کار با هدست GearVR بهبود پیدا می کند

GearVR، هرچند مقرون‌به‌صرفه، بصری و همه‌جانبه است، اما همچنان محدودیت‌هایی دارد. این هدست 100 دلاری  با توجه به محدود بودن ورودی‌های گوشی‌های هوشمند، یک موس، یک کیبورد وهم یک گیم‌پد نیز محسوب می‌شود.

کار با هدست GearVR بهبود پیدا می کند

به گزارش کلیک، برنامه‌های منحصر به این دستگاه نیز بر پایه نگاه ثابت کاربر و صفحه لمسی طرفین دستگاه طراحی شده‌اند.اما چه خواهد شد اگر کاربران به همان روش استفاده ساده محدود نشوند؟ مثلاً اگر دسترسی آن‌ها به صفحه کنترل لمسی مثل Oculus یا HTC Vive باشد؟ درواقع می‌توان گفت که Ximmerse دقیقاً با همین اهداف ساخته شده‌است.
اعطای این ویژگی جادویی به یک هدست که در واقع با این قصد هم ساخته نشده، کار آسانی نیست. برای دستیابی به این ویژگی‌های خارق‌العاده، Ximmerse از دو دستگاه X-Hawk و X-Cobra ساخته شده است. اولی دوربینی وابسته به موقعیت که در جلوی هدست به‌وسیله یک ورودی USB وصل می‌شود. دومی یک جفت کنترل کننده که به صورت عمودی نگه داشته می‌شود و هر کدام از آن‌ها یک لامپ کوچک دارند که به‌وسیله X-Hawk ردیابی می‌شوند تا موقعیت هر X-Cobra را در فضای سه‌بعدی پیدا کنند. هر کنترل‌کننده یک ردیاب دورانی دارد.
با دیدن عملکرد این دستگاه شاید به یاد عملکرد پلی‌استیشن بیافتیم با این تفاوت که دارای ساختاری کوچک‌تر و شامل نورهای RGB نمی‌شود، درواقع تنها رنگ به‌کاررفته سفید است. رنگ‌های متحرک، حرکت دوربین را برای ردیابی کنترل‌کننده‌های دورانی آسان می‌کند اما Ximmerse می‌گوید که در ساختارش به این سیستم نیازی ندارد و X-Swift می‌تواند بدون نیاز به نشانگرهای نوری، کنترل‌کننده‌ها را ردیابی کند. ازآنجایی‌که قرار دادن این نشانگرها در نمایشگاه CES کار آسانی نیست، می‌توان گفت که دست‌یابی به هدف این دستگاه خیلی هم غیرقابل‌باور نخواهد بود.
متأسفانه Ximmerse به‌وسیله پیش‌نمایشی که ارائه داد، کاملاً ناامیدکننده به نظر رسید. اگر Toybox از شرکت Oculus را به یاد بیاوریم، پیش‌نمایش، ما را در یک فضای سه‌بعدی به همراه بلوک‌های رنگارنگ و جورواجور و چندین اشیای پیچیده مثل یک چکش لاستیکی قرار داد. گرافیک آن بسیار ابتدایی و سطح پایین و هیچ فعالیتی مثل برداشتن، انداختن و یا ضربه زدن به اشیا را نمی‌شد انجام داد.
از همین رو نمی‌توان کارکرد کنترل‌کننده‌ها را ارزیابی کرد. اما تا آنجایی که ما می‌توانیم بگوییم ردیاب‌های موقعیتی فوق‌العاده بودند. دست‌های مجازی دقیقاً مطابق حرکت دست‌های واقعی عمل می‌کردند. اما عملکرد دستگاه در تعامل با اشیا خیلی بی‌نقص نبود. در بعضی مواقع نمی‌شد اشیا را برداشت درصورتی‌که کاملاً قابل‌دسترس به نظر می‌رسیدند. همان‌طور که در قبل هم گفته شد نمی‌توان با قاطعیت گفت که مشکلاتی ازاین‌دست به دلیل عملکرد کنترل‌کننده‌هاست و یا پیش‌نمایش ضعیف.
Ximmerse به‌وسیله پیش‌نمایشی که ارائه داد کاملاً ناامیدکننده به نظر رسید.
از جهت سخت‌افزاری نیز تأثیراتی مثل آنچه گفته شد بر مخاطب می‌گذارد. کار با کنترل‌کننده‌ها بسیار ساده و درحالی‌که تازه این دستگاه در حال راه‌اندازی است هنوز طراحی آن به اتمام نرسیده. از طرفی دیگر پوشش و قالب دستگاه بر عملکرد دوربین تأثیر سوئی نگذاشته است.
همچنین Ximmerse با دستگاهی دیگر به نام X-Swift که روی سینه کاربر پوشیده می‌شود، کار می‌کند. این دستگاه حرکت بدن را ردیابی می‌کند و یک گیمر می‌تواند به طرفین و یا به جلو و عقب حرکت کند.
درحالی‌که GearVR برای دموها یا همان پیش‌نمایش‌ها به کار می‌رود، Ximmerse امیدوار است که حسگرهایش را در سطح وسیع و متنوعی از هدست‌ها به فروش برساند. X-Swift به هر هدستی که دارای ورودی USB است وصل می شود و بقیه متعلقات آن نیز وایرلس هستند. کاربران باید آن را به‌سادگی انتخاب GearVR به‌عنوان یک مکمل یا OSVR انتخاب کنند.
هم‌چنین پشتیبانی این دستگاه نیز محدود خواهد بود. قطعاً برای یک شرکت کوچک سخت است که برای دست‌یابی به ایده‌های تازه‌ای از سوی ارتقادهندگان و درنتیجه دستیابی به مقبولیت گسترده، هرروز به تعداد دستگاه‌هایش اضافه کند. درحالی‌که هنوز این پروژه به پایان نرسیده، شرکت سازنده می‌خواهد X-Swift و X-Cobra را باهم، حدود 150 دلار در اواسط سال به بازار فروش ارائه دهد. قیمت X-Hawk، در آینده اعلام خواهد شد.
می‌توان تحت تأثیر Ximmerse قرار گرفت چراکه این شرکت برای ساخت دستگاهی که به‌وسیله حرکت کنترل می‌شود، برنامه‌ریزی کرده و حاصل آن یک سخت‌افزار agnostic و موردقبول است و این در حالی است که در استفاده از وسیله‌های مشابه آن مثل Oculus و Vive هیچ‌کدام قابلیت کار کردن با سخت‌افزار موبایل را نداشتند. این دستگاه می‌تواند باعث شود که هدست‌های فاقد کنترل‌کننده‌های مرکزی گسترش پیدا کنند؛ اما تنها درصورتی‌که شرکت بتواند برنامه‌ها و بازی‌های بهتری ارائه دهد.

  • نقاط قوت:
    سخت‌افزار agnostic
    ردیابی دقیق
    قیمت مناسب
  • نقاط ضعف:
    نامشخص بودن دستگاه نهایی
    نرم‌افزارها و پیش‌نمایش‌های ضعیف
    نیاز به یک ورودی USB در هدست
ارسال نظر