تاکسی های پرنده در آسمان دوبی پرواز می کنند

طبق اخبار منتشر شده، به زودی تاکسی های پرنده جدیدی در دوبی راه اندازی خواهند شد که از فناوری هدایت خودکار برخوردار هستند و نیاز به راننده ندارند. این تاکسی ها می توانند در ارتفاع ۳۰۰ متری و با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کنند.

تاکسی های پرنده در آسمان دوبی پرواز می کنند

به گزارش کلیک ، مسئولان حمل و نقل دوبی اعلام کرده اند که در نظر دارند از تاکسی های پرنده برای حمل و نقل عمومی استفاده کنند. این تاکسی ها تا ماه میلادی جولای سال جاری راه اندازی خواهند شد و طبق گفته مسئولان می توانند تا ارتفاع ۳۰۰ متر بالا بروند و با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کنند.

این تاکسی های جدید EHang 184 نام دارند و از دو فناوری فوق العاده پیشرفته که اخیرا که در وسایل حمل و نقل جدید به کار گرفته شده اند، یعنی قابلیت پرواز و سیستم هدایت خودکار، برخوردار هستند.

این تاکسی ها نیازمند راننده نیستند و مسافران تنها باید مقصد خود را مشخص کنند؛ سپس تاکسی ها آن ها را به صورت خودکار به مقصد مورد نظر می برند.

این تاکسی ها توسط شرکت EHang که در زمینه تولید پهپاد های خودکار فعالیت می کند و از سال ۲۰۱۳ تاکنون در حال گسترش است، تولید شده اند و یکی از آن ها در نمایشگاهی که سازمان World Government Summit این هفته در دوبی برگذار کرد، به نمایش درآمد.

مطر الطایر، مسئول سازمان جاده ها و حمل و نقل دوبی، اذعان کرد که وسیله نقلیه نمایش داده شده در World Government Summit، تنها یک مدل نیست و قبلا در آسمان دوبی مورد آزمایش قرار گرفته است.

الطایر در رویداد برگزار شده اعلام کرد که مسئولین امر تمام تلاش خود را می کنند تا این تاکسی ها تا ماه جولای ۲۰۱۷ راه اندازی شوند.

علاوه بر این مسئولان حمل و نقل دوبی قبلا نیز قبلا قراردادی را با یک شرکت آمریکایی به نام Hyperloop One امضا کرده اند که این شرکت به موجب این قرارداد در حال احداث خط راه آهنی در امارات متحده عربی است که دوبی را به ابوظبی، پایتخت این کشور متصل می کند و قرار است قطارهایی با سرعتی نزدیک به سرعت مافوق صوت، مسافران را در آن جابه جا کنند. چنانچه تاکسی های پرنده نیز در دوبی راه اندازی شوند، دولت امارات متحده عربی به یکی از برترین دولت ها در زمینه ارائه خدمات حمل و نقل، تبدیل خواهد شد.

دولت این کشور به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ یک چهارم از بخش های حمل و نقل امارات متحده عربی را به وسایل حمل و نقل جدید با سیستم هدایت خودکار مجهز کند. همچنین مسئولان حمل و نقل دوبی، این هفته قرارداد خرید ۲۰۰ تاکسی بدون راننده را نیز امضا کردند.

طبق اطلاعات منتشر شده، EHang 184 یک پهپاد چهار پره است که هشت ملخ نیروی مورد نیاز آن را تأمین می کنند و می تواند در ارتفاع ۳۰۰ متری با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند؛ تنها عیب این وسیله این است که هر بار می تواند تنها یک مسافر را جابه جا کند.

ارتفاع EHang 184 تقریبا ۱٫۵ متر است و وزن آن نیز در حدود ۲۰۰ کیلوگرم است. این تاکسی پرنده می تواند در عرض ۲ ساعت کاملا شارژ شود.

این تاکسی ها طوری برنامه ریزی شده اند که مسافران را به مکان هایی ببرند که تنها ۳۰ دقیقه (مسافتی در حدود ۱۶ کیلومتر) با مکان مبدأ فاصله داشته باشند.

دریک ژونگ، مدیرعامل شرکت EHang در مصاحبه ای با خبرنگاری به نام آرون تیلی، به بیان این مطلب پرداخت که مسافرانی که از این تاکسی ها استفاده خواهند کرد، نباید کار خاصی انجام دهند و نیازی نیست گواهینامه خلبانی داشته باشند. مسافران تنها کافی است یک دکمه بزنند؛ سپس EHang 184 پرواز عمودی خود را از مبدا شروع می کند و در مقصد نیز فرود می آید.

طبق گزارش تیلی، EHang 184 مجهز به سیستم تشخیص عیب است و در صورتی که یکی از اجزای آن آسیب ببیند و موجب اختلال در عملکرد وسیله شود، به صورت خودکار فرود می آید.

طبق گفته دریک ژونک، افرادی نیز برای کسب اطمینان از امنیت مسافران، در مراکز کنترل مستقر می شوند که تقریبا شبیه به برج مراقبت در فرودگاه ها است.

افراد در این مراکز کنترل، هر یک از تاکسی های پرنده را به صورت ۲۴ ساعته کنترل می کنند. در ضمن شرکت EHang قصد دارد این مراکز کنترل را با برج های مراقبت ادغام کند. این کار باعث می شود افرادی که کنترل تاکسی های پرنده را بر عهده دارند، روزهایی را که شرایط آب و هوایی برای پرواز این تاکسی های پرنده مناسب است، مشخص کنند.

یکی از موضوعات مهمی که آرون تیلی در گزارش سال گذشته خود به آن اشاره کرد، این است که این تاکسی های پرنده همانند خودروهای بدون راننده مورد استفاده در آمریکا، مجهز به فناوری sense and avoid نیستند؛ بنابراین ممکن است در حین پرواز به پهپادها، هواپیماها و موانعی همچون ساختمان ها برخورد کنند که می تواند خطر آفرین باشد؛ اما خوشبختانه مسئولان حمل و نقل دوبی در حال بررسی این موضوع هستند.

در پایان باید گفت که ممکن است سال ۲۰۱۷، سال خوبی برای صنعت حمل و نقل باشد و تغییرات بزرگی در این عرصه ایجاد شود.

ارسال نظر