ال‌جی در سال 2015 و پیش‌بینی وضعیت این شرکت در سال 2016

در این مقاله قصد داریم که نیم نگاهی به عملکرد کمپانی ال‌جی در سال 2015 داشته باشیم و پیش‌بینی از وضعیت احتمالی آن در سال 2016 را ارائه کنیم. بنابراین با کلیک همراه باشید.

ال‌جی در سال 2015 و پیش‌بینی وضعیت این شرکت در سال 2016

کمپانی کره‌ای ال‌جی مدت‌هاست که در زمینه طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کند. این شرکت تقریبا از سال 2010 وارد صنعت موبایل شد و فعالیت‌هایش را در این زمینه گسترش داد. ال‌جی توانست طی چند سال خود را به یک برند کاملا معتبر در این صنعت تبدیل کند. ال‌جی همچنین علاوه بر فعالیت در صنعت موبایل، سایر زمینه‌های الکترونیکی نظیر تلویزیون‌ها، لوازن خانگی و ... را نیز پوشش می‌دهد.

اما همانطور که می‌دانید سال 2015 برای اغالب کمپانی‌های فعال در صنعت موبایل سالی بد بوده و میزان فروش و درآمدهای اغلب شرکت‌ها در طول این سال با کاهش چشمگیری مواجه شده است. ما در این مقاله قصد داریم که به بررسی بسیار کوتاه عملکرد ال‌جی در سال 2015 بپردازیم و نهایتا یک پیش‌بینی از عملکرد این شرکت کره‌ای در سال پیش رو یعنی 2016 را نیز ارائه کنیم.

ال‌جی در سال 2015

کمپانی ال‌جی آغاز پر سروصدایی را در سال 2015 داشت و این آغاز پرشور با برگزاری نمایشگاه IFA 2014 رابطه مستقیمی داشت. نمایشگاه IFA 2014 در ماه سپتامبر سال 2014 میلادی برگزار شد و ال‌جی هم در این نمایشگاه حضور داشت. کمپانی ال‌جی در این نمایشگاه از لوازم و محصولات متعددی رونمایی کرد و نهایتا تاثیر این موضوع در اوایل سال 2015 به وضوح قابل حس بود. به طور کلی عملکرد ال‌جی در زمینه تولید و عرضه لوازم دیجیتال و خانگی نظیر تلویزیون‌ها، یخچال و فریزر و ... را می‌توان بسیار موفق در نظر گرفت. اما متاسفانه بحران مالی که در صنعت موبایل و طول سال 2015 ایجاد شد، گریبان‌گیر شرکت ال‌جی نیز بوده است.

1

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، در سال 2015 اغلب شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت موبایل با افت درآمد و فروش محصولات خود مواجه شدند. در این بین تنها شرکت‌هایی همچون هوآوی، سامسونگ و اپل بودند که توانستند میزان درآمدهای خود را با کاهش مواجه نکرده و پیشرفت شایان ملاحظه‌ای را در سال 2015 داشته باشند. کمپانی ال‌جی هم از این موضوع مستثناء نبود. این شرکت کره‌ای در نمایشگاه CES 2015 به طور رسمی گوشی هوشمند جی فلکس 2 (LG G Flex 2) را معرفی کرد. این گوشی هوشمند یکی از اولین محصولاتی بود که به سیستم روی چیپ (SoC) اسنپدراگون 810 کوالکام مجهز شده بود و متاسفانه این موضوع به ضرر این محصول تمام شد. سیستم روی چیپ اسنپدراگون 810 کوالکام با مشکلات عملکردی همراه بود و گرمای زیادی را تولید می‌کرد. این موضوع منجر شد که قابلیت پردازشی و عملکرد گوشی هوشمند جی فلکس به ویژه در شرایط بارگذاری اطلاعات سنگین و اعمال تست‌های مرتبط با بنچمارک‌ها تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد و نهایتا گوشی هوشمند جی فلکس 2 نتواند از نظر قابلیت‌های پردازشی انتظارات کاربران و کارشناسان را برآورده سازد.

