تعریف «حریم خصوصی» به روایت مامور اسبق سیا

رسانه کلیک - «والری پلیم» در سال ۲۰۰۳ در بخش خارجی CIA فعالیت داشت اما با عمومی شدن حریم خصوصی و داستان زندگی‌اش، شغل خود را از دست داد.

تعریف «حریم خصوصی» به روایت مامور اسبق سیا

خانم «والری پلیم» (Valerie Plame) مامور سابق سازمان CIA نزدیک بود به طور ناخواسته در یک بازی خطرناک سیاسی بین CIA و کاخ سفید دولت بوش به یک قربانی تبدیل شود. همین اتفاق در نهایت باعث شد که هویت او توسط یک منبع ناشناس در کاخ سفید به عنوان مامور مخفی در مقاله‌ای توسط رابرت نوآک (Robert Novak) در مجله‌ واشینگتون پست در سال ۲۰۰۳ فاش شود.

وبسایت Techcrunch در مطلبی نوشت؛ بوش در آن زمان به دنبال مدارکی بود که تایید کند صدام حسین در حال ساخت سلاح‌های کشتار جمعی (WMDs) است تا بدین وسیله بتواند نیروهای ایالات متحده آمریکا را به عراق بفرستد.

در ادامه جملات والری پلیم را می‌خوانید.

«همسر پلیم یعنی سفیر سابق، جوزف ویلسون (Joseph Wilson)، بر روی شایعه‌ای مبنی بر خرید کیک زرد اورانیوم توسط عراق تحقیق می‌کرد که می‌توانست زمینه‌ساز تولید سلاح‌های هسته‌ای باشد. البته ویلسون هیچ مدرکی در این زمینه پیدا نکرد، اما کاخ سفید از این پاسخ خوشش نیامد و جریانی را شروع کرد که در نهایت منجر به افشای هویت پلیم شد.»

اما پلیم بیش از هر چیز دنبال حفظ هویت مخفی خود بود، چون می‌خواست به کارش ادامه دهد. وقتی نام او در ستون نوآک منتشر شد، زندگی حرفه‌ای‌اش خیلی زود به پایان رسید، چون با وجود شناخته شدن توسط مردم دیگر نمی‌توانست به عنوان جاسوس فعالیت کند.

پلیم اخیراً در مصاحبه‌ای با تک‌کرانچ (TechCrunch) اظهار داشت: «این اتفاق همه چیز را نابود کرد. من عاشق شغلم بودم. برای خدمت به کشورم افتخار می‌کردم. از این که برای مقابله با افزایش سلاح‌های هسته‌ای فعالیت می‌کردم راضی بودم و اسمم به دلایل پارتیزانی فاش شد.»

وی توضیح می‌دهد که آن دوران برای او و خانواده‌اش خیلی سخت بود. پلیم و همسرش توسط نیروهای سیاسی قدرتمند سرزنش شدند. این قضیه درس خوبی راجع به حریم خصوصی به او داد، درسی که امروز در عصر اینترنت خیلی با شرایط ما متناسب است.

او در این باره می‌گوید: «به عقیده‌ من حریم خصوصی ارزشمند است. حریم خصوصی را می‌توان نعمت واقعی خواند. این که بتوانید فارغ از نظرات مردم یا آگاهی آن‌ها زندگی کنید، خیلی خوب است.»

حتی در سال ۲۰۰۳، یعنی قبل از ظهور توئیتر و فیسبوک در فضای مجازی، هم پلیم و خانواده‌اش از شر ذره‌بین رسانه‌ها در امان نبودند. عکاسان در بیرون خانه او کمپ زده بودند. خودش می‌گوید این خبر کل واشینگتون را تغذیه می‌کرد.

گفتنی است؛ داستان زندگی او بعدها در سال ۲۰۱۰ در فیلمی با بازی نائومی واتس (Naomi Watts) و شان پن (Sean Penn) به تصویر کشیده شد.

ما که در صنعت فناوری کار می‌کنیم به مقوله‌ هویت نسبت به سایر دنیا به شکل متفاوتی نگاه می‌کنیم. برای ما، هویت یعنی شناسایی صحیح اطلاعات برای ورود به کامپیوترها، سیستم‌ها و سرویس‌ها. اگر بتوانید ثابت کنید که خودتان هستید، می‌توانید وارد شوید. به همین دلیل، باید از اطلاعات شناسایی خود مراقبت کنید.

پلیم در ماه ژوئن یکی از سخنرانان اصلی کنفرانس Cloud Identity Summit در شیکاگو بود؛ کنفرانسی که به بررسی عمیق مفهوم هویت کامپیوتری می‌پرداخت.

امنیت در برابر حریم خصوصی

در وهله بعدی، مقوله حریم خصوصی در اینترنت مطرح می‌شود. پلیم قطعاً در موقعیتی قرار دارد که کشمکش بین امنیت و حریم خصوصی را شاید بهتر از هر کسی درک کند، چون هم قبلاً در CIA کار کرده و هم اتفاقات بسیاری را از بعد از فاش شدن اسمش شاهد بوده است؛ به همین دلیل نمی‌توان حرف‌های او را زایده توهم یا عوامل محیطی دانست.

پلیم در این خصوص گفت: «حریم خصوصی دو جنبه دارد؛ جنبه‌ شرکتی که از آن برای فروش محصول به شما استفاده می‌کند. یک حوزه کاملاً متفاوت یعنی NSA هم وجود دارد که تلاش می‌کند تا شما را امن نگه دارد. همواره بین امنیت و حریم خصوصی تنش وجود دارد.»

وی به آمریکایی‌ها هشدار داد که نباید بیش از حد به دولت اعتماد کنند، حتی اگر مدعی هستند که این نظارت به دلایل صحیح صورت می‌پذیرد. او می‌گوید قضیه اسنودن باب جدیدی را به روی ما باز کرد تا در مورد میزان اطلاعاتی که فکر می‌کنیم دولت باید درباره ما جمع کند بحث کنیم.

این مامور اسبق سازمان سیا همچنین می‌گوید: «نظارت حقیقت ثابتی از زندگی مدرن است. آمریکایی‌ها در ظاهر مشکلی با دیده شدن اطلاعاتشان توسط خود آمریکایی‌ها ندارند. اما فکر نمی‌کنم درکی از پیامدهای آن داشته باشند. وقتی این اطلاعات دست آن‌هاست، همان طور که در تاریخ دیدیم، آن طور که ما فکر می‌کنیم با آن برخورد نمی‌شود.»

وی می گوید که در رابطه با حفاظت از هویت، شاهد همین کشمکش بوده است. به گفته پلیم، همیشه یک نفر هست که بخواهد هویت شما را بدزدد، اما در عین حال ما نمی‌خواهیم روی حساب بانکی‌مان یک گذرواژه‌ ۱۵ رقمی بگذاریم. شاید بهتر باشد که یک مزرعه بخریم و به همان زندگی غیر مدرن خود باز گردیم.

اگرچه ظاهراً این کار، دیگر برای پلیم یا خانواده‌اش که یاد گرفته‌اند تا در مرکز توجهات زندگی کنند، ممکن نیست، اما او احتمالاً بهتر از هر کسی به پیامدهای حریم خصوصی و هویت واقف است، چرا که وقتی هویت او فاش شد، قضیه برایش مسئله مرگ و زندگی بود.

ارسال نظر