چه بر سر مجموعه بازی‌ های Silent Hill آمده است؟

رسانه کلیک - اگر شما هم مثل من حسابی دلتنگ سری بازی‌ Silent Hill شده‌اید، احتمالا به این سوال فکر کرده اید که چه اتفاقی برای سری بازی Silent Hill افتاده است؟

چه بر سر مجموعه بازی‌ های Silent Hill آمده است؟

به جرات می‌گویم که کمتر بازی ترسناکی موفق شده است تا به کیفیت سری بازی‌ Silent Hill برسد. این فرانچایز با رعایت جز به جز عناصر یک بازی ترسناک توانسته است به سطح خیره کننده‌ای برسد و برای همیشه نام خود را به عنوان یکی از بهترین بازی‌های ترسناک در تاریخ بازی‌های ویدیویی ثبت کند. البته از نظر تعریف و تمجید‌ها از بازی Silent Hill نباید محدود به ترسناک بودنِ آن باشد؛ به عبارتی دیگر، فکر می‌کنم که این فرانچایز نه تنها در بین بازی‌های ترسناک، بلکه به طور کلی و در قیاس با تمامی بازی‌های عرضه شده تا به امروز، یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین فرانچایز‌ها است. دلایل زیادی برای اثبات این حرف وجود دارد اما اگر بخواهم به بیان مهم‌ترین علت بسنده کنم، باید بگویم که سری بازی‌ Silent Hill سبکی خاص و کاملا منحصر به فرد برای ترساندن و القای حس مبارزه طلبی برای بقا به مخاطب خود، دارد و در بیشتر نسخه‌های عرضه شده از این فرانچایز، سازندگان آن، از این اصالت به نحو احسن استفاده کرده اند.

اگر 20 سال پیش اولین نسخه‌ی بازی Silent Hill را تجربه کرده باشید، درک این جمله برای شما بسیار راحت‌تر خواهد بود. اولین نسخه از این سری بازی در مقطع زمانی منتشر شد که بیشتر بازی‌های ترسناک صرفا برای رایانه‌های شخصی عرضه می‌شدند و چندان گیم پلی جذابی نداشتند. سازندگان این بازی‌ها سعی می‌کردند تا با محدود کردن توانایی‌های شخصیت اصلی بازی، او را ضعیف‌تر از عناصر ترسناک بازی جلوه دهند و از این طریق، مخاطب خود را بیش از پیش تحت تاثیر قرار دهند. به همین دلیل، روند گیم پلی بیشتر بازی‌های ترسناک دهه 90 میلادی در سبک اشاره و کلیک (Point and Click) بود که البته طرفدار چندانی هم نداشت. چرا که در همین دهه، بازی‌های ترسناک با کیفیت و کامل‌تری مانند سری بازی Resident Evil و Alone in the Dark ظهور کردند که بیشتر از سایر بازی‌ها، در نمایش یک بازی ویدیویی ترسناک موفق بودند.

در سال 1999 میلادی (مصادف با 1377 شمسی) اولین نسخه از سری بازی Silent Hill تحت همین عنوان برای کنسول پلی‌استیشن توسط کونامی (Konami) در سرتاسر جهان منتشر شد. این بازی، با وجود این که به هیچ عنوان نام آشنا نبود، توانست نام خود را در زمره سری بازی‌های محبوبی مانند Resident Evil و Alone in the Dark قرار دهد. چرا که Silent Hill هم با بهره گیری از مکانیک‌های مختلف در روند بازی خود و در اختیار داشتن داستانی جذاب، توانست سبکی منحصر به فرد را در بین بازی‌های ترسناک به نام خود ثبت کند. مهم‌ترین شاخص گیم پلی این بازی، وجود معماهای چالش برانگیز و جذاب بود که تا به امروز کمتر بازی در سبک بازی‌های ترسناک توانسته است در حد و اندازه‌های Silent Hill ظاهر شود.

