ساخت فایروال امنیتی در آلمان برای مقابله با حملات سایبری روسیه

 حملات سایبری به عنوان ابزاری برای ضربه زدن به نظام حکومتی کشورها به یکی از مسائل و چالش های مهم دنیا تبدیل شده است. اکثر حملات سایبری در زمان انتخابات در کشورهای مختلف رخ می دهد. از این رو کشور آلمان که انتخابات در آن به زودی در آن برگزار می شود، قرار است در برابر این حملات خود را مجهز کند.

ساخت فایروال امنیتی در آلمان برای مقابله با حملات سایبری روسیه

به گزارش کلیک ، در ماه مارچ و آپریل سال جاری میلادی یعنی حدود ۳ تا ۲ ماه پیش هکرها تلاش کردند تا به کامپیوترهای وابسته به دو موسسه سیاسی آلمان نفوذ پیدا کنند. سال پیش نیز کلاه برداران سایبری با ایجاد سرور جعلی در لاتویو سعی کردند تا با استفاده از ایمیل های فیشینگ به سیستم های موسسات قانون گذاری در آلمان حمله کنند. از طرفی در سال ۲۰۱۵ میلادی یعنی حدود دو سال پیش در یک سرقت سایبری، هکرها با نفوذ به سیستم های پارلمان آلمان در حدود ۱۶ گیگا بایت از اطلاعات این کامپیوترها را سرقت کردند. هر چند اسناد و مدارک محکمی دال بر اینکه این حملات وابسته به موسسه ای با نام Pawn Storm که با سازمان های امنیتی روسیه در ارتباط است، وجود ندارد اما به نظر می رسد روسیه قصد دارد تا برای انتخابات ماه سپتامبر آلمان که در آن آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان که به عنوان یکی از قوی ترین منتقدان پوتین رئیس جمهور روسیه قصد برای بار چهارم شرکت کند، نفوذ کرده و در آن اختلالاتی ایجاد نماید. بر اساس اعلام نظر BFV، آژانس اطلاعات داخلی آلمان، احتمال نفوذ روسیه به انتخابات آلمان بسیار زیاد است. وی همچنین اشاره کرده است که آن ها در انتظار حملات سایبری جدیدی در طول انتخابات هستند و خود را برای مقابله با آن آماده کرده اند.

در حالی که نظر سنجی ها نشان می دهد مرکل حزب چپ سوسیال دموکرات را شکست دهد این نگرانی وجود دارد که کرملین سعی خواهد کرد تا برای تقویت حزب راست افراطی دست به کار شود.

به گفته آرن شونبوم، رئیس یکی از بزرگترین شرکت های امنیتی آلمان، امنیت سایبری در آلمان در درجه اول اهمیت قرار دارد و مرکل بر آن بسیار تاکید کرده است.

برای جلوگیری از اقدامات روسیه در انتخابات آلمان شبیه به آنچه که این کشور در جریان انتخابات سال گذشته آمریکا انجام داد، کشور آلمان با تمام وجود قصد دارد از نظر امنیت سایبری تمام اقدامات لازم را انجام دهد. گفته می شود در جریان انتخابات فرانسه نیز روسیه دخیل بوده است. حزب دموکرات مسیحی مرکل، قصد دارد تا قانونی را تصویب کند که بر اساس آن اجازه از بین بردن سرورهایی که مورد حمله سایبری قرار گرفته اند را در اختیار دولت قرار می دهد. امسال، BSI در حدود ۱۸۰ نفر کد نویس و وکیل را به عنوان کارشناس و دیده بان برای حفاظت از انتخابات سال جاری آلان در مقابل حملات سایبری استخدام کرده است.

این آژانس امنیتی تیم های امنیتی را برای حفاظت از کامپیوترهای بخش های دولتی در برابر حملات سایبری و همچنین پاک کردن این سیستم ها از هر نوع حمله سایبری در صورت مواجهه با آن استخدام کرده است. در ماه می گذشته یعنی حدود دو ماه پیش BSI در مذاکرات با همتایان فرانسوی خود مانند آژانس امنیت آن لاین فرانسه برای جمع آوری اطلاعاتی در جهت خنثی کردن حملات سایبری در زمان انتخابات کشور فرانسه که کمپین های حزب رئیس جمهور کنونی فرانسه یعنی امانوئل ماکرون را مورد هدف قرار داده بود، مذاکراتی انجام داده بود.

