پیش‌بینی چهار زمینه اصلی فناوری‌های سال 2016

ماشین خستگی‌ناپذیر فناوری هرگز از حرکت باز نمی‌ایستد اما درعین‌حال، سروصداهای زیادی پیرامون آن شنیده می‌شوند. یک بخش عمده از کار ما، کمک به شما برای حذف این قیل‌وقال‌هاست.

پیش‌بینی چهار زمینه اصلی فناوری‌های سال 2016

با نگاه به سال 2016 و تعمق بیشتر در مورد استراتژی‌های فناوری، 4 قلمرو بزرگ پیشرفت در سال آینده در اینجا آورده شده‌اند:

1- هوش مصنوعی: مسابقه‌ای بی‌پایان

هوش مصنوعی یک موضوع کلیدی در سال 2015 بود و در سال 2016 نیز به موضوع مهم‌تری تبدیل می‌شود. در همین حال، شرکت‌های فناوری در حال رقابت در زمینه فناوری‌های یادگیری ماشین متن‌باز و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی هستند. در سمت شرکت‌ها، IBM کار مقیاس سنجی سیستم رایانش شناختی Watson را با تفکیک آن به سرویس‌ها و موتورهایی که قادرند از APIها به فضای ابری متصل شوند، آغاز کرده است. در سمت مصرف‌کنندگان، تمام کاربران فیسبوک، گوگل، مایکروسافت، آمازون و اپل نوعی از فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی را تجربه کرده‌اند.

دستیاران دیجیتالی هنوز در ابتدای راه هستند. تصمیم سازان دنیای کسب‌وکار IT، برای اینکه چگونه نیروی کار دیجیتالی خود را گسترش دهند و جایگاهی مناسبی نیز برای نیروی انسانی بیابند، به بررسی بیشتری نیاز دارند (ارتشی از الگوریتم‌ها و سیستم‌های یادگیری ماشین، بسیاری از کارها را به طور خودکار انجام خواهد داد). برای شرکت‌ها نیز، اتوماسیون دیجیتال، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی مسیرهای طبیعی هستند که باید پیموده شوند.

برای موقعیت‌های شغلی، مسابقه‌ای برای یافتن یک جایگاه مناسب برای انسان‌ها در جریان است. هوش مصنوعی همچنان که می‌تواند اشتغال‌زایی کند، قادر است مشاغل زیادی را نیز از چرخه کار حذف نماید. هوش مصنوعی و چگونگی اثرگذاری آن بر چشم انداز اشتغال، زمینه اصلی بسیاری از گزارش‌های خبری در سال جاری بود. سال آینده نیز، تاثیر هوش مصنوعی بر نوع بشر از یک بحث نظری به موضوع مهم چالش‌های سیاسی تبدیل خواهد شد. در همین حال، این صنعت، روند رو به رشد خود را حفظ خواهد کرد.

2- رالی اپل متوقف می‌شود

با کاهش حرکت شتابنده اپل واچ و احتمالاً مشاهده اولین افت فروش در آیفون، سال 2016 به سالی با ثبات بیشتر برای اپل تبدیل خواهد شد.

مورگان استنلی پیش‌بینی کرده است که فروش آیفون به اندازه 5.7% در سال آینده کاهش یابد. هزینه‌های بالای بازارهای جهانی و اشباع فزاینده بازار تلفن‌های هوشمند ازجمله دلایل ذکرشده توسط وی بوده‌اند. تلفن‌های هوشمند، اکنون به حد بلوغ خود رسیده‌اند و به خوبی توسط مردم درک شده‌اند، بنابراین شگفت‌زده کردن مصرف‌کنندگان توسط آن‌ها دشوار شده است. البته آیفون 7 (یا هر نام دیگری که برای آن انتخاب شود) ممکن است از ویژگی‌های جدیدی رونمایی کند؛ شاید قابلیت شارژ بی‌سیم و یا ضدآب بودن، اما دیگر هیچ ویژگی جدیدی برای افزودن به آیفون (یا هر گوشی دیگری) برای جذاب کردن آن وجود ندارد.

پس خبرهای شگفتی‌ساز سال آینده از کجا به گوش خواهند رسید؟ هنوز رهاورد بزرگ بعدی اپل یعنی اپل واچ در روزهای اولیه عرضه خود به سر می‌برد. بااینکه کمتر کسی شهامت شرط‌بندی در برابر اپل را دارد، اما به نظر نمی‌رسد که این ساعت هوشمند، همان سطح از ستایشگری عمومی را برای سایر محصولات اپل برانگیزد. ممکن است نسل بعدی اپل واچ در سال 2016 از مطلوبیت بیشتری برخوردار شود، اما هنوز این گجت برای عده زیادی فاقد یک نقش روشن (مانند تمام ساعت‌های هوشمند) است.

از طرفی دیگر، اگر شایعات در مورد ماشین الکتریکی اپل درست باشند، به نظر نمی‌رسد که این محصول، کمتر از 3 تا 5 سال آینده به بازار عرضه شود.

بااین‌حال، اپل زمینه‌های دیگری نیز برای پیشگام ماندن در اختیار دارد؛ از جمله ارتقای آیپد پرو و همچنین سیستم پرداخت همراه Apple Pay.

3- غول آینده صنعت ذخیره‌سازی داده‌ها، یک چینی است

درحالی‌که سرخط خبرها در صنعت ذخیره‌سازی داده‌ها بیشتر در مورد ثبات بازار بودند (به لطف خرید 19 میلیارد دلاری سن‌دیسک (Sandisk) توسط وسترن دیجیتال (Western Digital) و اتحاد Dell و EMC)، حرکت آرام و خزنده امسال، اتحاد به وقوع پیوسته در دانشگاه Tsinghua بوده است.