Silent Hill Silent Hill

با تمامی این اوصاف، شرکت ژاپنی کونامی، سازنده، ناشر و صاحب امتیاز سری بازی‌ Silent Hill خیلی سریع متوجه شد که دستاورد بزرگی به نام Silent Hill را کسب کرده است و باید تا حد توان از این نام، برای جذب علاقه مندان به بازی‌های ویدیویی استفاده کند. نکته جالب توجهی که در رابطه با اولین نسخه از این فرانچایز وجود دارد، این است که در آن برهه زمانی کمتر کسی انتظار داشت تا بازی Silent Hill به یک بازی با کیفیت تبدیل شود و مخاطبان و منتقدان از آن استقبال کنند؛ اما واقعیت این است که این بازی هم مورد تحسین منتقدان بسیاری قرار گرفت، و هم به عنوان یکی از پرطرفدارترین بازی‌های کنسول پلی‌استیشن لقب بگیرد. دلیل این عدم انتظار، تیم سازنده‌ی این بازی بود؛ تیم سازنده‌ی اولین نسخه از بازی Silent Hill گروهی از برنامه نویسان و هنرمندانی بودند که برای سایر شرکت‌ها و یا همین شرکت کونامی کار می‌کردند. با این وجود، پس از این که کونامی تصمیم گرفت روی پروژه Silent Hill سرمایه گذاری کند، طی قراردادی تمام و کمال ساخت این بازی را به نام خود تمام کرد. هر چند که چنین چیزی چندان عادلانه به نظر نمی‌رسد، اما احتمالا تک تک اعضای تیم سازنده این بازی، پس از موفقیت‌های بی حد و حصر بازی Silent Hill عاقبت به خیر شده اند!

به هر حال، اولین نسخه از سری بازی‌ Silent Hill از دیدگاه بسیاری از مجلات و وب‌سایت‌ها، به عنوان یکی از برترین بازی‌های ویدیویی تاریخ است و باید اعتراف کرد که به لطف این بازی، بسیاری از مردم به سبک بازی‌های ترسناک علاقه مند شدند

از آن جایی که اولین Silent Hill در روز‌های پایانی عمر کنسول پلی‌استیشن منتشر شد، سازندگان این بازی خیلی سریع تصمیم به ساخت ادامه‌ی این بازی گرفتند تا موفقیت‌های خود را، بیش از پیش روی کنسول تازه نفس و قدرتمند آن دوران یعنی پلی‌استیشن 2 تکرار کنند. بنابراین پروژه توسعه بازی Silent Hill 2 آغاز شد و این بازی در سال 2001 میلادی (مصادف با 1380 شمسی) ابتدا برای کنسول PS2 و بعد کنسول ایکس‌باکس عرضه شد. با قاطعیت می‌توان گفت که این بازی توانست مرزهای اتمسفر تاریک و ترسناک در بازی‌های ویدیویی را جابجا کند. البته این تنها شاخص مثبت این بازی نبود؛ بازی Silent Hill 2 از هر لحاظ نسبت به نسخه قبلی خودش پیشرفت کرده بود. این بازی فروش فوق العاده‌ای در سال‌های 2001 و 2002 روی هر سه پلتفرم پلی‌استیشن 2، ایکس‌باکس و رایانه‌های شخصی به خود اختصاص داد و توانست نمراتی بهتر از نسخه اول سری بازی Silent Hill را کسب کند.

با درآمد مناسبی که نسخه‌ی دوم برای کونامی دست و پا کرد، قابل حدس بود که آن‌ها به همین سادگی‌ها دست از سر این فرانچایز برندارند و ساخت نسخه‌های جدید آن را، یکی پس از دیگری پیشرفت دهند. پس همان طور که انتظار می‌رفت، بازی Silent Hill 3 هم برای کنسول پلی‌استیشن 2 و رایانه‌های شخصی در سال 2003 میلادی (مصادف با 1382 شمسی) منتشر شد. بعد از آن هم نوبت به بازی Silent Hill 4: The Room رسید که یک سال بعد و در سال 2004 میلادی برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 2، ایکس‌باکس و رایانه‌های شخصی عرضه شد. این دو بازی هم توانستند عملکرد مثبتی را از خود به جا بگذارند و محبوبیت سری بازی‌ Silent Hill را بین طرفداران بازی‌های ترسناک حفظ کنند؛ اما بسیاری هم اعتقاد داشتند که این بازی‌ها نسبت به نسخه‌ی دوم بازی Silent Hill پیشرفت چندانی نکرده اند و اگر قرار باشد بین این 4 نسخه‌ای که از این فرانچایز عرضه شده است، یکی را به عنوان شاهکار انتخاب کنیم، بدون شک به سراغ بازی Silent Hill 2 می‌رویم. جمله‌ای که فکر می‌کنم حتی تا تاریخ و زمان نگارش این مطلب، از نظر بسیاری از طرفداران بازی‌های ترسناک صحیح باشد.

