تولید انرژی از دویدن فوتبالیست ها در زمین بازی

چندین نهاد و چهره سرشناس با یک استارت آپ همراه شدند تا زمین فوتبالی در نیجریه بسازند که انرژی تولید می کند!

تولید انرژی از دویدن فوتبالیست ها در زمین بازی

به گزارش کلیک، به نظر نمی آید که شل، کمپانی بین المللی نفت و گاز و آکون (Akon) خواننده رپ و آهنگساز، چیز های مشترک زیادی داشته باشند اما آن ها با پوجن (pavegen) که یک استارت اپ تکنولوژی واقع در انگلستان است، همراه شده اند تا یک زمین فوتبال جدید و مدرن در مدرسه ای در لاگوس نیجریه بسازند. این زمین از نود کاشی زیرزمینی مختلف برای کنترل انرژی جنبشی تولید شده از بازیکنان فوتبال استفاده می کند. انرژی جنبشی ذخیره و با انرژی خورشیدی گرفته شده از پنل های خورشیدی اطراف زمین ترکیب می شود تا نورافکن ها را به کار بیاندازد. این کاربرد از انرژی های تجدید پذیر فوق العاده است و امید می رود که این طرح مکانی امن برای ساکنین منطقه ایجاد کند تا به پرورش مهارت های آن ها کمک کند.

آکون با فواید انرژی های تجدید پذیر بیگانه نیست و در کمک به رشد کاربرد انرژی خورشیدی در آفریقا پیشرو بوده است. سازمان او می خواهد با استفاده از آفتاب شدید آفریقا به ششصد میلیون آفریقایی که در حال حاضر دسترسی به برق ندارد برق رسانی کند.

پوجن در استفاده از انرژی جنبشی ناشی از حرکت در فوتبال تجربه دارد و امیدوار است بتواند با تایید کسانی همچون استفن هاوکینگ تولید انرژی در مناطق عمومی را منقلب کند. شناخت جهان از آکون همراه با تجربه پوجن و تاثیر عظیم و جهانی شل بیان می کند که استفاده از این نوع تکنولوژی در نواحی دیگر جهان بعید نخواهد بود.

احتمالا بزرگ ترین نقطه قوت این تکنولوژی تشویق به استفاده از انرژی تجدید پذیر و ورزش در کنار هم است. کشور های توسعه یافته در این طرح پتانسیل مقابله با چاقی در ملت های خود را می بینند و در کشور های کمتر توسعه یافته مثل نیجریه هم منافع اقتصادی و اجتماعی زیادی از این طریق به دست آید. زمین های بیشتری مانند این در کشور های در حال توسعه می تواند تاثیر شگفتی هم در تعداد کودکانی که بازی می کنند و هم در توسعه مهارت های فوتبالی آن ها داشته باشد.

با این حال، گسترش و رشد این نوع تکنولوژی با موانعی روبه رو است. با این که پشتیبانی مالی شرکتی مانند شل از چنین ابداعی ستودنی است اما تکیه به چنین کمک هزینه هایی با وجود اثر بسیار خوب در چهره جهانی شرکت ها اطمینان بخش نیست. طرح لاگوس تنها یکی از دو نمونه در دنیا است که دیگری در سال ۲۰۱۴ توسط اسطوره فوتبال برزیل، پله، در این کشور رونمایی شد.

سوال این است که آیا تعداد این زمین های فوتبال رشد خواهد کرد و آیا از موانع غیر قابل اجتناب می توان گذشت؟ کسی چه می داند، شاید ستاره آفریقایی بعدی فوتبال روی زمینی مثل این بازی خود را شروع کند.

منبع : sporttechie

ارسال نظر