با بهترین مودم های بی سیم ۲۰۱۶ آشنا شوید

با پیشرفت قابل توجه فناوری، دامنه استفاده از فناوری های بی‌سیم نیز افزایش یافته است. در این مطلب، قصد داریم تا شما را با بهترین روترهای سال ۲۰۱۶ آشنا کنیم.

با بهترین مودم های بی سیم ۲۰۱۶ آشنا شوید

کلیک- با وجود طیف گسترده ای از محصولات و اتصالات خانگی، گوشی‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، و دیگر دستگاه‌های تلفن همراه که به نوعی بر زندگی ما حاکم هستند، نیاز است تا منزل و یا محل کار را با یکی از بهترین روتر های بی سیم حال حاضر بازار تجهیز کرد تا بتوان از پس نیازهای روزافزون فناوری های بی سیم برآمد.

در هنگام انتخاب یک روتر جدید، شما باید به اندازه منطقه تحت پوشش، تعداد کاربران و همچنین انواع دستگاه هایی که به روتر متصل خواهند شد، توجه ویژه‌ای داشته باشید. البته درست است که حتی با خرید بهترین روتر موجود، با توجه به عرف جامعه، آن چنان به تمام ویژزگی‌ها و امکانات آن نیاز پیدا نخواهید کرد و تنها شاید واژه "بهترین" مشوق شما در خرید آن باشد، اما اگر در منزل و یا در محل کار چندین کاربر فعال وجود دارند و کارهایی از قبیل تماشای ویدئو و بازی‌های آنلاین از عادات آن‌ها محسوب می‌شود، انتخاب یک روتر مطمئن و کارامد می‌تواند صلح و آرامش را در میان آن‌ها به ارمغان آورد! در این نقد‌و‌بررسی، بهترین گزینه‌های انتخاب یک روتر مناسب مرور و تحلیل می‌شوند.

روتر یک باند یا دو باند؟

تمام روتر‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. برخی از مدل‌ها تنها می‌توانند از طریق یک باند رادیویی واحد کار کنند، در حالی که برخی دیگر می توانند از دو باند رادیویی استفاده کنند. روتر‌های تک باند در باند فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز کارمی‌‌کنند و به طور معمول کم‌قیمت ترین مدل‌های گران حال حاضر بازار به شمار می ‌روند، اما آن‌ها باید با دستگاه‌های دیگر در خانه که در باند رادیویی یکسانی قراردارند، مثل اجاق های مایکروویو، دستگاه ‌های بلوتوث و تلفن‌های بی‌سیم، برای عملکرد هرچه بهتر رقابت کنند. با ذکر این نکته، مشخص می‌شود که این دسته از روتر‌ها کاملا برای استفاده‌های معمولی مانند مرور صفحات وب و اتصال به رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر مناسب هستند.

اما اگر یک یا چند دستگاه در اختیار دارید که از یک سرویس مانند Netflix برای نمایش ویدئو استفاده می‌کند و یا برای تفریح به یک سرویس بازی آنلاین مانند ایکس باکس لایو متصل می‌شوید، در نظر گرفتن یک روتر دو باند الزامی به‌نظر می‌رسد. این نوع روتر‌ها از دو رادیو برخوردار هستند؛ یکی از آن‌ها به باند ۲٫۴ گیگاهرتز و دیگری به باند ۵ گیگاهرتز متصل است. باند ۵ گیگاهرتز معمولا نسبت به باند ۲٫۴ گیگاهرتز خلوت‌تر است و توان بیشتری ارائه می‌دهد و به‌ خاطر برخورداری از کمترین میزان تداخل سیگنال، برای مشاهده ویدئو و بازی آنلاین ایده آل است. روتر‌های دو بانده این اجازه را به شما می دهند تا به هر کدام از برنامه‌ها و یا کاربران، باندی را اختصاص دهید تا در نتیجه انتقال بار بر روی هر کدام از باند‌ها آسان‌تر انجام شود.

علاوه بر این، روتر‌های سه باند نیز در بازار موجود هستند که شامل ۳ رادیو هستند؛ یکی از رادیو ها در فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتزی کار می‌کند و دو باند دیگر در موج فرکانسی ۵ گیگاهرتزی هستند. این مدل‌ها برای خانواده‌هایی مناسب است که چندین دستگاه متصل به اینترنت دارند و معمولا ترافیک شبکه سنگینی را از طریق مشاهده تعداد زیادی ویدئو، دانلود از تورنت، انتقال فایل، و بازی های آنلاین به‌وجود می‌آورند.

