خودرو های فرمول یک بهینه سازی می شوند

مک لارن اعلام کرده که برنامه بزرگی برای آینده دارد و در تلاش است تا هنر به واقعیت تبدیل کردن غیرممکنها را به نمایش بگذارد و حالا به نظر می رسد با رونمایی از مدل مفهومی MP۴-X به هدف خود رسیده باشد.

خودرو های فرمول یک بهینه سازی می شوند

به گزارش کلیک، در حالی که در خودروهای ویژه رقابتهای فرمول یک، عدم توجه به کوچکترین اشکالات فنی و ساختاری می تواند به بروز فاجعه و در نهایت از دست رفتن عنوان قهرمانی منجر شود، این شرکت خودروساز انگلیسی که شهرت جهانی خاصی در زمینه طراحی این نوع خودروها دارد مدعی است که در محصول جدیدش به ریزترین نکات فنی و آیرودینامیکی توجه شده است.

سیستم احتراق این خودرو را می توان اوج خلاقیت به کار رفته در آن به شمار آورد. مهندسان مک لارن با همکاری یکی از شرکای اصلی خود یعنی هوندا نیروی محرکه تولید شده از سیستم برقی را نیز وارد مدار موتور کرده اند تا همان چیزی که از مدتهاست تصور می شود که در آینده روی دهد اکنون به واقعیت تبدیل شده باشد.

باتری سیستم برقی این خودرو بسیار باریک طراحی شده تا هم وزن اندکی داشته باشد و در عین حال جای مختصری را نیز اشغال کند. از آن گذشته از سلولهای خورشیدی در بدنه خودرو استفاده شده تا باتری ها شارژ بیشتری داشته باشند. این ابتکارعمل موجب می شود تا الکتریسیته تولید شده در فاصل اندکی تا سیستم موتوری ذخیره و مورد استفاده قرار گیرد.

اما نوآوری دیگر این محصول جدید مربوط به کابین راننده می شود. مهندسان خلاق مک لارن به این نتیجه رسیده اند که نشستن راننده در یک کابین فوق مدرن که بخشی نامحسوس از خودرو باشد نه تنها تمرکز او را افزایش می دهد بلکه ایمنی راننده را نیز به میزان چشمگیری ارتقا می دهد.

اما این تازه آغاز یک داستان هیجان انگیز است. مهندسان مک لارن رؤیای جاه طلبانه ای را در سر دارند و آن اینکه با کنترلهای فیزیکی رایج خداحافظی کرده و از سیستم کنترل مغزی برای هدایت این خودرو استفاده کنند.

بدین منظور تحقیقات گسترده ای در زمینه پالسهای عصبی صورت گرفته تا شاید شاهد غرش نسل جدیدی از خودروهای فرمول یک باشیم که به جای پدال و فرمان با فکر کنترل می شوند.

منبع : مهر

ارسال نظر