بنابراین اولین ضربه‌ای که در سال 2015 و در صنعت موبایل به شرکت ال‌جی وارد شد، مربوط به مشکلات به وجود آمده در تراشه اسنپدراگون 810 و به طبع گوشی هوشمند جی فلکس 2 بود. در ماه مارس سال 2015 شاهد به وجود آمدن اختلافات حقوقی برای این شرکت و همچنین کمپانی سامسونگ بودیم. این دو شرکت از سوی اپل و کوالکام مورد شکایت حقوقی واقع شدند. شکایتی که از ال‌جی شده بود مربوط به تخلف در به کارگیری پتنت‌های مرتبط با ارتباطات رادیویی بوده است. ال‌جی همچنین در ادامه با شرکت اپل بیشتر و بیشتر دچار مشکل شد و اپل از این کمپانی به منظور عدم وجود مجوز رسمی به منظور استفاده از برخی پتنت‌های مرتبط با اتصال LTE شکایت کرد. این موضوعات و مشکلات حقوقی ایجاد شده منجر به از دست رفتن تمرکز کمپانی ال‌جی شد و نهایتا دومین مسئله‌ای بود که ضربه جدی به عملکرد این شرکت در سال 2015 وارد کرد. به طور کلی مسئله طرح شکایت شرکت‌های فعال در صنعت موبایل نسبت به یکدیگر یک موضوع کاملا رایج بوده و یک استراتژی به منظور از دست رفتن تمکر کمپانی رقیب و افت عملکرد وی محسوب می‌شود. اما با وجود تمامی این تفاسیر از نظر حقوقی و قانونی اتفاق بدی برای شرکت ال‌جی رخ نداد و این کمپانی تقریبا توانست از تمامی اتهامات وارد شده تبرئه شود. اما درگیری‌هایی که برای این شرکت کره‌ای به وجود آمده بود، کاملا عملکرد آن را تحت تاثیر قرار داد و ضربه‌ای جدی را به شرکت ال‌جی وارد کرد.

2

اما بیایید نگاهی دقیق‌تر به عملکرد ال‌جی در صنعت موبایل داشته باشیم. ال‌جی در سال 2014 عملکرد بسیار عالی در این زمینه داشته و طی سه ماه سوم این سال توانست 16.8 میلیون نسخه از محصولات خود را به فروش برساند. اما متاسفانه سال 2015 روند مشابه‌ای را به همراه نداشت. میزان درآمدها و فروش محصولات ال‌جی در سه ماه دوم سال 2015 چیزی در حدود 60 درصد نسبت به سه ماه دوم سال 2014 افت داشته است و ال‌جی فعالیت‌های بخش موبایل ال‌جی در سال 2015 تقریبا بدترین روند خود را طی کرده است. در سمت مقابل کمپانی‌های چینی نظیر شیائومی و هوآوی در حال پیشرفت بودند و این موضوع سبب شد که ال‌جی در بازارهای آسیایی نیز نتواند عملکرد جالبی داشته باشد. نهایتا ال‌جی در سه ماه اول سال 2015 توانست 14.1 میلیون نسخه گوشی هوشمند را به فروش برساند. فروش پایین محصولات ال‌جی منجر شد که این شرکت در سال 2015 حتی در لیست 5 کمپانی برتر و موفق عرضه کننده گوشی در دنیا نیز قرار نداشته باشد و افت بسیار محسوسی را تجربه کند.

اما در سه ماه دوم سال 2015، ال‌جی از پرچمدار جدید خود یعنی گوشی هوشمند جی 4 (LG G4) رونمایی کرد. ال‌جی به دلیل تجربه مشکلاتی که در عملکرد تراشه اسنپدراگون 810 گوشی جی فلکس 2 ایجاد شده بود، ترجیح داد که پرچمدار سال 2015 خود را به تراشه اسنپدراگون 810 مجهز نکرده و به جای آن از تراشه اسنپدراگون 808 کوالکام با پردازنده مرکزی شش هسته‌ای بهره بگیرد. این موضوع از دید بسیاری از افراد یک دلیل موجه برای افت فروش گوشی جی 4 محسوب می‌شود. اما در سمت مقابل نباید فراموش کنیم که ال‌جی در طراحی گوشی جی 4 خود چندان نوآوری و تغییر خاصی را ایجاد نکرده بود و سبک طراحی این محصول تقریبا مشابه با گوشی هوشمند جی 3 محسوب می‌شد. تنها تفاوت عمده‌ی ظاهری که گوشی جی 4 نسبت به گوشی جی 3 داشت، مربوط به پنل پشتی آن می‌شد. ال‌جی نسخه‌ای از گوشی جی 4 خود را با بهره‌گیری از پنل پشتی چرمی عرضه کرد، اما با این وجود استقبال کاربران از پرچمدار سال 2015 ال‌جی به هیچ وجه رضایت‌بخش نبود. این امر هم ضربه شایان ملاحظه‌ای به روند کسب درآمدهای این شرکت کره‌ای در سال 2015 وارد کرد.

