کمپانی فورد بر روی موتورهای قدیمی و فرسوده مانور میدهد

فورد  موتور هاي از كار افتاده را با تکنولوژی پلاسما زنده ميكند.

کمپانی فورد بر روی موتورهای قدیمی و فرسوده مانور میدهد

هنگامي كه موتوري ميسوزد و يا در اثر استفاده زياد از كار افتاده مي شود، موتور از خودرو دمونتا‍‍ژ شده و به عنوان موتور فرسوده دور انداخته مي شود.

به گزارش کلیک،شركت فورد در نظر دارد با بكار گرفتن تكنولوژي بروز و جديد "فرايند پوششی پلاسما" موتورهاي از كار افتاده و فرسوده را دوباره زنده و آماده بكار كند.طبق بررسي هاي انجام شده اين فرايند توليد كربن از گازهاي آلاينده در موتورهاي قديمي را به نصف ميزاني كه موتورهاي جديد و قابل جايگذاري توليد ميكنند كاهش ميدهد و نتايج عملكرد آن همانند يك موتور جديد و كاملا سلامت ميباشد.

هدف از اين كار افزايش بازدهي و طول عمر خودرو و همچنين كاهش آلايندگي هاي آن ميباشد، همچنين اين پرو‍ژه با ساير موارد مطالعاتي فورد در ارتباط است. موارد مطالعاتي مانند تحقيقات روي فيبرهاي گياهي و يا فيبرهاي سويا كه در فوم و يا البسه استفاده ميشود.
"ایده اصلی و هدف اصلی از این پروسه و فرایند افزایش بازدهی و عملکرد موتور ها بود."ژورگن ویزمن( مدیر تکنولوژی و مواد و تحقیقات پیشرفته مهندسی شرکت Ford) "
در این فرایند، انتقال پلاسما که از طریق گرما و یک سیم صورت میگیرد باعث ایجاد یک پوشش روی بلوک موتور خواهد شد که آن را به شرایط اولیه و آکبندی خود برمیگرداند و از اضافه شدن بخش های اضافی به موتور بمنظور بهسازی و بازسازی آن جلوگیری خواهد کرد و تنها همین روش برای دوباره زنده کردن موتور کفایت میکند.

ford-plasma-3
فرایند انتقال پلاسمایی (PTWA) در واقع با ایجاد یک رنگ ساخته شده از مواد متالیک نقش خود را ایفا میکند. یک سیم تغذیه به یک منبع فشار برق قوی به عنوان کاتد ولتاژ بالا وصل میشود، سپس این سیم به وسیله این ولتاژ قوی و بالا به پودر تبدیل میشود و توسط فشار گاز اعمالی به ذرات پودر، بروی سطح مورد نظر پاشیده میشوند. انرژی جنبشی بالای ذرات هنگام پاشش و پودر شدن حاکی از اینست که تمامی ذرات کاملا سطح مورد نظر را بطور یکنواخت تحت تاثیر ولتاژ بالا و فشار گاز پوشانده اند. در این فرایند و مراحل انجام آن، هم پاشش پودر و ایجاد پوشش انجام میشود و همزمان حفره های ریز و کوچک ایجاد شده روی بلوک موتور نیز پر میشود و سطحی کاملا صاف و یکنواخت بوجود خواهد آمد.
در اکثر فرایندهای پلاسمایی (PTWA) از مواد مختلفی برای ایجاد پوشش های چند لایه ای استفاده می شود و اولین بار به هنگام مشاهده ی فعالیت فرایند پلاسمای پوششی، کاملا مشابه فرایند رنگ کاری اتومبیل و اسپری کردن رنگ روی بلوک موتور میباشد.

ford-plasma-6
فرایند پلاسمای پوششی یک تکنولوژی جدید و نوآوری نیست بلکه از آن برای ساخت بلوکهای آلومینیومی بعضی موتورهای استفاده میشد. از این فرایند برای مقاوم کردن بلوک موتورها در برابر فشارهای متمادی و دائم اعمال شده روی آن ها استفاده می شد. تا قبل از این تکنولوژی، از فلز چدن برای مقاوم کردن بلوک موتور در برابر این فشارها استفاده میشد، چدن در آستین های کناری سیلندرها استفاده میشد(دیواره های سیلندر و کناره های آن از چدن ساخته میشدند و باقی قسمت ها از آلومینیوم بودند.) ولی پس از معرفی این فناوری و تکنولوژی دیگر استفاده از چدن منسوخ شد. فرایند پوشش پلاسمایی (PTWA) امروزه به عنوان یک فرایند رایج و روش کاربردی در کارخانه های صنعت خودرو به حساب میاید. خودروهای قوی و پرقدرتی همانند Nissan GT-R و Ford Mustang GT500 Shelby از این روش برای بهبود اصطکاک بین سطوح استفاده میکنند. همچنین از این روش برای افزایش مقاومت موادی که دارای وزن کم و دارای مقاومت پایین هستند نیز استفاده میشود.

ford-plasma-5

در امر تولید دوباره و بازسازی موتورهای فرسوده، کمپانی کاترپیلار(Caterpillar) به عنوان پیشرو در این زمینه شناخته میشود. البته این کمپانی موتورهای دیزلی که در اثر کارکرد و یا عمر زیاد فرسوده بودند را بازسازی و آماده بکار میکرده است، موتورهایی که بازسازی آن ها به این روش نسبت به عوض کردن کل موتور با یک موتور تازه و نو مقرون بصرفه بوده. این روش پوشش پلاسمایی تنها برای فلزات چدن، آلومینیوم و یا هر فلز دیگری که به مشخصات آلومینیوم نزدیک باشد قابل استفاده است.

ford-plasma-1
شیوه کار کمپانی Ford به این گونه میباشد که موتورهای سوخته و از کار افتاده (در اثر استفاده زیاد و عمر طولانی) را میگیرد و با بکارگیری این روش آن ها را آماده بکار و بازسازی میکند. مخصوصا سیلندرها را کاملا بازسازی و آماده میکند که موتور همانند یک موتور آکبند و تازه توانایی کارکردن دوباره و روشن شدن را داشته باشد.

ارسال نظر