Galaxy S7 edge سامسونگ و Xperia ZX سونی؛ دو پرچمدار در مقابل یکدیگر

در این مطلب قصد داریم به مقایسه گوشی Galaxy S7 edge سامسونگ و Xperia ZX سونی که هنوز عرضه نشده است، بپردازیم. Galaxy S7 edge رقیب قدرتمندی برای گوشی سونی است و باید دید Xperia ZX پس از عرضه شدن می‌تواند در مقابل گوشی سامسونگ خودنمایی کند یا نه.

Galaxy S7 edge سامسونگ و Xperia ZX سونی؛ دو پرچمدار در مقابل یکدیگر

کلیک - گوشی Xperia ZX یکی از پرچم‌داران جدید سونی است. بدنه این گوشی از جنس فلز است و ظاهر براقی دارد. این گوشی دارای دوربین با کیفیتی است و در طراحی باتری آن به عمر طولانی آن توجه زیادی شده است. Xperia ZX سونی مجهز به پورت USB نوع C است و در برابر آب نیز مقاوم است. این گوشی می‌تواند رقیب خوبی برای پرچم‌داران شرکت‌های دیگر باشد.

table

گوشی Galaxy S7 edge سامسونگ یکی از رقبای سرسخت و قدر این گوشی محسوب می‌شود. Galaxy S7 edge سامسونگ از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است و صفحه نمایش خمیده آن با آینده‌نگری طراحی شده است، باتری آن از عمر بالایی برخوردار است. دوربین آن از ویژگی‌هایی همچون Motion Photo برخوردار است و در صورتی که این ویژگی فعال باشد، قبل از اینکه کاربر دکمه شاتر را بزند، دوربین یک فیلم سه ثانیه‌ای ضبط خواهد کرد و پس از آن چند تصاویر متوالی با پسوند Gif در گالری گوشی ذخیره خواهند شد؛ البته لازم به ذکر است تصاویری که با این حالت گرفته می‌شوند، قابل ویرایش نیستند. این گوشی از قابلیت Always- on display نیز بهره می‌برد و اطلاعاتی که کاربر به آن‌ها نیاز دارد، دائما بر روی گوشی نمایش داده می‌شود و نیازی نیست کاربر برای مشاهده این اطلاعات قفل گوشی را باز کند و به این صورت در مصرف باتری نیز صرفه‌جویی می‌شود. حال باید ببینیم که Xperia ZX سونی در مقابل این رقیب سرسخت حرفی برای گفتن دارد یا نه.

طراحی

XZ-vs-GS7-edge---13

یکی از موضوعات مهم در طراحی این دو گوشی این است که هر دوی آن‌ها ضد آب هستند. Xperia ZX سمت و سوی جدیدی را برای پرچم‌داران سونی ایجاد کرده است؛ زیرا این گوشی اولین گوشی از سری جدید پرچم‌داران سونی است. این گوشی از طراحی خاصی برخوردار است. لبه‌های آن باریک است و آلیاژ با دوامی که Alkaleido نام دارد، نیز پشت این گوشی را پوشانده است. در مقابل بدنه Galaxy S7 edge سامسونگ از جنس شیشه است و یک قاب فلزی اطراف آن را پوشانده است که ظاهری شیک و زیبا به این گوشی بخشیده است؛ اما کاربران مجبورند به دلیل باقی ماندن جای انگشتان روی بدنه شیشه‌ای و همچنین حساس بودن این بدنه از قاب محافظ استفاده کنند که ظاهر گوشی را خراب می‌کند.

Sony-Xperia-XZ-vs-Sony-Xperia-XZ-(3)

این دو گوشی از نظر ضخامت بر روی کاغذ تفاوت بسیار کمی با یکدیگر دارند؛ اما در واقعیت Galaxy S7 edge بسیار شیک‌تر به نظر می‌رسد و راحت‌تر در دست جای می‌گیرد؛ اما لبه‌های Xperia ZX ضخیم‌تر و پهن‌تر است

XZ-vs-GS7-edge---1 .

