استفاده از پنل های خورشیدی در جاده های فرانسه برای اولین بار در جهان

با توجه به کمبود انرژی های فسیلی و از همه مهمتر آلودگی و خسارات ناشی از اینگونه سوخت ها، کشورهای بسیاری به فکر جایگزینی انرژی های سنتی با انرژی های قابل بازیافت و مدرن افتاده اند.

استفاده از پنل های خورشیدی در جاده های فرانسه برای اولین بار در جهان

به گزارش کلیک - انرژی های فسیلی غیرقابل بازیافت معضل بسیاری از جوامع به حساب می آید. از گران قیمت بودن این نوع از انرژی ها گرفته تا آلودگی هوا و هزینه های جبران ناپذیر محیط زیستی. بسیاری از محققان از دیرباز در جستجوی جایگزینی برای انرژی های فسیلی و غیرقابل بازیافت بوده اند. بهترین گزینه در این میان انرژی خورشیدی شناخته شده است که از لحاظ به صرفه بودن و البته ارزان بودن بی رقیب بوده است.

کشور فرانسه یکی از پیشگامان در تکنولوژی روز به تازگی پنل های خورشیدی را در بزرگراه ها به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار داده است که به اعتقاد کارشناسان نسل آینده کفپوش بزرگراه ها را رقم خواهد زد. این کفپوش خورشیدی که حدود یک کیلومتر از یکی از بزرگراه های منطقه نرماندی را به خود اختصاص داده است، باتولید برق٬ بسیاری از هزینه های این مناطق را کاسته است. متخصصان فناوری این جاده آزمایشی که به "Wattway" معروف شده است را مورد بررسی قرار داده اند که طی بازه زمانی ۲ سال میزان تولید برق را اندازه گیری خواهند کرد.

همچنین انتظار می رود این پنل ها نیاز ۲۰۰۰ وسیله نقلیه هیبریدی را در طول روز برآورده سازند.

این پروژه که پیش از این به منظور تامین نیاز چراغ های خیابانی و دیگر ملزومات شهری توسط وزارت محیط زیست فرانسه به کار گرفته شده بود، اکنون با تخمین تولید ۲۸۰ مگاوات برق در هر ساعت پیش بینی می شود در طول یک روز تولیدی برابر با ۷۶۷ کیلووات برق را به خود اختصاص دهد. به گفته وزارت محیط زیست فرانسه، این میزان برق تولیدی می تواند نیاز ۵۰۰۰ خانوار را برطرف سازد که در نوع خود بی سابقه بوده است.

پیش از این محاسبه هزینه های تولید این جاده که ۵ میلیون یورو تخمین زده شده است انتقاد بسیاری از منتقدین دولت فرانسه را برانگیخته است، حال آنکه میزان تولید انرژی توسط این پنل ها و همچنین صرفه جویی در دیگر هزینه ها پاسخی برای منتقدان خواهد بود.

به منظور تجهیز و مقاوم سازی این جاده ها از آلیاژ سیلیکون استفاده شده است که قابلیت تحمل ترافیک های سنگین همچنین عبور ماشین های نظیر کامیونت را خواهد داشت. پیش بینی می شود این پنل های خورشید تا دو سال آینده هزاران کیلومتر از جاده های فرانسه را زیر پا بگذارند.

ارسال نظر