3

با این وجود کمپانی ال‌جی ناامید نشد و در سه ماه سوم سال 2015 گوشی هوشمند وی 10 (LG V10) خود را معرفی کرد. این گوشی هوشمند از دو صفحه نمایش بهره‌مند بود و با طراحی منحصر به فرد و متفاوتی که به همراه داشت، توانست توجه بسیاری از افراد را به سمت و سوی خود جلب کند. ال‌جی همچنین به در سه ماه سوم سال 2015 به منظور تولید گوشی هوشمند نکسوس 5 ایکس (Nexus 5X) با کمپانی گوگل نیز وارد همکاری شد و نهایتا این گوشی هوشمند میان رده را روانه بازار کرد. عرضه نکسوس 5 ایکس و همچنین گوشی هوشمند وی 10 تا حدی در روند افزایش درآمدهای ال‌جی موثر بود، اما شدت این تاثیر به میزانی نبود که بتواند ال‌جی را مجددا به لیست 5 برند برتر سال بازگرداند. میزان فروش گوشی‌های هوشمند ال‌جی در سه ماه سوم سال 2015 برابر با 14.9 میلیون نسخه بود. علارغم اینکه ال‌جی هنوز نتوانسته بود که لیست برترین‌های سال 2015 قرار بگیرد، اما نشان داد که روز به روز در حال رشد است و ظاهرا برای آینده خود برنامه‌ریزی دقیق‌تری دارد.

اما وضعیت ال‌جی در سه ماه چهارم سال 2015 به چه صورت پیش رفت؟ میزان فروش خوب گوشی هوشمند وی 10 در این سه ماه کاملا مشهود بود. استقبالی که از این گوشی به عمل آمد نسبت به استقبال به عمل آمده از گوشی جی فلکس 2 بسیار بهتر و رضایت‌بخش‌تر بوده است. همچنین نکسوس 5 ایکس گوگل و ال‌جی هم فروش مناسبی را به همراه داشت، اگرچه میزان فروش این محصول به اندازه نکسوس 6 پی نبوده، اما با توجه به میان رده بودن این محصول باز هم فروش شایان ملاحظه‌ای را داشته است. متاسفانه هنوز اطلاعات دقیقی در رابطه با عملکرد مالی و درآمدهای ال‌جی در سه ماه چهارم سال 2015 ارائه نشده، اما مطمئنا هستیم که این شرکت در طول سه ماه چهارم سال 2015 نسبت به سه ماه‌های پیشین این سال عملکردی بهتر داشته است و شاید به نوعی استارتی برای جهش‌های خود در سال 2016 زده باشد.

4

ال‌جی در سال 2016

به نظر شما ال‌جی برای سال 2016 چه برنامه‌ریزی دارد؟ عملکرد این شرکت در طول سال میلادی جاری را چگونه ارزیابی و پیش‌بینی می‌کنید؟ با توجه به روندی که ال‌جی در حال سپری کردن آن است، انتظار داریم که سال 2016 برای این شرکت کره‌ای سالی سرنوشت‌ساز باشد. ال‌جی در سال 2016 باید تدابیر و برنامه‌ریزی‌های دقیقی را در سر داشته باشد و بدین صورت خود را از بحران مالی ایجاد شده رهایی بخشد. مطمئنا در این بین یکی از مهم‌ترین عواملی که در عملکرد ال‌جی تاثیرگذار خواهد بود، میزان استقبال کاربران از پرچمدار جدید این کمپانی یعنی گوشی هوشمند جی 5 است.

بنا به گزارشات کنونی به دست آمده، ظاهرا ال‌جی قصد دارد که در طراحی این گوشی نوآوری‌های متنوعی را ارائه کند و سبک طراحی آن را نسبت به سایر گوشی‌هایش متمایز گرداند. برخی از منابع خبری معتقدند که ال‌جی گوشی هوشمند جس 5 را به دو صفحه نمایش مجهز می‌کند (مشابه با طراحی گوشی وی 10)، همچنین برخی از شایعات منتشر شده حاکی از احتمال بهره‌مند شودن این گوشی از اسکنر عنبیه چشم کاربر است. با این وجود هنوز خود کمپانی ال‌جی در رابطه با این موضوع هیچ عکس‌العملی نشان نداده است. اما بدون تردید ال‌جی می‌دانید که پرچمدار سال 2016 این کمپانی نقشی کلیدی در روند کسب درآمدهای وی ایفا خواهد کرد.

در سمت مقابل گفته شده که ال‌جی قصد دارد که سال 2016 نسخه دوم گوشی هوشمند وی 10 خود را نیز معرفی کند. این گوشی هوشمند احتمالا با نام اختصاصی ال‌جی وی 20 (LG V20) روانه بازار می‌شود و میزان استقبال کاربران از این محصول هم تاثیر به سزایی در افزایش یا کاهش درآمدهای بخش موبایل کمپانی ال‌جی خواهد داشت.

