این بازی کامپیوتری جلوی شیوع کرونا را می‌گیرد!

بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند به ابزار مفید آموزشی تبدیل شوند. این آموزش می‌تواند پیرامون بهداشت عمومی و خطرات پیشگیری از کرونا مانند فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها و استفاده درست از ماسک باشد.

این بازی کامپیوتری جلوی شیوع کرونا را می‌گیرد!

تیمی از دانشجویان کارشناسی ارشد علوم رایانه به سرپرستی دکتر آبه کارنیک از دانشگاه لنکستر، اولین نسخه از serious games را طراحی کردند. این بازی بخشی از مطالعه‌ای است که در آن نحوه استفاده از بازی‌های رایانه‌ای برای انتقال پیام‌های بهداشت عمومی و تاثیر رفتار گیمرها در دنیای واقعی، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سن مخاطبان این تحقیق بین 19 تا 25 سال است. میزان مرگ‌و‌میر این بازه سنی به نسبت کم است و این گروه سنی، اقدامات پیشگیرانه کرونا را جدی نمی‌گیرند یا سازگاری کمتری از خود نشان می‌دهند.

جوانان پیام‌های بهداشتی را از طریق رسانه‌های سنتی مانند تلویزیون پیگیری نمی‌کنند. اما این نسل با بازی‌های رایانه‌ای ارتباط بسیار خوبی برقرار کرده است.

دکتر آبه کارنیک، مدرس دانشکده محاسبات و ارتباطات دانشگاه لنکستر اعلام کرده به دنبال راه‌های جدیدی برای آموزش است. وی گفت: «ما در جستجوی راه‌های جدیدی برای آموزش هستیم. اگر بازی‌هایی طراحی کنیم که علاوه بر سرگرمی، اهمیت بهداشت را برای جوانان مطرح کنند، گام بزرگی برداشته‌ایم. این یک روش نوآورانه و جذاب است.»

بازی محققان «نقطه تماس» یا Point of Contact نام دارد. در طراحی «نقطه تماس» از بازی پرطرفدار Among Us الهام گرفته شده است. این بازی یک بازی تیمی و گروهی است.

شروع این بازی اینگونه است که شخصیت‌ها در ابتدا داخل یک اداره هستند. یکی از کارمندان به کرونا مبتلا می‌شود و بقیه بازیکنان علاوه بر پیشرفت کاری، باید اقدامات پیشگیرانه جلوگیری از عفونت را انجام دهند. این اقدامات شامل شستن دست‌ها، باز کردن پنجره‌ها، استفاده از ماسک و قرنطینه افراد مبتلا است.

این بازی در اختیار شرکت‌کننده‌ها قرار گرفت و در پایان یک پرسشنامه به آنها داده شد. نتایج حاصل از تحقیقات این بود که گیمرها بعد از این بازی به خطرات واقعی کووید-19 پی برده بودند و توجه بیشتری به رعایت اصول بهداشتی نشان می‌دادند.

اگرچه این بازی برای انتشار عمومی طراحی نشده است، اما مطالعات نشان می‌دهد که این نوع بازی‌ها می‌توانند در انتقال پیام‌های بهداشت عمومی در آینده موثرتر باشند.

ارسال نظر