مقایسه گلکسی S9 با گلکسی S8؛ چه چیزهایی تغییر کرده است؟

رسانه کلیک - بعد از مدت‌ها انتظار، سامسونگ بالاخره از جدیدترین پرچمدار سری S، گلکسی S9 رونمایی کرد. تلفن هوشمندی که اکنون با یکسری بهبود در بخش‌های مختلف همراه بوده و جایگزین پرچمدار پیشین سامسونگ، یعنی گلکسی S8 شده است. در این مطلب مقایسه گلکسی S9 با گلکسی S8 را برای‌تان قرار داده‌ایم تا متوجه تفاوت‌های این دو سری با هم شوید. همراه ما باشید.

مقایسه گلکسی S9 با گلکسی S8؛ چه چیزهایی تغییر کرده است؟

همان طور که از قبل می‌دانستید، گلکسی S9 قرار بود یک نمونه تکمیلی از نسل قبلی‌اش باشد و این بدان معناست که در این پرچمدار جدید، نباید شاهد تغییرات اساسی در بخش‌های مختلف باشیم؛ اما به هر حال گلکسی S9 نسبت به S8 تفاوت‌هایی داشته که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

طراحی

از آنجایی که گلکسی S8 در بخش طراحی، یکی از بهترین تلفن‌های هوشمند سال گذشته (و حتی حال حاضر) به حساب می‌آید و از نظر ظاهری هم با رضایت کاربران زیادی همراه بوده، سامسونگ همان زبان طراحی را در گلکسی S9 هم پیاده کرده و بدین ترتیب شاهد تغییرات نه چندان زیادی در این بخش هستیم.

گلکسی S9 مخصوصا در بخش جلویی، شباهت زیادی به S8 داشته و ساموسنگ از همان نمایشگر Infinity با لبه‌های خمیده در این گوشی استفاده کرده است. اکنون حاشیه‌های بالایی و پایینی دستگاه حتی کمتر از آنچه در گلکسی S8 دیده بودیم، شده و بدین ترتیب هم طول گلکسی S9 به 147.6 میلی متر (کمتر از S8) رسیده است.

گلکسی S9 از نظر چینش دکمه‌ها و پورت‌ها هم دقیقا مشابه S8 بوده و خبری از حذف دکمه بیکسبی که به عنوان یک دکمه بی‌استفاده توسط کاربران مختلف تلقی می‌شد، در این پرچمدار جدید نیست.

قاب پشتی گلکسی S9 دست خوش بیشترین تغییرات از نظر ظاهری بوده است. با وجود تمامی شایعات درباره قرار گیری حسگر اثر انگشت زیر شیشه صفحه نمایش، سامسونگ مانند S8، سنسور اثر انگشت را بر روی قاب پشتی دستگاه قرار داده است. تفاوت گلکسی S9 با گلکسی S8 در این بخش مربوط به نحوه قرار گیری اسکنر اثر انگشت می‌شود؛ به طوری که آن را به جای اینکه در سمت راست لنز دوربین ببینیم، در بخش پایینی شاهدش هستیم. در واقع سامسونگ یک محفظه مستطیلی شکل برای این بخش از دستگاه ایجاد کرده و لنز دوربین و اسکنر اثر انگشت را به صورت جدا شده‌ای از قاب، زیر هم قرار داده است.

جنس بدنه گلکسی S9 درست مانند نسل قبلی‌اش، همچنان از شیشه با پوشش گوریلاگلس برای محافظت بوده و دور تا دو گوشی از فریم فلزی استفاده شده است.

در مقایسه گلکسی S9 با گلکسی S8 از نظر طراحی، می‌توان به راحتی متوجه راضی بودن سامسونگ از ظاهر پرچمدار قدیمی خودش و تلاش برای حفظ و رفع ضعف‌های آن در گلکسی S9 شد. محل قرار گیری سنسور اثر انگشت و کم‌تر شدن حاشیه دو بخش بالایی و پایینی دستگاه، اصلی‌ترین تفاوت‌های ظاهری گلکسی S9 نسبت به گلکسی S8 هستند.

صفحه نمایش

با مقایسه گلکسی S9 و گلکسی S8 در بخش نمایشگر، متوجه شباهت هر دو دستگاه در این قسمت می‌شوید. پنل سوپر امولد، رزولوشن +QHD و اندازه 5.8 اینچ، مواردی هستند که آن‌ها را در گلکسی S8 دیده بودیم و هم اکنون در گلکسی S9 هم شاهدشان هستیم. نسبت تصویری در پرچمدار جدید سامسونگ، 18.5:8 بوده و نام Infinity Display برای آن انتخاب شده است.