Silent Hill 2 Silent Hill 2

با این وجود می‌توان گفت که همه چیز برای سری بازی‌ Silent Hill خوب پیش می‌رفت تا در آن مقطع زمانی، شرکت بزرگ کونامی متحمل تغییرات اساسی شد. یکی از بدترین اتفاقاتی که طی این تغییرات رخ داد، قطع همکاری با بسیاری از نفرات تیم سازنده‌ی فرانچایز Silent Hill بود. متاسفانه اثرات آن تغییرات ناگهانی و عجیب تا به امروز هم در شرکت کونامی باقی مانده است و بسیاری از نام‌های مطرح صنعت بازیسازی در کشور ژاپن، دیگر به این شرکت بازنگشتند. با توجه به کاستی ظرفیت‌هایی که در خلال سال‌های 2005 و 2006 میلادی گریبان‌گیر شرکت کونامی شده بود، آن‌ها مجبور شدند ساخت بسیاری از بازی‌هایشان را به سایر استودیو‌ها بسپارند. یکی از این بازی‌ها، Silent Hill بود. برای اولین بار مقرر شد یک تیم غربی روی نسخه‌ی جدیدی از بازی Silent Hill کار کند. بنابراین در مراسم E3 2006 از بازی Silent Hilll: Origins رونمایی شد. این بازی که توسط استودیو بریتانیایی کلایمکس اکشن (Climax Action) در حال توسعه بود، در سال 2007 میلادی (مصادف با 1386 شمسی) برای کنسول دستی محبوب شرکت سونی یعنی پی اس پی منتشر شد. البته این بازی، چند ماه بعد از انتشار روی PSP، برای پلی‌استیشن 2 هم پورت شد. بازی Silent Hill: Origins که در کشور ژاپن تحت عنوان Silent Hill: Zero شناخته می‌شد، توانست پس از چند سال یک بار دیگر نام Silent Hill را بر سر زبان‌های بیاندازد هر چند که به عقیده‌ی بسیاری از طرفداران دو آتیشه این فرانچایز و منتقدان، دوران سقوط سری بازی‌ Silent Hill با همین نسخه Origins آغاز شده بود. هر چند من فکر می‌کنم این بازی هم کیفیت قابل قبولی داشت و تنها مشکلش این بود که تا حدی از ریشه‌های خود فاصله گرفته بود و بیشتر از نسخه‌های قبلی، روی مبارزات تمرکز کرده بود.

با این وجود، به نظر من بی‌انصافی است اگر بازی Silent Hill: Origins را یک بازی خوب ندانیم. اگر می‌خواهید بدانید که دقیقا از چه زمانی دوران افت کیفیت سری بازی‌ Silent Hill آغاز شد، باید بگویم که در بین نسخه‌ی عرضه شده در سال‌های 2008 و 2009 میلادی به دنبال پاسخ بگردید. پس از عرضه نسبتا موفق بازی Silent Hill روی کنسول دستی پی اس پی، سازندگان این بازی تصمیم گرفتند تا چند نسخه‌ای را روی موبایل‌ها منتشر کنند. با توجه به ضعف‌های نرم افزاری و سخت افزاری بی حد و حصری که موبایل‌های آن دوره زمانی داشت، این نسخه‌ها به هیچ عنوان نتوانست طرفداران سری بازی Silent Hill را راضی کنند. بنابراین آن‌ها تصمیم گرفتند، بازگشت باشکوهی را با بازی Silent Hill: Homecoming داشته باشند؛ هدفی که هرگز میسر نشد. این بازی برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس 360 و رایانه‌های شخصی عرضه شد و ساخت به عهده دوبل هلیکس گیمز (Double Helix Games) بود. استودیویی که در ایالات متحده آمریکا مستقر بود و بازی Silent Hill: Homecoming اولین پروژه‌ی آن‌ها بود. با توجه به تازه کار بودن بسیاری از اعضای این استودیو و خاطره بد طرفداران Silent Hill از ساخت این بازی به دست غربی‌ها، خیلی‌ها برای همیشه از این بازی قطع امید کردند.