۵۰۶۴۶۴-the-10-best-wireless-routers-of-2016

پروتکل‌های بی‌سیم

شبکه‌های اترنت بی‌سیم از پروتکل‌های ۸۰۲٫۱۱ برای ارسال و دریافت داده‌ها استفاده می‌کنند. دستگاه‌هایی که از استانداردهای قدیمی‌تر ۸۰۲٫۱۱b و ۸۰۲٫۱۱g استفاده می‌کنند، به ترتیب به میزان سرعت انتقال اطلاعات ۱۱ مگابیت بر ثانیه و ۵۴ مگابیت بر ثانیه محدود هستند و فقط در طیف باند ۲٫۴ گیگاهرتز کار می‌کنند. پروتکل ۸۰۲٫۱۱n که گسترده‌ترین و پرکاربردترین پروتکل است، امکان انتقال اطلاعات را تا حداکثر ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه به ارمغان می‌آورد و در هر دو بناد ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز کار می‌کند. با بهره‌گیری از فناوری چند ورودی - چند خروجی (MIMO)، که با استفاده از چند آنتن به ارسال و دریافت تا حداکثر چهار بی‌سیم می‌پردازد، این پروتکل عملکرد بهبودیافته و کارامدی را برای کاربران فراهم می‌کند. بسیاری از لپ تاپ‌های امروزی، گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های خانگی از استاندارد وای فای ۸۰۲٫۱۱n استفاده می‌کنند؛ بنابراین یک روتر ۸۰۲٫۱۱n برای خانواده های دارای تعدادی از این دستگاه‌های متصل به اینترنت مناسب است. با این حال، اگر شما با استفاده از شبکه خود فایل‌های بزرگ را به اشتراک می‌گذارید و دارای چند تلویزیون هوشمند، کنسول بازی، دستگاه تلفن همراه و دستگاه‌های بی‌سیم استریم رسانه هستید، یک روتر قدرتمند‌تر که آخرین فناوری و استاندارد وای‌فای را ارائه دهد، می‌تواند انتخاب ایده‌آل شما باشد.

جدیدترین کلاس روترهای وای‌فای از تکنولوژی ۸۰۲٫۱۱ac استفاده می‌کنند که نسبت به پروتکل قبلی امکاناتی از جمله پهنای باند کانال گسترده تر (تا ۱۶۰Hz در مقایسه با ۴۰Hz) جریان‌های بی‌سیم بیشتر MIMO (تا هشت جریان) و پرتوسازی است که پرتوسازی یک فناوری بسیار جالب و کاربردی است که سیگنال‌های وای‌فای را به جای فرستادن به تمام جهات و تمام کاربرها، تنها و به طور مستقیم به کاربر مورد نظر می‌فرستد.

پروتکل‌های ۸۰۲٫۱۱ac نیز از فناوری چند ورودی - چند خروجی چندکاربره (MU-MIMO) پشتیبانی می‌کنند که برای ارائه همزمان پهنای باند به دستگاه‌های متعدد (به جای پی‌در‌پی) طراحی شده است. این بدان معناست که تا چهار کاربر می توانند به جای منتظر ماندن برای روتر برای ارسال پی‌در‌پی، جریان داده‌های منحصربه‌فرد خود را از روتر دریافت کنند. به منظور بهره‌گیری از فناوری MU-MIMO، روتر و دستگاه‌های سرویس گیرنده‌ها باید شامل مدار MU-MIMO وای‌فای باشند. شایان ذکر است که تنها تعداد انگشت شماری از روتر‌های MU-MIMO در بازار وجود دارند و کاربران MU-MIMO نیز به چندین مدل لپ تاپ محدود شده اند. البته انتظار می‌رود دستگاه‌های MU-MIMO بیشتری از جمله گوشی‌ها و تلویزیون های هوشمند در اواخر سال جاری به بازار عرضه شوند.

شما می‌توانید روترهای دارای استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac را با برچسب‌هایی مانند AC1200، AC1750، AC 3200، و غیره در بازار ببینید. این کد، تعیین کننده حداکثر سرعت روتر است. به عنوان مثال، یک روترکه می‌تواند حداکثر نرخ تبادل اطلاعات ۴۵۰ مگابیت بر ثانیه در باند ۲٫۴ گیگاهرتز و ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه را در باند ۵ گیگاهرتز به‌دست آورد، یک روتر AC1750 خواهد بود. روتر سه باند AC3200 به شما امکان دستیابی به سرعت ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه را در باند ۲٫۴ گیگاهرتز و نیز سرعت ۱۳۰۰ مگابیت در ثانیه را در هر یک از دو باند ۵ گیگاهرتز می‌دهد. حتما توجه داشته باشید که اگر نگوییم هرگز، اما روترها به ندرت به چنین سرعت‌های حداکثری در برنامه های کاربردی دنیای واقعی می‌رسند، اما اگر عملکرد روتر برای شما خیلی مهم است، حتما یکی از روترهای پرسرعت را تهیه کنید.

