آلمان عظیم‌ترین ساختمان کنش‌پذیر جهان را می سازد

یک ساختمان معمولی می‌تواند در سال فقط برای گرمایش به ازای هر متر مربع، بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات انرژی مصرف کند. اگرچه اکنون نوع جدیدی از ساختمان جود دارد که این استاندارد را به چالش کشیده است.

آلمان عظیم‌ترین ساختمان کنش‌پذیر جهان را می سازد

به گزارش کلیک، این نوع از ساختمان‌سازی که به نام "ساختمان کنش‌پذیر" (در انگلیسی Passive Housing و یا Passivhaus) شهرت دارد، به ازای هر متر مربع به‌طور سالانه تنها حدود ۱۵ کیلووات انرژی مصرف می‌کند!

برای مطابقت با استانداردهای مورد نظر ساختمان‌های کنش‌پذیر، یک ساختمان باید عملکرد گرمایی ممتازی از خود نشان دهد و در حالی که جریان هوا را به‌اندازه کافی نگه می‌دارد، باید به طرز چشمگیری در برابر نفوذ هوا مقاوم باشد. تمام این‌ها به معنی رسیدن به حداقل میزان مصرف انرژی برای تولید گرما است. تا این تاریخ، بیش از ۳۰۰۰۰ ساختمان، از هر دو نوع تجاری و مسکونی، ساخته شده‌اند که با این استاندارد مطابقت می‌کنند.

اما به‌تازگی در هایدلبرگ آلمان، عملیاتی برای ساخت بزرگ‌ترین ساختمان کنش‌پذیری که تا کنون وجود داشته، رقم خورده است. یک مجتمع آپارتمانی با ۱۶۲ واحد که قرار است در محوطه‌ای که پیش‌تر محوطه بارگیری بوده است ساخته شده و دارای چندین ساختمان بین ۵ تا ۸ طبقه باشد.

ابعاد این ساختمان طوری طراحی شده است تا حفظ انرژی را آسان‌تر کند چراکه نمای آن مساحت زیادی دارد. در این طراحی از پنل‌های خورشیدی استفاده شده است، به طوری که به‌جای آن‌که فقط یک سقف مسطح داشته باشد، پنل‌های خورشیدی در تعداد زیادی خط عمودی جاسازی شده‌اند. این پنل های خورشیدی به دو منظور به کار برده شده‌اند: ایجاد سایه برای ساختمان که موجب خنک شدن آن می‌شود و همچنین برای تولید انرژی. از آن جا که این خانه‌ها به هم چسبیده‌اند، اتلاف انرژی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

برخلاف بسیاری از ساختمان‌های کنش‌پذیر دیگر، این سازه دارای پنجره‌هایی است که می‌توانند توسط ساکنین باز و بسته شوند. طراحان بر این باورند که در با وجود اهمیتی که نگه‌داری از یک ساختمان غیرقابل نفوذ در برابر هوا دارد، این‌که به مردم اجازه بدهیم تا ساختمان خود را تنها با باز کردن پنجره به‌جای استفاده اجباری از سیستم‌های تهویه هوا خنک کنند، هزینه کمتری در پی دارد.

منابع زیادی برای حفظ کیفیت هوایی به کار گرفته شده‌اند.‌ از این جمله می‌توان به حسگرهای خودکاری اشاره کرد که در صورتی که تشخیص دهند کیفیت هوا به سطوح پایین افت کرده است، سیستم‌های تبادل هوا را فعال می‌کنند. همچنین، گیاهانی دور تا دور ساختمان کاشته شده‌اند که هم وظیفه تأمین سایه را بر عهده دارند و هم برای بهبود کیفیت هوا به کار رفته‌اند. حتی رنگ مورد استفاده بر روی دیوارها، با تیتانیوم آماده شده است که بخارهای مضر هوا را حذف می‌کند.

مجموعه طراحی این ساختمان طوری ترتیب داده شده است تا نه تنها ساختمان ازنظر مصرف انرژی بازده بالایی داشته باشد، بلکه از نظر زیبایی‌شناسی نیز دلپذیر محسوب شود. قرار است ساخت این بنا تا اواخر سال ۲۰۱۷ به پایان برسد.

ارسال نظر