نگاهی به دوربین هشتمین کهکشانی سامسونگ

این روزها کمتر کسی را می‌بینید که با جدیدترین محصول شرکت سامسونگ در حوزه ارتباطات سیار و موبایل یعنی Galaxy S8 ارتباط برقرار نکند. این گوشی موبایل شگفت انگیز آنقدر زیبا است که هر کاربری را مجذوب خود می‌کند.

نگاهی به دوربین هشتمین کهکشانی سامسونگ

کلیک - پیش از این نگاهی به کلیت این محصول در کلیک داشتیم، اما این بار قصد داریم به شکل تخصصی‌تر نگاهی به دوربین این محصول داشته باشیم. برخلاف سیاست‌های شرکت اپل مبنی بر تفاوت در دوربین نسخه کوچک و بزرک آیفون یعنی ۷ و ۷plus، سامسونگ در هر دو نسخه Galaxy S8 از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با لنزی با دیافراگم ۱٫۷ بهره برده است. اگر پیش از این با Galaxy S7 کار کرده باشید یا از مشخصات آن آگاه باشید، قطعا در جریان هستید که مشخصات دوربین و لنز آن محصول با Galaxy S8 یکسان است. بنابراین به نظر می‌رسد این ۲ محصول تفاوت آن چنانی از نظر دوربین با هم نداشته باشند پس همین جا مقایسه را رها می‌کنیم و تنها به بررسی دوربین Galaxy S8 می‌پردازیم.

بعد از ورود به بخش دوربین از طریق Swipe کردن بخشی پایینی به سمت چپ به منوی تغییرات در دوربین وارد می‌شویم. که از طریق آن می‌توانیم به بخش Pro دست پیدا کنیم. اما بخش Pro چه ویژگی‌های در اختیار کاربر قرار می‌دهد؟

به عقیده بسیاری از کاربران این دوربین ویژگی‌هایی همچون دوربین‌های DSLR برای‌شان تداعی می‌کند. با ورود دوربین‌های DSLR با صفحه نمایش لمسی، محیط آن‌ها کمی به هم نزدیک شده است. در بخش Pro دوربین سامسونگ ویژگی‌هایی همچون دوربین‌های DSLR گنجانده شده است. از این میان مهم‌ترین آن‌ها تنظیمات مربوط به ISO است. عبارت ISO خود مخفف یک اصطلاح تحت عنوان International Standards Organization است و نرخ ISO همراه با سرعت شاتر و تنظیمات دریچه دیافراگم سه المان اصلی تعیین کننده‌ی میزان نوردهی به فیلم عکاسی یا سنسور دوربین دیجیتال هستند. نرخ ISO که از ۲۵ تا ۶۴۰۰ (و حتی بیشتر از آن) متغیر است، بیانگر حساسیت به نور است. هرچقدر این عدد کمتر باشد، فیلم یا حسگر تصویر به نور حساسیت کمتری دارد. به همین شکل با بیشتر شدن این مقدار حساسیت به نور بیشتر می‌شود، در نتیجه در محیط‌های تاریک نیز می‌توان انتظار عکس های مناسبی داشت. تنظیمات ISO این دوربین از ۵۰ تا ۸۰۰ متغیر است که برای دوربین موبایل نسبتا کافی به نظر می‌رسد.

یکی از جالب‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین Galaxy S8 احتمالا قابلیت فوکوس دستی آن است که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است که در بخش pro گنجانده شده است. این بخش امکان تغییر فوکوس برروی Subject های مورد نظر شما را امکان پذیر می‌سازد. البته با توجه لنز ۲۶ میلیمتری به کار رفته در این دوربین تغییر فوگوس در این دوربین در حالت استاندارد (زمانی که زوم نیست) محسوس نیست.

بخش تنظیمات White Balance نیز از دیگر ویژگی‌های جذاب این دوربین است که از منوی دوربین‌های حرفه‌ای به این گوشی راه پیدا کرده است. علت زرد و نارنجی شدن عکس ها در نور های نئون(تنگستن) و آبی شدن آنها در نورهای فلورسنت بخاطر درجه حرارت طیف نور است. درجه حرارت پایین نور را متمایل به قرمز می کند و درجه حرارت بالا به آبی. منابع مختلف نور، نور را و به تبع آن قالب رنگ را در دماهای مختلف ساتع می کنند.

