با نحوه زندگی بر روی سیاره Proxima B آشنا شوید

کشف سیاره جدید Proxima B که بسیار شبیه به سیاره زمین است و به دور ستاره Proxima Centauri می چرخد، باعث شده تا کارشناسان راجع به نحوه زندگی بر روی این سیاره جذاب به گمانه زنی بپردازند.

با نحوه زندگی بر روی سیاره Proxima B آشنا شوید

به گزارش کلیک، سیاره Proxima B که از آن با عنوان "زمین دوم" نیز یاد می شود، به یکی از مهم ترین مسائل نجومی حال این روزها تبدیل شده است. با این وجود، بسیاری از کارشناسان به دنبال کشف چگونگی زندگی بر روی این سیاره و شرایط خاص آن هستند.

"پروکسیما ب" که در ماه آگوست کشف شد، یک سیاره قابل سکونت در مدار Proxima Centauri است که بخشی از سیستم سه گانه آلفا به شمار می رود. نه تنها این سیاره پتانسیل فراهم آوردن امکان زندگی را در خود دارد، بلکه تنها ۴٫۲۵ سال نوری با زمین فاصله دارد و همین باعث شده تا بسیاری از کارشناسان به عملی شدن این مهم امیدواری زیادی پیدا کنند.

سارا سیگر، متخصص فیزیک نجومی در موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، به تازگی افکار خود را در مورد زندگی بر روی سیاره پروکسمیا ب در مقاله ای در کوارتز اشتراک گذاشته است. در اینجا گمانه زنی های او را بررسی می کنیم.

  1. حورشید ساکن

مردمی که در آینده پروکسیما B را برای زندگی انتخاب می کنند، می توانند از میان سه حالت ممکن یکی را انتخاب کنند؛ یعنی شرایطی که در آن همیشه روز است، یا شرایطی که در آن همیشه تاریک و شب است و یا حتی مکانی که در آن خورشید همیشه در حالت غروب آفتاب است! از آن جا که سیاره مذکور به ستاره خود بسیار نزدیک است، نیروی گرانشی از طرف ستاره باعث می شود این سیاره در حالت "گرانشی قفل شده" باشد که در آن حالت، تنها یک طرف از یک سیاره به خورشید مشرف خواهد بود و همین باعث شده تا سه حالت زندگی برای ساکنین پیش آید!

۲ . هر ۱۱ روز می توانید جشن تولد بگیرید!

یک سال در پروکسیما B مانند ۱۱ روز زمینی است. این به این معنی است که با زندگی بر روی این سیاره، خیلی زود پیر می شوید!

۳٫ وزن بیشتری خواهید داشت

پروکسیما B ممکن است بسته به چگالی و اندازه واقعی سیارات فراخورشیدی گرانش سطحی بالاتری نسبت به زمین داشته باشد که این امر به محض کشف اطلاعات جدید از این سیاره توسط دانشمندان مشخص خواهد گردید.

۴٫ هوای سیاره تاریک است

سیگر گفت: زمینی ها به سختی می توانند بر روی این سیاره اجسام را ببینند؛ زیرا خورشید پروکسیما B کم نور و قرمز است!

۵٫ امکان استفاده از گجت های الکترونیکی وجود ندارد!

پروکسیما B به احتمال زیاد در معرض اشعه ماوراء بنفش مضر و عود بزرگ خورشیدی قرار خواهد داشت که می تواند منجر به از کار افتادن تمام وسایل الکترونیکی شود. علاوه بر این، ساکنان زمین مجبورند تا با استفاده از تجهیزات ضدآفتاب قوی از خود مراقبت کنند!

سیگر خاطر نشان کرد: در حال حاضر، ستاره شناسان در مورد چگونگی مطالعه راجع به جو سیاره پروکسیما مصمم نیستند؛ آن ها یا بعد از این دهه و پس از راه اندازی تلسکوپ فضایی جیمز وب و یا در آینده با تلسکوپ های زمینی غول پیکر در حال ساخت در شیلی و هاوایی به مطالعه بیشتر در این زمینه خواهند پرداخت.

تصور این مسئله سخت نیست که در یکی از آن هزاران هزار سیاره که به دور ستاره ها می چرخند، بیگانگانی وجود داشته باشند که به دنبال کشف سیاره ما و خورشید هستند؛ قضیه ای که اکنون ما راجع به پروکسیما B در مورد آن کنجکاو هستیم!

ارسال نظر