همانطور که قبلا اشاره شد هر دو گوشی ضد آب هستند و از استاندارد IP68 برخوردار هستند که نشان‌دهنده این است که هر دو گوشی کاملا ضد آب هستند. شما می‌توانید از این دو گوشی در زیر آب نیز استفاده کنید و تصاویر و فیلم‌های جذابی را ثبت کنید.

عملکرد و رابط کاربری

هر دو گوشی از پردازنده اسنپدارگون ۸۲۰ برخوردار هستند (اکثر پرچم‌دارانی که امسال عرضه شده‌اند دارای همین پردازنده هستند)؛ اما با این وجود در عملکرد کمی با هم تفاوت دارند.

قضاوت در مورد عملکرد این دو گوشی هنوز کمی زود است، اما پوسته سبک مختص سونی که در این سال‌ها تقریبا هیچ تغییری نکرده است، یکی از روان‌ترین و سریع‌ترین پوسته‌ها در سیستم عامل اندروید است. رابط کاربری TouchWiz سامسونگ کمی سنگین‌تر است و گاهی اوقات با تأخیر عمل می‌کند که باعث می‌شود عملکرد آن در حد رابط کاربری یک گوشی پرچم‌دار نباشد.

البته باید گفت سامسونگ در برخی از زمینه‌ها همانند صفحه کلید مناسب و بازخوردهای لمسی که به خوبی تنظیم شده‌اند، هنوز پیشتاز است. تنظیم خوب بازخوردهای لمسی باعث می‌شود کاربر بتواند با سریع‌ترین و رضایت‌بخش‌ترین حالت ممکن تایپ کند؛ در حالی که صفحه کلید مجازی سونی آنچنان سریع و با دقت نیست.

حسگر اثر انگشت گوشی سونی در کنار آن قرار دارد؛ اما گاهی اوقات کاربران برای باز کردن قفل گوشی به راحتی نمی‌توانند از آن استفاده کنند و اگر این حسگر در جلوی گوشی تعبیه شده بود، واقعاً بهتر بود.

دوربین

XZ-vs-GS7-edge---8-(1)

چندین سال است که سونی اهداف بلندپروازانه‌ای برای دوربین گوشی‌های خود دارد؛ اما در تمام این سال‌ها با شکست مواجه شده است. در طراحی Xperia ZX هم تلاش شده است، هیچ نقصی در مورد دوربین آن وجود نداشته باشد؛ اما استفاده از دوربین گوشی سامسونگ راحت‌تر است و تنها با یک لمس می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد و مدت زمان آماده شدن دوربین گوشی سونی به میزان محسوسی بیشتر از گوشی سامسونگ است و هنگامی که عکسی توسط آن گرفته می‌شود، مدت زمان آماده شدن گوشی برای عکس بعدی نیز بیشتر از Galaxy S7 edge است. پس می‌توان گفت سامسونگ در زمینه دوربین عملکرد بهتری دارد. البته باید گفت که Galaxy S7 edge دارای سریع‌ترین دوربین است و استفاده از آن نیز راحت‌تر است.

از نظر کیفیت تصویر هم چند نمونه تصویر با دوربین ۲۳ مگاپیکسلی این گوشی گرفته شد و با تصاویر ۸ مگاپیکسلی سونی که به صورت هوشمند پردازش شده بود، مقایسه شد. در مقایسه مشخص بود که تصاویر ۸ مگاپیکسلی از پویایی بهتری برخوردار بودند. همه دوربین Galaxy S7 edge را بهترین دوربین و بی‌نقص می‌دانند؛ اما سیستم فوکوس سریع Dual pixel آن باعث می‌شود که دوربین به وضوح بیش از حد عکس واکنش نشان دهد و همین امر باعث می‌شود عکس غیرطبیعی به نظر برسد. از نظر فیلم‌برداری هر دو گوشی از قابلیت فیلم‌برداری با وضوح ۴K با ۳۰ فریم در ثانیه برخوردار هستند. سونی از نرم‌افزاری استفاده می‌کند که به تثبیت تصویر در ۵ محور می‌پردازد. این نرم‌افزار دارای عملکرد خوبی است و عملکرد آن حتی از ترکیب ویژگی‌های تثبیت کننده تصویر اپتیکال (OIS) یا تثبیت کننده الکترونیکی (EIS) گوشی سامسونگ، نیز بهتر است.