هر دو گوشی در بخش دکمه هوم، عملکرد سه بعدی دارند و نسبت به فشار انگشت در این قسمت حساس هستند. همچنین در گلکسی S9 هم مانند S8، از فناوری گوریلاگلس در نسخه 5 برای محافظت از دستگاه در مقابل خط و خش استفاده شده است.

در مقایسه گلکسی S9 با گلکسی S8 از نظر مشخصات نمایشگر، می‌توان گفت عملکرد هر دو هندست مشابه هم بوده و تفاوت چندانی با هم ندارند؛ اما بهتر است بدانید سامسونگ بهبودهایی را در نسل جدید این صفحه نمایش ایجاد کرده که نتیجه‌ آن کیفیت بالاتر و روشنایی بیشتر خواهد بود.

دوربین

اگر به خاطر داشته باشید یکی از اصلی‌ترین ایراداتی که در زمان معرفی به گلکسی S8 گرفته می‌شد، عدم ارتقای فاحش دوربین آن نسبت به نسل قبلی بود. در پرچمدار جدید این کمپانی چنین چیزی دیده نشده و در مقایسه گلکسی S9 با گلکسی S8 از نظر دوربین، تفاوت‌ هر دو هندست در این زمینه کاملا مشهود است.

با این که هر دو گوشی برای دوربین اصلی از یک لنز 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کنند، اما از نظر گشودگی دیافراگم با هم کاملا متفاوت‌اند. گشودگی دیافراگم دوربین گلگسی S9 به صورت دوگانه بوده و می‌تواند با توجه به شرایط محیط و نوع استفاده، از f/1.5 به f/2.4 برسد. استفاده از دریچه دیافراگم متغیر در این گوشی باعث شده تا تصاویر با روشنایی عالی و کم‌ترین نویز ممکن آن هم به صورت هوشمند، ثبت شوند. علاوه بر این‌ها ضبط ویدیو‌های صحنه آهسته که اکنون با نرخ 960 فریم بر ثانیه بوده، توسط این دیافراگم متغیر با کیفیتی بالا انجام خواهد شد.

در مقابل دوربین قرار گرفته بر روی گلکسی S8 از گشودگی دیافراگم f/1.7 به صورت ثابت بهره برده که در نوع خودش عملکرد بسیار خوبی دارد.

فوکوس خودکار، تکنولوژی Dual Pixel، فلاش LED، لرزشگیر اپتیکال، فیلمبرداری 4K و صحنه آهسته، عکاسی Pro و hdr خودکار، ویژگی‌های هستند که در بخش دوربین هر دو گوشی یافت می‌شوند. در بخش دوربین سلفی هم گلکسی S9 و گلکسی S8 هر دو از رزولوشن 8 مگاپیکسل و گشودگی دیافراگم f/1.7 بهره می‌برند.

سامسونگ رابط کاربری دوربین گلکسی S9 را به طور کل تغییر خاصی نداده و تنها شاهد یکسری بهبود نسبت به گلکسی S8 در بخش‌های مختلف این رابط دوربین هستیم.

سخت‌افزار، نرم‌افزار و باتری

چیپست استفاده شده در گلکسی S9 یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این گوشی را نسبت به نسل قبلی‌اش می‌سازد. چیپست اگزینوس 9810 بر روی گلکسی S9 و چیپست اگزینوس 8895 بر روی گلکسی S8 قرار گرفته است. پردازنده هر دو از نوع 8 هسته‌ای بوده که البته گلکسی S9 از فرکانس پردازشی بیشتری نسبت به نسل گذشته‌اش، پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ از همان میزان رمی که برای گلکسی S8 در نظر گرفته بود، برای گلکسی S9 هم استفاده کرده و بدین ترتیب در هر دو دستگاه شاهد رم 4 گیگابایت هستیم. حافظه‌های داخلی در نظر گرفته شده برای این گلکسی جدید، 64، 128 و 256 گیگابایت بوده که در S8 فقط نسخه 64 گیگابیتی را برای آن شاهد بودیم. علاوه بر این‌ها هر دو از کارت حافظه خارجی هم پشتیبانی می‌کنند.

این کمپانی کره‌ای پردازنده گرافیکی گلکسی S9 را هم نسبت به گلکسی S8 ارتقا داده و از Mali-G72 MP18 به‌ جای Mali-G71 MP20 استفاده کرده است.

مقایسه گلکسی S9

یک عدد باتری 3000 میلی‌ آمپری در گلکسی S9 قرار گرفته که از فناوری شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کند. این باتری با همین ظرفیت را هم در گلکسی S8 می‌بینیم و به نظر سامسونگ بهبود شارژدهی دستگاه را با استفاده از اجزای سخت‌افزاری کم مصرف‌تر و همچنین تغییرات نرم‌افزاری، عملی کرده است. پشتیبانی از شارژ وایرلس هم قابلیت دیگری است که در هر دو مدل یافت می‌شود.

