناوری نیز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

ارسال نظر