اینجا است که به مفهوم «White Balance» می رسیم. اگر می شد به دوربین بگوییم کدام شی در اتاق سفید است و باید در عکس سفید بیفتد، دوربین می توانست تفاوت دمای کنونی آن شی و دمای صحیح شی سفید را تشخیص دهد و همه ی رنگ ها را با آن اختلاف تغییر دهد.

برای کمک به ما در شرایط خاص بدون آن‌که هربار بخواهیم بالانس سفید را تنظیم کنیم، دوربین سامسونگ Galaxy S8 همچون اکثر دوربین‌ها، ویژگی پیش تنظیم دستی WB را در شرایط فلورسنت، نئون، ابری، آفتابی و ... را دارند. استفاده از پیش تنظیم WB به بهبود عکس های خانگی کمک می کند.

اگر کار کردن با این تنظیمات برای‌تان سخت است به راحتی آن را در حالت Auto یا AWB قرار دهید. در کل AWB برای هواهای ابری و آفتابی بسیار خوب و برای عکس های خانگی خوب است.

از منوی Pro که بگذریم قابلیت دیگری در این دوربین قرار گرفته که Selective Focus نام دارد. این ویژگی را اولین بار HTC به کار برد و بعد‌ها مورد توجه شرکت‌های دیگر قرار گرفت. با استفاده از این قابلیت می‌توانید عکس بگیرید و بعد هر زمان که دوست داشتید فوکوس را از روی جسم مورد نظر خود تغییر دهید. البته این ویژگی با محدودیت‌هایی همراه است از جمله این‌که تشخیص جسم مورد نظر اگر کمی دور باشد، خیلی آسان صورت نمی‌گیرد اما در اجسام نزدیک به راحتی قابل انجام است.

از دیگر قابلیت‌های موجود در منوی دوربین می‌توان به ضبط تصاویر Time-Lapse، پانوراما، اسلوموشن و قابلیت جدید شات مجازی شاره کرد. شات مجازی اما به شما امکان ثبت یک تصویر ۳۶۰ درجه را خواهد داد و بعد می‌توانید همچون اکثر عکس‌های ۳۶۰ درجه در آن به هرطرف بچرخید.

کیفیت دوربین عکاسی Galaxy S8 چیزی خارج از عرف گوشی‌های تلفن همراه نیست ولی با وجود امکانات نرم افزاری که روی آن قرار گرفته تجربه لذت بخشی را برای کاربر فراهم می‌کند.

دوربین سلفی اما پیشرفت زیادی داشته و با یک سنسور ۸ مگاپیکسلی، عکس‌های با کیفیتی ثبت می‌کند. قابلیت عکاسی واید در حالت سلفی و همچنین ویژگی Selective Focus در این حالت نیز وجود دارد.

امکان ثبت تصاویر RAW در این دوربین امکان پذیر است.

در مورد فیلمبرداری این دوربین نیز نکات قابل توجهی وجود دارد. نخست امکان شخصی سازی و انتخاب کیفیت مورد نظر ثبت ویدیو از VGA تا UHD (4K) و دوم اینکه از طریق قسمت PRO نیز می توان به ثبت ویدیو مشغول شد. با انتخاب هریک از گرینه‌های مربوط به کیفیت فیلمبرداری پیغامی مبنی بر عدم کارایی برخی قسمت‌ها به شما نمایش داده می‌شود. مثلا لرزشگیر ویدیو در هنگام استفاده از حالت VGA امکان پذیر نیست. کیفیت ضبط ویدیوی این دوربین بی‌نظیر است.

در شرایط کم نور، این دوربین چه در حالت فیلمبرداری و چه در حالت عکاسی، نتایج نسبتا قابل قبولی را ارائه می‌کند که با توجه به دیافراگم ۱٫۷ خیلی هم دور از ذهن نیست.

در کل اگر دوربین یکی از ملاک‌های انتخاب شما جهت خرید تلفن همراه است، امکانات ویژه دوربین Galaxy S8 شما را از هر نیازی بی نیاز می‌کند.

ارسال نظر