به طور کل در مقایسه گلکسی S9 با گلکسی S8، بهبودهای سخت‌افزاری پرچمدار جدید سامسونگ نسبت به نسل قبلی آن مشهود بوده و به همین دلیل هم انتظار داریم این گلکسی جدید عملکرد بهتری را حین کار به کاربر ارایه دهد؛ استفاده از پردازنده پرسرعت‌تر، چیست جدیدتر و همچنین پردازنده گرافیکی قدرتمندتر، اصلی‌ترین تفاوت‌ها بین گلکسی S9 و S8 را در بخش سخت‌افزاری ایجاد کرده‌اند.

در قسمت نرم‌افزار، گلکسی S9 از جدیدترین نسخه اندروید یعنی اندروید اوریو بهره می‌برد. این در حالی است که گلکسی S8 همچنان از نسخه قدیمی‌تر اندروید در نسخه 7.0 استفاده می‌کند و خبری از اندروید 8.0 در این هندست نیست. سامسونگ جدیدترین نسخه از رابط کاربری اختصاصی‌اش را در گلکسی S9 قرار داده که تغییر چندان زیادی از نظر ظاهری نسبت به آنچه در گلکسی S8 دیده بودیم، ندارد و فقط به قابلیت‌های آن مخصوصا در بخش امنیتی، افزوده شده است.

دیگر ویژگی‌ها

همان طور که می‌دانید گلکسی S8 سامسونگ از حسگر عنبیه چشم برای محافظت دستگاه استفاده کرده و کاربر می‌تواند علاوه بر بهره گیری از حسگر اثر انگشت، این اسکنر را هم فعال کند. بازگشایی قفل دستگاه توسط اسکنر عنبیه چشم در گلکسی S9 هم مانند نسل قبل موجود بوده که البته عملکرد سریع و بهتری را ارایه می‌دهد. در واقع فرآیند بازگشایی قفل توسط عنبیه چشم در گلکسی S9 به صورت همزمان با اسکن چهره صورت می‌گیرد و بدین ترتیب از دقت بالایی نسبت به آنچه در گلکسی S8 وجود داشت، برخوردار است.

یکی دیگر از مواردی که در مقایسه گلکسی S9 با گلکسی S8 به آن برخوردیم، بهره گیری پرچمدار جدید سامسونگ از اسپیکر استریو است. گلکسی S9 برخلاف نسل گذشته‌اش از اسپیکر استریو برای پخش صدا استفاده می‌کند و به همین دلیل هم از نظر کیفیت در این بخش، عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد.

مقایسه گلکسی S9

دستیار صوتی سامسونگ که با نام بیکسبی شناخته می‌شود، هوشمندتر از نسل گذشته‌اش بر روی گلکسی S9 قرار گرفته و امکانات بیشتری را نسبت به آنچه در گلکسی S8 ارایه می‌داد، در اختیار کاربر قرار می‌دهد. بیکسبی ویژن که در شناسایی اجزای مختلف آنچنان عملکرد خوبی نداشت، در S9 بهبود زیادی داشته و اکنون قادر به ترجمه زنده متون مختلف است. به طور کل می‌توان به این موضوع اشاره کرد که گلکسی S9 نسبت به گلکسی S8 از هوش مصنوعی بالاتری برخوردار بوده و ویژگی‌های بیشتری را در این زمینه ارایه می‌کند.

علاوه بر این‌ها هر دو گوشی دارای گواهی IP68 برا مقاومت در برابر هستند و از بلوتوث نسخه 5، USB Type C، داک Dex با قابلیت‌های جدید و جک صوتی 3.5 میلی‌متری پشتیبانی می‌کنند. یک ویژگی نرم‌افزاری هم برای ساخت ایموجی‌های متحرک مانند آنچه در آیفون X دیده بودیم، به S9 افزوده شده است.

جمع بندی

در آخر با توجه به مقایسه گلکسی S9 با گلکسی S8 می‌توان به این موضوع پی برد که سامسونگ در این پرچمدار جدید، تمامی سعی‌اش را به کار گرفته تا تمامی نقاط ضعف گلکسی S8 را که آنچنان هم زیاد نبود، برطرف کرده و یک گوشی تکمیل شده نسبت به نسل گذشته‌ را روانه بازار کند. البته از آنجایی که کاربران علاقه دارند تا محصولات جدید و تازه معرفی شده با تفاوت فراوان و ویژگی‌های هیجانی روانه بازار شوند، احتمال واکنش‌های منفی برای یکنواختی در طراحی گلکسی S9 در آینده نزدیک وجود خواهد داشت.

مقایسه گلکسی S9

ارسال نظر