بیشترین چیزی که در بازی Silent Hill: Homecoming مورد انتقاد قرار گرفت این بود که این بازی بیش از حد از ریشه‌ها و اصالت سری بازی Silent Hill فاصله گرفته بود

بیشترین چیزی که در بازی Silent Hill: Homecoming مورد انتقاد قرار گرفت این بود که این بازی بیش از حد از ریشه‌ها و اصالت سری بازی Silent Hill فاصله گرفته بود. به طوری که سبک بازی تغییرات زیادی کرده بود و از آن بدتر، پردازش به شخصیت اصلی این بازی بود. الکس شفرد، یکی از سربازان خبره ارتش بود و قرار دادن چنین شخصیتی به عنوان شخصیت اصلی بازی، روند بازی به صحنه‌های اکشن بیشتری دعوت می‌کرد؛ اما بنابر بسیاری دیگر از دلایل، هیچ یک از طرفداران سری بازی‌ Silent Hill نه به این بازی علاقه مند، نه توانست با الکس شفرد ارتباط برقرار کند. شاید مثبت‌ترین و خوشبینانه‌ترین جمله‌ای که در مورد بازی Silent Hill: Homecoming بتوانیم بگوییم، این است که این بازی، صرفا Silent Hill خوبی نبود، اما تا حدی بازی خوب و سرگرم‌کننده‌ای بود.

Silent Hill: Downpour Silent Hill: Downpour

هر چند در سال 2010 میلادی و با عرضه بازی Silent Hill: Shattered Memories برای کنسول وی (Wii) تا حدی امید‌ها به ملاقات دوباره با یک Silent Hill با کیفیت زنده شد (این بازی روی پی اس پی و پلی‌استیشن 2 هم پورت شد). این بازی هم آن Silent Hill نبود که طرفداران این فرانچایز می‌خواستند اما حداقل بهتر از نسخه‌ی قبلی بود. با این وجود، امیدواری مجدد به سری بازی‌ Silent Hill دوام چندانی نداشت؛ در سال 2012 میلادی (مصادف با 1390 شمسی) بازی Silent Hill: Downpour برای کنسول‌های پلی‌استیشن 3 و ایکس‌باکس 360 منتشر شد؛ متاسفانه باید بگویم که به لطف این تیر خلاص سری بازی Silent Hill شلیک شد! هر چند کاملا پرواضح بود که این بازی تلاش زیادی برای عدم تکرار اشتباهات Silent Hill: Homecoming کرده بود و با الهام گیری از برخی عناصر Silent Hill‌های کلاسیک قصد داشت تا طرفداران این فرانچایز را تحت تاثیر قرار دهد؛ با این وجود، این بازی هم نتوانست محبوبیت و موفقیت سال‌های دور سری بازی‌ Silent Hill را بازگرداند.

بعد از Silent Hill: Downpour رویکرد شرکت کونامی نسبت به این فرانچایز تا حدی تغییر کرد. آن‌ها سعی کردند تا با عرضه نسخه HD Collection این بازی، خاطرات خوش سری بازی‌ Silent Hill را در ذهن بازیکنان زنده کند. این کالکشن که شامل دو بازی محبوب Silent Hill 2 و Silent Hill 3 بود، توانست بسیاری از بازیکنان نسل جدید را هم با اصالت این فرانچایز آشنا کند. بعد از آن هم، نوبت به ساخت دو فیلم سینمایی در دنیای Silent Hill رسید هر چند که این فیلم‌ها نتوانستند موفقیت خاصی رقم بزنند. با شروع دوران افت بسیاری از فرانچایز‌های ترسناک، بازی‌های خلاقانه‌ای مانند Amnesia و Outlast ثابت شد که برای ترسیدن نیازی به بازی‌های با اصالتی مانند Silent Hill نیست.

