چگونه بازی های قدیمی را روی سیستم‌عامل ویندوز 10 اجرا کنیم؟

رسانه کلیک - بازی های قدیمی روی سیستم‌عامل‌های جدید به خصوص ویندوز 10 اجرا نمی‌شوند. اما برای برخی این بازی‌ها چیزی شبیه به نوستالژی‌های کودکی است و تمایل زیادی برای تجربه دوباره بازی با آن‌ها را دارند. در این مطلب روش اجرای این بازی‌های قدیمی روی سیستم عمل ویندوز 10 را آموزش می‌دهیم.

چگونه بازی های قدیمی را روی سیستم‌عامل ویندوز 10 اجرا کنیم؟

هرچه نرم‌افزارها و سخت‌افزارها ارتقا پیدا می‌کنند، اجرای کدهای قدیمی روی آن‌ها سخت‌تر می‌شود. مثلاً سیستم‌عامل ویندوز 10 64 بیتی جدید قابلیت‌ اجرای کدهای قدیمی با معماری 16 بیتی که مخصوص سیستم‌عامل‌های ویندوز 95 و 98 است را ندارند. اما ترفندهایی وجود دارد که می‌توان این کدهای قدیمی را روی سیستم‌عامل ویندوز 10 اجرا کرد.

در ادامه به بررسی ترفندهای اجرای بازی های قدیمی می‌پردازیم:

ترفند شماره 1: استفاده از گزینه Run as Administrator

بازی قدیمی در سیستم‌عامل‌های جدید مثل ویندوز 10 قابلیت امنیتی وجود دارد که امکان نصب و اجرای برنامه‌های قدیمی را به کاربر نمی‌دهد. مثلاً UAC یا همان قابلیت کنترل حساب کاربری، با مانع شدن از نصب برنامه‌ها از منابع غیر معتبر باعث می‌شود تا جلو دسترسی بدافزارها به سیستم‌عامل و در نتیجه خرابی آن کاهش یابد. اما همین قابلیت امکان نصب برنامه‌های قدیمی به خصوص بازی‌ها را روی سیستم‌عامل به شما نمی‌دهد.

برای دور زدن این محدودیت باید فایل .exe برنامه یا بازی را از طریق گزینه Run as Administrator اجرا کنید. برای این کار کافی است روی فایل .exe کلیک راست کنید و سپس گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید. اگر شانس با شما یار باشد حتماً از این طریق می‌توانید برنامه مورد نظر خود را نصب کنید.

2- ترفند شماره 2: حالت Compatibility

بازی قدیمی نسخه‌های جدید سیستم‌عامل ویندوز قابلیتی با نام Compatibility Mode دارند که به کاربر اجازه شبیه سازی نسخه‌های قدیمی ویندوز را می‌دهد. اگر قصد اجرای برنامه‌های قدیمی بیشتر از یک بار را دارید می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید. برای فعال کردن این حالت ابتدا فایل .exe برنامه مورد نظر خود را پیدا کنید و روی آن کلیک راست کنید. در منوی باز شده روی گزینه Properties کلیک کرده و سپس در قسمت بالایی پنجره باز شده روی برگه Compatibility کلیک کنید. در این برگه دو گزینه وجود دارد. یکی Run Compatibility troubleshooter و دیگری Compatibility Mode. گزینه اول به سیستم‌عامل ویندوز فرمان بررسی هر مشکلی را که مانع اجرای برنامه قدیمی روی ویندوز می‌شود ، می‌دهد. بعد از انتخاب این گزینه و اجرای مراحل بعدی می‌توانید برنامه خود را اجرا کنید. اما با انتخاب گزینه دوم یک منوی کشویی باز می‌شود که در آن می‌توانید نسخه ویندوزی که بازی یا برنامه برای آن طراحی شده است را انتخاب کنید. در قسمت تنظیمات و یا Setting می‌توانید میزان وضوح تصویر را نیز انتخاب کنید. هرچه میزان وضوح تصویر کمتر باشد شانس شما برای اجزای برنامه قدیمی روی سیستم‌عامل ویندوز 10 افزایش می‌یابد.

ترفند شماره 3: استفاده از شبیه ساز یا Emlator

بازی های قدیمی ویندوزهای قدیمی تا ویندوز XP بر روی MS DOS ساخته شده بودند. به همین دلیل بسیاری از بازی‌های قدیمی که برای DOS نوشته شده بودند قابلیت اجرا روی این ویندوزها را داشتند. اما در حال حاضر نسخه‌های جدید سیستم‌عامل ویندوز دیگر مبتنی بر MS DOS نیستند و از آن پشتیبانی نمی‌کنند. به همین دلیل اجرای بازی‌های مبتنی بر DOS در حالت عادی روی آن‌ها امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل برای اجرای برنامه‌های قدیمی روی نسخه‌های جدی ویندوز می‌توانید از شبیه سازها استفاده کنید. یکی از مشهورترین شبیه سازها DOS BOX نام دارد که استفاده از آن روی ویندوز بسیار ساده است و با کمی جستجو می‌توانید روش استفاده از آن را پیدا کنید. همچنین وب سایت‌هایی وجود دارند که فهرستی از بازی‌های مبتنی بر DOS را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. از طریق این وب سایت‌ها می‌توانید بررسی کنید که آیا بازی شما مبتنی بر DOS هست با خیر.

ترفند شماره 4: استفاده از ماشین مجازی

بازی ویندوز 10 اگر هیچ کدام از ترفندهای شماره 1 تا 3 جواب نداد می‌توانید بازی خود را روش ماشین‌های مجازی مثل Steam و GOG اجرا کنید. این ماشین‌های مجازی را باید خریداری کنید. هر دو ماشین‌های مجازی از بازی‌های قدیمی پشتیبانی می‌کنند. استفاده از این ماشین‌های مجازی ساده است و نیازی با انجام عملیات پیچیده برای استفاده از آن‌ها ندارید.

ارسال نظر