در ماه مه، شرکت فرعی دانشگاه Tsinghua به نام یونیسپلندور (Unisplendour) برای توسعه یک کسب‌وکار جدید با نام H3C به HP ملحق شد تا سرورهای چینی HP، محصولات ذخیره‌سازی و همچنین سایر سرویس‌های این صنعت را به فروش برساند.

ذیل شرایط این توافقنامه، یونیسپلندور 51% از سهام H3C را به ارزش 2.3 میلیارد دلار به دست آورد و HP نیز شرکت‌های HP China و شرکت فرعی H3C Technologies را که تحت مالکیت خودش است، روی میز مذاکره قرار دارد.

شرکت یونیسپلندور علاوه بر مالکیت بخش اعظمی از دارایی‌های HP چین، در ماه اکتبر به دنبال خرید 15% از سهام وسترن دیجیتال به ارزش 3.8 میلیارد دلار بود.

Wheiguo Zhao رئیس گروهTsinghua و شرکت یونیسپلندور، در آن زمان بیان کرد:"ما معتقدیم که این سرمایه‌گذاری بلندمدت به عنوان یک مدل همکاری سازنده برای شرکت‌های چینی و آمریکایی به منظور ایجاد تشریک‌مساعی برای نیل به موفقیت در آینده به کار گرفته خواهد شد."

یک ماه بعد، وسترن دیجیتال و یونیسپلندور اقدام به یک سرمایه‌گذاری مشترک برای فروش آرایه‌های ذخیره‌سازی دیتاسنتر وسترن دیجیتال در چین، کردند. بار دیگر نیز، یونیسپلندور مالکیت 51% از سهام را در شرکتی که نامش ذکر نشده در اختیار گرفت.

در اثنای انجام این معاملات با یونیسپلندور، وسترن دیجیتال سن‌دیسک را به قیمت 19 میلیارد دلار برای تشکیل یک شرکت با گردش مالی سالانه‌ای نزدیک به 20 میلیارد دلار، خریداری کرد (15% از سهام این شرکت، تحت مالکیت یونیسپلندور قرار دارد).

بنابراین به نظر می‌رسد که در زمان فعلی، تمام مصوبات قانونی به سمتی هدایت می‌شوند که یونیسپلندور تبدیل به بزرگ‌ترین بازیگر صنعت ذخیره‌سازی داده‌ها شود. البته اگر به افراد شاخص فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه Tsinghua نگاه کنید، رئیس‌جمهور کنونی چین یعنی جین پینگ و جانشینش هیو جینتائو را در میان آن‌ها پیدا خواهید کرد. بنابراین این شرکت از نفوذ سیاسی در پادشاهی میانه بی‌بهره نخواهد بود.

حتی اگر در آن سوی آب‌ها، رگولاتورها و سازمان‌های تنظیم مقررات، یونیسپلندور را به بازار چین محدود کنند بازهم این شرکت یک فروشنده بزرگ دستگاه‌های ذخیره‌سازی داده‌ها باقی خواهد ماند. بااین‌حال، اگر در حالت ایده‌آل، این شرکت قادر باشد کسب‌وکار خود را به آن‌سوی مرزها گسترش دهد و شرکت‌هایی از قبیل Micron Technologies را به برنامه خود اضافه کند، آنگاه ما شاهد خلق یک غول عظیم‌الجثه در صنعت نیمه‌هادی و ذخیره‌سازی داده‌ها خواهیم بود.

4- VR تبدیل به یک کسب‌وکار بزرگ می‌شود

مطابق پیش‌بینی‌ها در سال 2016 سه محصول مهم VR (واقعیت مجازی) شامل Oculus Rift CV1، HTC Vive و سونی پلی‌استیشن VR روانه بازار خواهند شد (سال آینده به یک نقطه عطف مهم برای فناوری‌هایی تبدیل می‌شود که مدت‌ها قبل پیش‌بینی‌شده بودند). علاوه بر این، هدست واقعیت افزوده مایکروسافت به نام HoloLens در سه ماهه اول سال 2016 از کیت توسعه نرم‌افزاری خود رونمایی خواهد کرد و البته ما قطعا شاهد تبلیغات بیشتری برای گوگل Cardboard خواهیم بود؛ شبیه آنچه برای نیویورک‌تایمز و جنگ ستاره‌ای: خیزش نیروها ساخته شد.

اگر VR، مشابه عرضه غیرمنتظره خود در نیمه دوم سال 2015 ظاهر شود، سال آینده را نیز به تسخیر خود درخواهد آورد و همه خبرها در مورد VR، تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی VR و البته سرگرمی‌های مختلف VR خواهند بود.

ما در حال حاضر، کسب‌وکارهایی را مشاهده می‌کنیم که از VR به روش‌های خلاقانه‌ای برای فراهم کردن یک نگاه اجمالی به نسل بعدی کسب‌وکارهای رایانه‌ای استفاده می‌کنند. از جمله آموزش‌های موثر برای مشاغل سخت و زیان‌آور، تجسم داده سه‌بعدی، دموهای چندرسانه‌ای محصولات، توان‌بخشی‌های پزشکی، برنامه‌ریزی‌های نظامی- دفاعی و امکانات مجازی نامحدود در آموزش.

بنابراین زمانی که شما تبلیغات خیابانی، بیلبوردی و آگهی‌های بازرگانی مربوط به هدست‌های جدید VR و اشکال متنوع سرگرمی‌های مرتبط با آن را در سال 2016 مشاهده کردید، به راه‌هایی فکر کنید که فناوری در سال‌های پیش رو می‌تواند برای انجام کارهای مفید بیشتری مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع: zdnet.com

ارسال نظر