سیم کشی مغز گیمر ها متفاوت است!

اسکن مغزی حدود 200 پسر بزرگسال که به عنوان بخشی از یک مطالعه در کره جنوبی بود نشان داد گیمر ها، دارای سیستم اتصالات متفاوتی در مغز خود هستند.

سیم کشی مغز گیمر ها متفاوت است!

به گزارش کلیک، برای بعضی‌ها بازی کردن، حتی در صورتی که به خواب و خوراک هم ضربه بزند، یک نیاز نیست بلکه یک اجبار است. مشهود ترین تغییر در آن‌ها افزایش مخابرات بین شبکه های مختلف مغز است که به نام hyperconnectivity شناخته می‌شود. در حالی که این تغییرات در مغز باعث می‌شود افراد در پاسخگویی به اطلاعات جدید ماهر‌تر شوند، نویسندگان تحقیق ادعا دارند که تغییرات باعث حواس پرتی و ایجاد اختلال کنترل تکانه (ناتوانی برای مقاومت در مقابل یک تکانه یا انگیزه که برای دیگران یا خود خطرناک بوده و با احساس لذت پس از تحقق آن همراه است) نیز می‌شود.

تحقیق شواهدی دارد که نشان می‌دهد در پسران بزرگسالی که اختلال بازی اینترنتی دارد، نواحی بسیاری از مغز دارای اتصالات بیش از حد است. (مناطق رنگی نشان دهنده شبکه های خاص مغز است) بعضی از تغییرات ممکن است به افراد در پاسخ به اطلاعات جدید را کمک کند و بعضی دیگر منجر به حواس پرتی و اختلال کنترل تکانه می‌شود. تحقیق شواهدی دارد که نشان می‌دهد در گیمر ها، نواحی بسیاری از مغز دارای اتصالات بیش از حد است. (مناطق رنگی نشان دهنده شبکه های خاص مغز است) بعضی از تغییرات شاید به افراد در پاسخ به اطلاعات جدید کمک کند و بعضی دیگر منجر به حواس پرتی و اختلال کنترل تکانه می‌شود.

یک همکاری بین دانشکده پزشکی دانشگاه یوتا و دانشگاه چانگ آنگ در کره جنوبی برای درک مغز معتادان به بازی های رایانه ای انجام شد تا راه های ممکن برای درمان این وضعیت پیدا شود. این تحقیق بزرگ ترین بررسی تفاوت های مغز معتادان به بازی های رایانه ای تا به امروز است. شرکت کنندگان در این تحقیق از کره جنوبی بودند، جایی که انجام این بازی‌ها بسیار معمول است. دولت کره این تحقیق را پشتیبانی می‌کنند تا راه های شناسایی و درمان این معتادان مشخص شود.

تیم از اسکن MRI برای بررسی مغز 106 پسر 10 تا 19 ساله استفاده کرد که به دنبال درمان اعتیاد خود به بازی های رایانه ای بودند. اطلاعات حاصل با اطلاعات گرفته شده از گروه کنترل شده 80 پسر دیگر در همین رنج سنی مقایسه شد تا آن نواحی از مغز که در حال استراحت شخص با هم فعال هستند مشخص شوند. فعالیت مکرر به معنای اتصالات کاربردی قوی‌تر تعبیر شد.

محققان به فعالیت 25 جفت از نواحی مغز و 300 ترکیب از آن‌ها پرداختند. نویسنده اصلی مقاله، جفری اندرسون، استادیار رادیولوژی عصبی در دانشگاه یوتا می گوید:

"اتصالات بیش از حد بین این شبکه های مغزی می‌تواند به افزایش توانایی توجه مستقیم به هدف و شناخت اطلاعات جدید در محیط منجر شود. این تغییرات می‌تواند به شخص کمک کند موثر‌تر تصمیم بگیرد."

همچنین تحقیق نشان داد که شبکه های خاص مغز که در پردازش اطلاعات بینایی و شنوایی فعال هستند اتصالات بهتری با شبکه برجستگی دارند. این بخش مسئول تمرکز بر اتفاقات و اشیا است و ما را برای عمل در مقابل یک محرک غیر منتظره یا خطر آماده می‌کند. در زندگی واقعی این شبکه به شما کمک می‌کند که وقتی یک سگ جلوی ماشین شما می‌دود، ترمز کنید. در دنیای بازی های رایانه ای، این موضوع به عکس العمل سریع‌تر به دشمنی که ظاهر می‌شود یا تغییرات محیط مربوط است.

اما همه تغییرات خوب نیست، در معتادان به بازی کردن افزایش اتصالات بین دو ساختار دیگر نیز مشاهده شد، قشر جلویی مغز خلفی جانبی و محل اتصال گیجگاهی. اندرسون اضافه می‌کند:

"بیشتر تفاوتی که می بینیم می‌تواند مفید تلقی شود اما تاثیرات خوب از مشکلاتی که با آن‌ها می‌آید، جدا شدنی نیست. اتصال این شبکه‌ها به حواس پرتی منجر می‌شود."

این اتصالات در بیماران مبتلا به شیزوفرنی، سندم دان، اوتیسم و اختلال کنترل تکانه نیز هم مشاهده شده است. هنوز مشخص نیست که آیا این سیم کشی های جدید در مغز دلیل اعتیاد به بازی های رایانه ای است یا معلول آن ها. تحقیقات بیشتری برای فهم این موضوع احتیاج است.

منبع: zmescience

ارسال نظر