بررسی کلی دوربین گوشی های هوشمند از دید تحلیلگران

در این مطلب به بررسی کلی دوربین گوشی های هوشمند از دیدگاه چند تحلیلگر می پردازیم تا ببینیم آیا استفاده از فناوری های جدید و مبتکرانه در دوربین گوشی های هوشمند ضرورت دارد یا نه.

بررسی کلی دوربین گوشی های هوشمند از دید تحلیلگران

کلیک - یکی از ملاک های اصلی افراد در هنگام خرید گوشی، برخورداری گوشی از یک دوربین با کیفیت برای فیلم برداری و عکاسی است.

برخی از گوشی هایی که در رویداد MWC امسال رونمایی شدند، دارای دوربین های با کیفیتی هستند و دوربین های این گوشی ها مجهز به فناوری های جدید و مبتکرانه ای هستند؛ مثلا دوربین اصلی هر دو گوشی هوآوی P10 و P10 P Plus ، دو گانه است و لنزهای هر دو دوربین که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند، توسط شرکت Leica ساخته شده اند.

دوربین اصلی جدیدترین پرچمدار ال جی یعنی G6 نیز دوگانه است که هر دو لنز آن ۱۳ مگاپیکسل هستند و یکی از لنزهای آن دارای زاویه عریض ۱۳۵ درجه است. در ضمن کاربران این گوشی می توانند حالت زوم اپتیکال این گوشی را به راحتی به حالت زوم دیجیتال تغییر دهند. لازم به ذکر است که لنز دوربین سلفی این گوشی نیز دارای زاویه عریض است.

دوربین جدیدترین پرچمدار سونی یعنی Xperia XZ Premium نیز در ضبط فیلم های حرکت آهسته (slow motion) بسیار حرفه ای عمل می کند. دوربین این گوشی قادر است فیلم برداری حرکت آهسته را با ۹۶۰ فریم در ثانیه انجام دهد و هنگامی که این فیلم ها به صورت عادی و با ۳۰ فریم در ثانیه پخش می شوند، حرکت سریع سوژه های فیلم، ۳۲ برابر آهسته تر می شود و شما می توانید جزییات حرکت آن ها را به خوبی مشاهده کنید.

البته دوربین یک گوشی و امکانات و فناوری آن، تنها ملاک خریداران برای خرید یک گوشی نیست و سایر ویژگی ها همچون عمر باتری خوب، پردازنده سریع، قیمت مقرون به صرفه و سایر ویژگی ها نیز از مهم ترین معیارها برای خرید گوشی محسوب می شوند.

یکی از تحلیلگران سازمان IDC به نام رایان ریس پیش بینی کرده است که امسال پرچمداران سامسونگ و اپل از نظر دوربین، طراحی و سایر مشخصات در صدر قرار می گیرند. گوشی گلکسی اس ۸ در ۹ فروردین و گوشی آیفون ۸ در ماه سپتامبر سال جاری رونمایی خواهند شد.

آقای رایان ریس معتقد است که اهمیت استفاده از دوربین با کیفیت در گوشی ها، روز به روز در حال افزایش است و پس از آن امکان استفاده گوشی ها از فناوری هایی مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیز در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

طبق گفته آقای ریس، در بازارهای نوظهور موبایل مانند بازار کشور هند، قیمت گوشی برای افراد مهم است؛ اما در آمریکا و کشورهای اروپای غربی، طراحی، برند، دوربین، اندازه صفحه نمایش و کیفیت صفحه نمایش گوشی برای افراد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اما آیا استفاده از لنزهای با کیفیت ساخت شرکت Leica در دوربین گوشی های P10 و P10 Plus مهم است؟ آیا واقعاً وجود حالت Portrait mode در دوربین گوشی آیفون ۷ پلاس برای کاربران مهم است؟ اکثر کاربران تصاویر دوربین گوشی خود را چاپ نمی کنند و فیلم های ضبط شده توسط گوشی خود را در صفحه نمایش کوچک گوشی تماشا می کنند و یا آن ها را در برخی از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک بارگزاری می کنند که کیفیت از اهمیت زیادی برخورداری نیست.

یکی از تحلیلگران به نام ریمند وانگ معتقد است تمام سازندگان گوشی های هوشمند با به کارگیری تعداد زیادی از فناوری های مختلف در دوربین گوشی های خود، تلاش می کنند افراد را متقاعد کنند که کیفیت دوربین گوشی های آن ها از دوربین تمام گوشی هایی که در بازار موجود است، بهتر است! از میان این فناوری ها می توان به افزایش رزولوشن (مگاپیکسل) دوربین ها، فوکوس خودکار با قابلیت تشخیص فاز، استفاده از پیکسل های بزرگتر با اندازه های میکرونی و سایر ویژگی های دیگر اشاره کرد؛ اما به نظر او به کار گیری این فناوری ها، تنها برای تعداد معدودی از کاربران و علاقه مندان به عکاسی مهم است و اکثر کاربران از کارایی این فناوری های جدید، اطلاع زیادی ندارند.

اما از سویی دیگر آقای ریس و سایر تحلیلگران معتقدند که استفاده از فناوری های جدید و مبتکرانه برای کاربران مهم است و این موضوع در مورد یک بازار موبایل که در آن رقابت زیادی وجود دارد، بیشتر صدق می کند.

یکی از تحلیلگران دیگر به نام کِوین بِردِن معتقد است که فناوری های مرتبط با افزایش کیفیت دوربین نسبت به فناوری مرتبط با افزایش سرعت پردازنده ها و افزایش اندازه و وضوح صفحه نمایش گوشی ها، توانایی بیشتری برای پیشرفت دارند.

وی به بیان این مطلب پرداخت که دوربین گوشی های هوشمند، هنوز یکی از مهم ترین و پر استفاده ترین امکانات گوشی های هوشمند محسوب می شود و کاربران می توانند فناوری ها و ویژگی های مبتکرانه به کار گرفته شده در دوربین را به خوبی تشخیص دهند؛ اما در مورد سایر بخش های گوشی این چنین نیست؛ مثلا اکثر کاربران به صورت محسوس متوجه سرعت بالای پردازنده های جدید نمی شوند.

آقای بردن معتقد است که کیفیت تصاویر برای افرادی همچون بازرسان شرکت های بیمه، افراد مشغول در آژانس های املاک، افراد ارائه دهنده خدمات درمانی و بهداشتی، افراد مشغول در حرفه های مرتبط با فناوری در کارخانه های تولید کننده محصولات الکترونیکی و افرادی که امنیت اماکن عمومی را تأمین می کنند، از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است.

آقای بردن معتقد است که استفاده از تصاویر با کیفیت در مشاغل مذکور، بسیار ضروری و حیاتی نیست، اما اهمیت بسیار زیادی دارد. البته وی بر این باور است که دوربین گوشی هایی که در حال حاضر در بازار موجود هستند. نیز می توانند تصاویر با کیفیتی بگیرند.

ارسال نظر