مقایسه گلکسی S9 پلاس با گلکسی S8 پلاس

رسانه کلیک - سامسونگ چندی پیش از جدیدترین پرچمدارانش طی نمایشگاه MWC رونمایی کرد. گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس دو گوشی جدید سامسونگ هستند که با تفاوت در برخی از بخش‌های سخت‌افزاری، به زودی روانه بازار می‌شوند. در این مطلب با مقایسه گلکسی S9 پلاس با گلکسی S8 پلاس همراه ما باشید.

مقایسه گلکسی S9 پلاس با گلکسی S8 پلاس

کمپانی سامسونگ امسال هم مانند سال گذشته، پرچمدارش را در دو نسخه معرفی کرده است. گلکسی S9 پلاس در مقایسه با نسل گذشته‌اش یعنی گلکسی S8 پلاس، تفاوت‌های بیشتری نسبت به نسخه معمولی داشته و همین، بخش هیجان‌انگیز این تلفن هوشمند جدید را می‌سازد. در ادامه، مقایسه گلکسی S9 پلاس با نسل گذشته‌اش را دنبال کنید.

طراحی

با مقایسه گلکسی S9 پلاس و گلکسی S8 پلاس از نظر طراحی، به سرعت متوجه شباهت زیاد هر دو گوشی مخصوصا در قسمت رو به رویی‌شان خواهید شد. سامسونگ از همان نمایشگر بی حاشیه با لبه‌های خمیده که در S8 پلاس شاهدش بودیم، استفاده کرده و تفاوت فاحشی در این بخش از مقایسه بین این دو مدل مشاهده نمی‌شود. تنها نکته‌ موجود در این قسمت، کم‌تر شدن حاشیه بالایی و پایینی در گلکسی S9 پلاس بوده که باعث گردیده تا شاهد طول کمتر این پرچمدار جدید نسبت به مدل قدیمی آن باشیم. همچنان با توجه به ابعاد دستگاه، کار کردن با گوشی توسط یک دست مشکل بوده و حاشیه‌ کم نمایشگر هم کمک زیادی به حل این مشکل نکرده‌ است.

بخش پشتی دو گوشی جایی است که شاهد بیشترین تفاوت‌ ظاهری هستیم که آن هم به دلیل استفاده از دو دوربین و نحوه چینش‌شان اتفاق افتاده است. گلکسی S9 پلاس بر خلاف S8 پلاس از دوربین دوگانه بهره می‌برد که البته نحوه قرار گیری دو لنز آن بر خلاف آنچه در نوت 8 دیده بودیم، به صورت عمودی صورت گرفته است. سنسور اثر انگشت هم به جای قرار گیری در سمت راست دوربین، درست در بخش پایینی آن دیده می‌شود. با توجه به محل قرار گیری این سنسور، استفاده از آن نسبت به آنچه در گلکسی S9 پلاس دیده بودیم، راحت‌تر بوده و با در نظر گرفتن ابعاد دستگاه، رسیدن انگشت کاربر به آن راحت‌تر صورت می‌گیرد.

جنس بدنه گلکسی S9 پلاس همچنان از شیشه بوده و از نظر ساخت و طراحی، کاملا مشابه S8 پلاس است. دور تا دو هر دو گوشی توسط یک فریم فلزی پوشیده شده که علاوه بر زیبایی، استحکام دستگاه در این بخش را هم بالا برده است.

فلاش LED و سنسور ضربان قلب که در گلکسی S8 پلاس سمت چپ لنز دوربین قرار گرفته بود، در S9 پلاس به سمت راست این بخش جابجا شده است. گلکسی S9 پلاس از نظر نحوه قرار گیری دکمه‌ها و پورت‌ها هم دقیقا مشابه S8 بوده و سامسونگ دکمه بیکسبی را هم همچنان برای این مدل حفظ کرده است.

به طور کل با مقایسه گلکسی S9 پلاس با گلکسی S8 پلاس، به سرعت متوجه شباهت هر دو دستگاه از نظر ظاهری خواهید شد و شاید اصلا در نگاه اول با دیدن بخش رو به رویی هر کدام، نتوانید مدل‌‌شان را از هم تشخیص دهید.

صفحه نمایش

یکی دیگر از بخش‌هایی که شباهت فراوان گلکسی S9 پلاس را نسبت به گلکسی S8 پلاس نشان می‌دهد، صفحه نمایش به کار رفته در هر دو مدل است. سامسونگ بر روی هر دو دستگاه از پنل سوپر امولد با اندازه 6.2 اینچ و رزولوشن +QHD استفاده کرده است.