وزارت آموزش آلمان نیز در حال حاضر در حال تأسیس مدرسه امنیت سایبری است که در آن متخصصان آی تی و همچنین سیاستمداران آموزش های لازم را برای مقابله با حملات هکرها و همچنین حملات سایبری می بینند. در ماه آپریل گذشته یعنی اردیبهشت ماه سال جاری نیروهای مسلح آلمان با راه اندازی یک واحد دفاع سایبری در حدود ۱۲ هزار سرباز و ۱۵۰۰ نفر غیر نظامی را به استخدام خود در آورده است. هدف از تأسیس این واحد نظامی حفاظت از زیرساخت های حیاتی کشور مانند نیروگاه ها، بیمارستان ها و همچنین شبکه های نظامی که بر اساس آخرین اخبار منتشر شده از سوی وزارت دفاع آلمان، بیش از ۸۲۰ هزار بار در طول سال جاری میلادی مورد حمله سایبری قرار گرفته اند.

بر اساس گفته های شوپرسکیف رئیس آزمایشگاه فورنسیک در شورای آتلانتیک مستقر در واشنگتن، از اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان مورد حملات سایبری زیادی قرار گرفته است.

بهار امسال، مشاور شرکت امنیت سایبری ترند میکرو، به BSI هشدار داد که قصد دارد تا به کامپیوترهای دو شرکت دولتی آلمان حمله سایبری انجام دهد. سرورهای Pawn Storm میزبانی دامنه های ثبت شده برای این دو شرکت دولتی آلمان را در دست گرفته اند. کاربرد این دامنه شبیه به آن چیزی است که برای ارسال ایمیل های فیشینگ شبیه به آنچه که برای پارلمان و CDU استفاده شده است. هر چند بر اساس آخرین اخبار منتشر شده از این دو شرکت هیچ اطلاعاتی از دو شرکت سرقت نشده است. همچنین Pawn Storm وزارت خانه های دولتی و همچنین وزارت دفاع آلمان را نیز مورد حمله سایبری قرار داده است.

اما روسیه نیز مرتباً هک دولت آلمان را رد کرده است پوتین در پاسخ به امکان هک انتخابات آلمان از طرف روسیه اعلام کرده است دولت این کشور به هیچ عنوان خود را در گیر چنین مسائلی نخواهد کرد. از طرفی پوتین به هیچ عنوان امکان هک شدن انتخابات آلمان را از سوی سایر سازمان های غیر دولتی روسیه رد نکرده است. وی تلویحا گفته است هکرهای روسی غیر وابسته به دولت این کار را انجام دهند.

یکی از دغدغه های بسیار بزرگ کشور آلمان، دزدیده شدن بیش از ۱۶ گیگا بایت اطلاعات و اسناد این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی است که ممکن است در نزدیکی انتخابات در دسترس عموم قرار گیرند. این هکرها در واقع شبکه مربوط به پارلمان آلمان را قبل از شناسایی به مدت یک هفته در اختیار داشته اند و اطلاعات لازم را از روی آن سرقت کرده اند. البته در حال حاضر تمام حفره های امنیتی این شبکه از بین رفته اند و شبکه مربوط به پارلمان آلمان از نظر امنیت سایبری در سطح بالایی از امنیت قرار دارد. البته بهار امسال نیز شبکه پارلمان آلمان مورد حمله هکرها برای نفوذ قرار گرفته بود که از آن جلوگیری شده است. به گفته BSI در صورت ورود هکرها به سیستم های دولتی آلمان ممکن است تمام شرکای ذینفع این کشور نیز آسیب ببیند.

با وجود اینکه آلمان و روسیه به گفته یکی از اعضای بلند مرتبه در احزاب آلمان که نخواسته است نام وی منتشر شود، به توافق برای جلوگیری از حمله سایبری رسیده اند اما بیم آن می رود که اطلاعات دزدیده شده در سال ۲۰۱۵ میلادی از پارلمان آلمان درست در نزدیکی انتخابات توسط هکرها رو شوند و این مسئله به گفته بسیاری از کارشناسان به نفع منافع سیاسی این کشور نیست. وی در ادامه گفته است از آنجایی که روسیه علاقه زیادی برای تضعیف دولت آلمان و همچنین این کشور دارد اعضای احزاب و سیاستمداران آلمانی بسیار مراقب این مسئله هستند که اولا در ایمیل های خود در خصوص چه مواردی صحبت کنند و از طرفی اسناد مهم خود را در کجا و چگونه ذخیره کنند.

ارسال نظر