در این بین باید در نظر داشته باشیم که ال‌جی برای کسب موفقیت در سال 2016 با مشکلات بسیار زیادی نیز همراه است. به بیان دیگر کسب موفقیت از سوی ال‌جی در بیان ساده بوده اما بدون تردید در عمل پروسه‌ای بسیار دشوار است. پرچمدار جدید ال‌جی یعنی گوشی هوشمند جی 5 باید با پرچمداران اندرویدی همچون گوشی هوشمند گلکسی اس 7، گلکسی اس 7 اج و ... رقابت کند و مطمئنا این موضوع با توجه به پیشرفت‌هایی که سامسونگ داشه بسیار دشوار خواهد بود. در سمت مقابل باید پیشرفت‌های شرکت‌های چینی همچون هوآوی و شیائومی را نیز در نظر بگیریم. هوآوی هم اکنون خود را برای رقابت با دو کمپانی اپل و سامسونگ آماده می‌کند و بدون تردید در سال 2016 محصولات فوق‌العاده باکیفیت را عرضه خواهد کرد. بازارهای آسیایی و کشور چین هم که تقریبا توسط خود کمپانی‌های چینی نظیر میزو، شیائومی و ... تامین می‌شوند، این امر هم منجر به وارد شدن ضربه به روند کسب درآمدهای ال‌جی و سایر کمپانی‌های فعال در صنعت موبایل می‌شود.

5

در سمت مقابل باید شرایط مشابه را برای شرکت‌هایی همچون سونی، اچ‌تی‌سی، موتورولا و ... نیز در نظر بگیریم. این کمپانی‌ها هم در سال 2015 از نظر عملکرد مالی سال بسیار بدی را پشت سر گذاشته‌اند و مطمئنا تمام تلاش خود را می‌کنند که در سال 2016 عملکرد خود را بهبود بخشند. این موضوع به طور مستقیم بر روی عملکرد سایر شرکت‌ها از جمله ال‌جی نیز تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین ال‌جی نباید تنها به کمپانی‌هایی همچون هوآوی، سامسونگ و اپل توجه داشته باشد، بلکه باید عملکرد شرکت‌هایی که از نظر مالی و فروش محصولات در شرایط مشابه با ال‌جی به سر می‌برند را نیز به طور دقیقی مورد بررسی قرار دهد و با این شرکت‌ها نیز رقابت داشته باشد. کاملا مشخص است که برای رقابت کردن با این کمپانی‌ها و همچنین شرکت‌های برتری همچون سامسونگ، ال‌جی باید تمام توان خود را صرف طراحی و تولید محصولی باکیفیت و متفاوت کند، همچنین عامل قیمت و مقرون به صرفه بودن دستگاه نیز این روزها به یکی از عوامل موثر در افزایش استقبال کاربران از دستگاه‌های هوشمند موبایلی تبدیل شده است که توجه به آن می‌تواند برای شرکت‌هایی همچون ال‌جی استراتژی بسیار موفقیت‌آمیزی باشد.

اما فعالیت‌های ال‌جی در سال 2016 در زمینه‌های گوناگون دیگر نیز گسترش خواهد یافت.بر اساس تازه‌ترین خبرهایی که منتشر شده، ظاهرا اپل کمپانی ال‌جی را به عنوان تامین کننده اصلی صفحه نمایش‌های OLED مورد نیاز خود برای آیفون‌های آینده‌اش انتخاب کرده است. این موضوع بدون تردید می‌توانید درآمدهای شرکت ال‌جی را افزایش دهد. ظاهرا اپل پیش از تحویل گرفتن نمایشگرهای OLED خود و با آغاز قرارداد مابین دو کمپانی، مبلغی را به عنوان پیش پرداخت و یاری رساندن در راستای شروع فعالیت به ال‌جی پرداخت می‌کند. این موضوع بدون تردید منجر به افزایش پتانسیل ال‌جی در فعالیت‌های گوناگون خواهد شد.

به طور کلی ما آینده روشنی را برای کمپانی ال‌جی در سال 2016 پیش‌بینی می‌کنیم. این شرکت کره‎ای نشان داده که پس از افت چشمگیری که در کسب درآمدهایش ایجاد شد، ماه به ماه در حال پیشرفت است. اگرچه شدت این یپیشرفت بسیار ناچیز بوده، اما انتظار داریم که شدت این پیشرفت در سال 2016 و با عرضه گوشی‌های هوشمند جی 5 و وی 20 افزایش چشمگیری یابد. در مجموع سال 2016 میلادی را می‌توان سالی سرنوشت‌ساز برای ال‌جی در نظر گرفت. امیدوار هستیم که ال‌جی برای فعالیت‌های خود در سال 2016 برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد و شاهد بازگشت مقتدرانه این کمپانی در صنعت موبایل باشیم. نظر شما در این رابطه چگونه است؟ عملکرد ال‌جی در سال 2016 را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

منبع: androidauthority

ارسال نظر