نسبت تصویری گلکسی S9 پلاس، مشابه S8 پلاس بوده و هر دو مدل از نمایشگر Infinity Display سامسونگ با نسبت 18.5:9 بهره می‌برند.

هر دو گوشی در بخش دکمه هوم، عملکرد سه بعدی دارند و نسبت به فشار انگشت در این قسمت حساس هستند. همچنین در گلکسی S9 هم مانند S8، از فناوری گوریلاگلس در نسخه 5 برای محافظت از دستگاه در مقابل خط و خش استفاده شده است.

با مقایسه گلکسی S9 پلاس و گلکسی S8 پلاس می‌توان متوجه شباهت مشخصات هر کدام در بخش نمایشگر شد. این شباهت بدان معنا نیست که شاهد هیچگونه بهبود در کیفیت صفحه نمایش گلکسی S9 پلاس نسبت به نسل گذشته‌اش نیستیم؛ چرا که سامسونگ از پنل جدیدتری نسبت به گلکسی S8 پلاس در این گوشی استفاده کرده و بدین ترتیب انتظار کیفیت بالاتر نمایشگر را باید از این گوشی داشت.

دوربین

یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی که که گلکسی S9 پلاس را با نسخه معمولی و حتی گلکسی S8 پلاس متفاوت‌ کرده، استفاده از دوربین دوگانه است.

سامسونگ برای اولین بار از یک دوربین دوگانه در گلکسی S9 پلاس استفاده کرده که هر دو لنز آن از رزولوشن 12 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کنند. کارایی این دوربین دوگانه مانند آنچه در نوت 8 دیده بودیم، توانایی عکاسی پرتره و با افکت بوکه را برای کاربر فراهم می‌کند. علاوه بر این‌ها گشودگی دیافراگم لنز اصلی دوربین گلگسی S9 پلاس به صورت دوگانه بوده و می‌تواند با توجه به شرایط محیط و نوع استفاده، از f/1.5 به f/2.4 برسد. استفاده از دریچه دیافراگم متغیر در این گوشی باعث شده تا تصاویر با روشنایی عالی و کم‌ترین نویز ممکن آن هم به صورت هوشمند، ثبت شوند. علاوه بر این‌ها ضبط ویدیو‌های صحنه آهسته هم توسط این دیافراگم متغیر به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد.

در گلکسی S8 پلاس، که یک دوربین 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.7 قرار گرفته و خبری از عکاسی با افکت بوکه و موارد این چنینی نیست. متاسفانه تنها مدل پلاس گلکسی S9 از دوربین دوگانه بهره برده و شما در نسخه معمولی این پرچمدار به چنین قابلیت‌هایی دسترسی نخواهید داشت.

فوکوس خودکار، تکنولوژی Dual Pixel، فلاش LED، لرزشگیر اپتیکال، فیلمبرداری 4K و صحنه آهسته، عکاسی Pro و hdr خودکار، دیگر ویژگی‌هایی هستند که در دو گوشی گلکسی S9 پلاس و گلکسی S8 پلاس یافت می‌شوند.

در بخش دوربین سلفی در هر دو مدل شاهد استفاده از یک سنسور 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم مشابه f/1.7 هستیم.

از نظر نرم‌افزاری و رابط کاربری دوربین، هر دو مدل به هم شبیه هستند؛ البته در گلکسی S9 پلاس ویژگی‌های نر‌م‌افزاری مانند Live Focus وجود داشته که به دوربین دوگانه قرار گرفته بر روی این گوشی مربوط می‌شوند و آن‌ها را در برنامه دوربین گلکسی S8 پلاس نمی‌بینیم.

سخت‌افزار، نرم‌افزار و باتری

چیپست استفاده شده در گلکسی S9 پلاس یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این گوشی را نسبت به نسل قبلی‌اش می‌سازد. چیپست اگزینوس 9810 بر روی گلکسی S9 پلاس و چیپست اگزینوس 8895 بر روی گلکسی S8 پلاس قرار گرفته است. پردازنده هر دو از نوع 8 هسته‌ای بوده که البته گلکسی S9 پلاس از فرکانس پردازشی بیشتری نسبت به نسل گذشته‌اش، پشتیبانی می‌کند.