نورمن ریداس در دموی قابل بازی P.T نورمن ریداس در دموی قابل بازی P.T

اما کونامی حاضر نشد به همین راحتی‌ها سری بازی‌ Silent Hill را رها کند. بنابراین پروژه P.T زیر نظر هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) خالق سری بازی‌های Metal Gear آغاز شد. از آن جالب‌تر، همکاری گیرمو دل تورو (Guillermo del Toro) با کونامی در این پروژه بود. تنها چیزی که از این پروژه دیدیم، دمویی بود که به صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن 4 در سال 2014 میلادی (1393 شمسی) رو شبکه پلی‌استیشن منتشر شد. قرار بود که این دمو معرف نسخه جدیدی از سری بازی‌ Silent Hill باشد به همین جهت، بسیاری از طرفداران این فرانچایز، پس از سال‌ها انتظار داشتند تا یک شاهکار دیگر را پس از سال‌ها از کونامی هدیه بگیرند. تقریبا تمام کسانی که موفق به تجربه این نسخه نمایشی شدند، از آن لذت بردند و بی‌صبرانه در انتظار رونمایی رسمی از Silent Hill جدید بودند اما متاسفانه، هیچ چیز آن طور که انتظارش را داشتیم، پیش نرفت.

اگر انتشار چند بازی متوسط یا حتی ضعیف، و همچنین فیلم‌های نه چندان جذاب از فرانچایز Silent Hill این نام را به ته دره پرتاب نکرده باشد، خداحافظی کوجیما بیشتر از هر وقت دیگری باعث شد همه بازیکنان قید سری بازی‌ Silent Hill را بزنند

هیدئو کوجیما در آن برهه زمانی درگیر ساخت بازی Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain بود، از کونامی جدا شد. جدایی کوجیما از این شرکت ژاپنی، به معنی پایان سری بازی Metal Gear با کارگردانی او و لغو شدن Silent Hill جدید بود؛ بنابراین، دنیای بازی‌های ویدیویی با خداحافظی کوجیما از کونامی، شاهد یکی از بدترین و ناراحت کننده‌ترین اخبار تاریخِ خود شد.

اگر انتشار چند بازی متوسط یا حتی ضعیف، و همچنین فیلم‌های نه چندان جذاب از فرانچایز Silent Hill این نام را به ته دره پرتاب نکرده باشد، خداحافظی کوجیما بیشتر از هر وقت دیگری باعث شد همه بازیکنان قید سری بازی‌ Silent Hill را بزنند. می‌توانم اطمینان بدهم که اگر بازی Silent Hill جدید زیر نظر کوجیما توسعه پیدا می‌کرد، جایگاه فوق العاده‌ای نصیب کونامی می‌شد و بدون شک با یکی از بهترین بازی‌های ترسناک تاریخ روبرو می‌شدیم.

به هر حال، هم اکنون هیدئو کوجیما روی بازی جدید خودش تحت عنوان Death Stranding کار می‌کند؛ بازی که هنوز مشخص نیست چه تاریخی قرار است منتشر شود اما از حالا، طرفداران زیادی برای خودش دست و پا کرده است تا کونامی هم حسرت از دست دادن هیدئو کوجیما را بخورد!

با این اوصاف، این سوال پیش می‌آید که دقیقا چه اتفاقی برای سری بازی‌ Silent Hill افتاده است؟ آیا قرار است که این فرانچایز باز هم با بازی‌هایی ضعیف یا متوسط ادامه پیدا کند؟ یا یکبار دیگر شکوه و عظمت نام Silent Hill را به این سری بازی برمی‌گردد؟ البته ممکن است سری بازی Silent Hill مانند جیمز ساندرلند (شخصیت اصلی بازی Silent Hill 2) در غبار اشتباهات و حماقت‌های خودش غرق شود و شاید دیگر هیچ وقت شاهد نسخه جدیدی از بازی Silent Hill نباشیم.

ارسال نظر