نمونه تصاویر Xperia ZX

Sony-Xperia-XZ-(2)

Sony-Xperia-XZ-(1)

نمونه تصاویز Galaxy S7 edge

Samsung-Galaxy-S7-Edge-(2)

Samsung-Galaxy-S7-Edge-(1)

عمر باتری

آزمایشات دقیقی در مورد عمر باتری این دو گوشی انجام نشده است و نظر دادن در مورد عمر باتری Xperia ZX کمی دشوار است. باتری این گوشی ۲۹۰۰ میلی آمپر و غیر قابل تعویض است و با توجه به اندازه صفحه نمایش بزرگ این گوشی که ۵٫۵ اینچ است، مصرف باتری آن هم زیاد است. سونی در مورد باتری این گوشی هیچ اطلاعاتی ارائه نداده است؛ اما باید گفت که سونی در این نسل از پرچم‌داران خود به سلامت و عمر زیاد باتری توجه زیادی کرده است.

سونی ویژگی جالبی در مورد شارژ باتری این گوشی به کار گرفته است. زمانی که کاربر گوشی خود را شب و هنگامی که می‌خواهد بخوابد به شارژ می‌زند، هنگامی که شارژ گوشی به ۹۰ درصد رسید، روند شارژ به صورت هوشمند متوقف می‌کند و صبح مدت کوتاهی قبل از بیدار شدن فرد، شارژ گوشی ادامه پیدا می‌کند. این کار به منظور جلوگیری از شارژ بیش از حد گوشی انجام می‌شود.

عمر باتری گوشی سامسونگ نیز بسیار خوب است و این گوشی از فناوری شارژ فوق سریع نیز پشتیبانی می‌کند؛ اما این گوشی به تازگی عرضه شده است و نمی‌توان در مورد عمر باتری آن نظر قطعی داد.

انتظارات کلی

سونی به صورت رسمی اعلام کرده است که Xperia ZX پرچم‌دار بعدی این شرکت است و قیمت آن نیز در حد یک پرچم‌دار است. Galaxy S7 edge نیز در این مدت زمانی که عرضه شده است، توانسته است امتحان خود را پس دهد و خود را به خوبی ثابت کند. این گوشی با قیمت ۷۸۰ دلار در حال عرضه است و احتمالا پرچم‌دار سونی نیز با قیمت ۶۵۰ دلار تا ۷۰۰ دلار عرضه خواهد شد.

Xperia ZX دارای پوسته‌ای با عملکرد سریع و متفاوت است و با وجود اینکه از طراحی برتر برخوردار نیست، اما ضد آب بودن و مجهز بودن به پورت USB نوع C آن را به یک گوشی خوب تبدیل کرده است؛ اما آیا این ویژگی‌ها برای رقابت با رقیب قدرتمندی همچون Galaxy S7 edge سامسونگ که از ویژگی‌های بسیار زیادی، برخوردار است، کافی است؟ گوشی سامسونگ از ویژگی‌هایی همچون صفحه نمایش منحنی، Motion Photos، قابلیت ضبط ویدیو‌های Time Lapse (فیلم‌برداری به شیوه‌ای که به نظر می‌رسد زمان سریع‌تر می‌گذرد؛ مانند رشد سریع گیاهان و یا حرکت سریع ابرها در فیلم‌ها) و تثبیت آن به صورت دیجیتالی که Hyperlapse نام دارد، فناوری Always- on display و ویژگی‌های بسیار زیاد دیگری برخوردار است. کیفیت دوربین عالی آن است و عملکرد آن نیز نسبت به دوربین سونی بهتر است. کیفیت صفحه نمایش آن فوق‌العاده است و عمر باتری آن نیز بسیار خوب است. تنها نقص گوشی سامسونگ رابط کاربری Touchwiz آن است و سامسونگ باید برای رفع مشکلات آن تلاش کند.

ارسال نظر