این کمپانی کره‌ای پردازنده گرافیکی گلکسی S9 را هم نسبت به گلکسی S8 ارتقا داده و از Mali-G72 MP18 به‌ جای Mali-G71 MP20 استفاده کرده است.

رم در نظر گرفته شده برای گلکسی S9 پلاس، 6 گیگابایت بوده که در مقابل 4 گیگابایت رم گلکسی S8 پلاس قرار می‌گیرد. با وجود این که گلکسی S8 پلاس، تنها در یک نسخه با حافظه داخلی 64 گیگابایت به بازار عرضه شد، سامسونگ برای گلکسی S9 پلاس، دو نسخه دیگر با حافظه‌های داخلی 128 و 256 گیگابایت را هم در نظر گرفته است. علاوه بر این‌ها هر دو از کارت حافظه خارجی پشتیبانی می‌کنند.

مقایسه گلکسی S9 پلاس

گلکسی S9 پلاس از نسخه جدید اندروید بهره می‌برد؛ این در حالی است که گلکسی S8 پلاس همچنان از نسخه قدیمی‌تر اندروید در نسخه 7.0 استفاده می‌کند و خبری از اندروید 8.0 در این هندست نیست. سامسونگ جدیدترین نسخه از رابط کاربری اختصاصی‌اش را در گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس قرار داده که تغییر چندان زیادی از نظر ظاهری نسبت به آنچه در نسل گذشته آن دیده بودیم، نداشته و تنها در برخی ویژگی‌ها شاهد آپدیت‌های جدید هستیم.

با مقایسه گلکسی S9 پلاس و گلکسی S8 پلاس در این قسمت، متوجه ظرفیت مشابه باتری هر دو مدل می‌شویم. سامسونگ برای گلکسی S9 پلاس هم مانند نسل گذشته آن، از یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 3500 میلی آمپر استفاده کرده است. قابلیت‌های شارژ سریع و شارژ بی‌سیم هم در هر دو مدل وجود داشته که می‌توانند بسیار کاربردی باشند.

دیگر ویژگی‌ها

سنسور عنبیه چشم که ابتدا بر روی گلکسی نوت 7 ناموفق قرار گرفته بود، جای خودش را در میان پرچمداران سامسونگ باز کرد و بدین ترتیب از سال گذشته شاهد بهره گیری سامسونگ از این اسکنر امنیتی در پرچمدارانش هستیم. در گلکسی S9 پلاس دقیقا مانند گلکسی S8 پلاس، از سنسور عنبیه چشم استفاده شده که عملکردش به صورت همزمان با اسکن چهره صورت می‌گیرد.

یکی دیگر از مواردی که در مقایسه گلکسی S9 پلاس با گلکسی S8 پلاس به آن برخوردیم، بهره گیری پرچمدار جدید سامسونگ از اسپیکر استریو است. گلکسی S9 پلاس برخلاف نسل گذشته‌اش از اسپیکر استریو برای پخش صدا استفاده می‌کند و به همین دلیل هم از نظر کیفیت در این بخش، عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد.

مقایسه گلکسی S9 پلاس

دستیار صوتی اختصاصی سامسونگ که از سال گذشته بر روی پرچمداران سامسونگ قرار گرفته بود، در گلکسی S9 پلاس هم موجود است. این دستیار در گلکسی S9 پلاس هوشمندتر از قبل شده و قابلیت‌های بیشتری را نسبت به گذشته ارایه می‌کند. بیکسبی اکنون می‌تواند متون مختلف را به صورت زنده ترجمه کند و در شناسایی موارد مختلف عملکرد بهتری دارد. به طور کل می‌توان گفت که گلکسی S9 پلاس نسبت به S8 پلاس، هوشمندتر بوده و ویژگی‌های بیشتری را به کاربر ارایه می‌دهد.

علاوه بر این‌ها هر دو گوشی دارای گواهی IP68 برا مقاومت در برابر هستند و از بلوتوث نسخه 5، USB Type C، داک Dex با قابلیت‌های جدید و جک صوتی 3.5 میلی‌متری پشتیبانی می‌کنند.

جمع بندی

گلکسی S9 پلاس نسبت به گلکسی S8 پلاس دستخوش تغییرات زیادی در بخش‌های مختلف شده است. شاید از نظر ظاهری هر دو گوشی شباهت زیادی به هم داشته باشند، اما در بخش‌های سخت‌افزار، نرم‌افزار، دوربین و برخی موارد دیگر، شاهد بهبودهایی در این مدل نسبت به نسل قبل هستیم.

ارسال نظر