۵۰۸۹۷۱-the-best-wireless-routers-of-2016-linksys

قابلیت‌ها

روتر‌های بی‌سیم، مانند دستگاه‌ها و وسایل دیگر، هر کدام دربرگیرنده ویژگی های متنوعی هستند و به قول معروف، هر چه‌قدر پول بدهی، همان‌قدر آش می‌خوری! اما اساس بر این است که حتما روتری تهیه کنید که دارای حداقل ۴ پورت اترن ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ گیگابیت باشد تا بدین ترتیب بتوانید به دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر‌های رومیزی، هارد متصل به شبکه ذخیره سازی(NAS)، و هاب اتوماسیون خانگی از طریق کابل متصل شوید. لازم است بدانید که برخورداری روتر از حداقل یک پورت USB این امکان را به شما می‌دهد تا به آسانی یک پرینتر و یا یک درایو USB را در سراسر شبکه به اشتراک بگذارید، اما با وحود دو پورت می‌توان هر دو را همزمان در شبکه به اشتراک گذاشت. علاوه بر این، سعی کنید روتری را انتخاب کنید که آنتن های قابل حمل ارائه می دهد تا اگر بعداً نیاز به گسترش دامنه بی‌سیم پیدا کردید، بتوانید این کار را با مجموعه ای از آنتن‌های با عملکرد و گیرایی بالا انجام دهید که معمولا قیمتی ارزان‌تر از راه‌حل های دیگر گسترش دامنه نیز دارند.

اگر می‌خواهید چگونگی استفاده کاربران از شبکه وای‌فای خود را مدیریت کنید، مطمئن شوید که روتر مورد نظرتان از امکاناتی مانند کنترل والدین، کیفیت سرویس (QoS) و ویژگی مهمان شبکه برخوردار است. امکان کنترل والدین این اجازه را به شما می‌دهد تا دسترسی برخی کاربران را به روز و ساعت خاصی محدود کنید؛ این ویژگی می‌تواند برای کنترل فرزندان در بازی های آنلاین و فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی بسیار مفید باشد.

شبکه مهمان اجازه می‌دهد تا بتوانید بدون این‌که شبکه‌تان در معرض آسیب قرار گیرد، شبکه وای‌فای را در اختیار مهمانان نیز بگذارید. به طور خلاصه، شما با استفاده از یک SSID و نام عبور که متفاوت از شبکه اصلی‌تان است، یک شبکه جداگانه برای مهمانان می‌سازید. بدین ترتیب، مهمانان به اینترنت متصل می‌شوند، اما هیچ دسترسی به فایل ها، چاپگرها و دیگر دستگاه‌های شبکه نخواهند داشت.

با تنظیمات کیفیت سرویس(Qos)، شما می‌توانید کاربران و برنامه‌های شبکه را اولویت بندی کنید. برای مثال، اگر یک دستگاه در حال استریم ویدئو Netflix و یک دستگاه دیگر در حال دانلود فایل‌ و یا کار چاپی باشد، می‌توانید اولویت را به دستگاه استریم ویدئو بدهید تا از تداخل کارها در شبکه جلوگیری کنید. این موضوع برای بازی‌های آنلاین نیز صادق است. اختصاص یک اولویت بالا به یک کنسول بازی مانند ایکس باکس و یا پلی استیشن، به از میان بردن لگ‌های بازی و نیز به افزایش عملکرد آن کمک می‌کند.

تقریبا تمام روتر‌ها، حالت‌های امنیتی متفاوتی را ارائه می‌دهند. یک روتر با تنظیمات امنیتی (WPS) به شما اجازه می‌دهد دستگاه های سازگار را با فشار یک دکمه اضافه کنید؛ کافیست دکمه WPS بر روی روتر را فشار دهید و سپس با فشار دکمه WPS روی دستگاه سرویس گیرنده، آن را به شبکه خود اضافه کنید. برای یک اتصال امن‌تر، می‌توانید از دسترسی حفاظت وای‌فای (WPA یا WPA2) استفاده کنید که کاربران را به وارد کردن رمز عبور شبکه برای هر دستگاه ملزم می‌کند. روترهای دارای ویژگی WPA-Enterprise، سطح بالاتری از امنیت را نسبت به WPA / WPA2 ارائه می‌دهند، اما نیازمند یک سرور تایید شماره گیری در سرویس کاربر (RADIUS) از راه دور برای تأیید هویت هر مشتری است.

این فناوری در حال حاضر برای اختصاص آدرس های IP شناخته شده به عنوان پروتکل اینترنت نسخه ۴ (IPv4) استفاده می‌شود، اما در نهایت توسط جانشین آن یعنی پروتکل اینترنت نسخه ۶ (IPv6) جایگزین خواهد شد. IPv4 یک طرح آدرس دهی ۳۲ بیتی است که در نهایت به علت تراکم زیاد آدرس‌ها در دنیا از آدرس های در حال اجرا کنار خواهد رفت. IPv6 یک طرح ۱۲۸ بیتی است که تقریبا تعداد نامحدودی از آدرس های IP را ارائه می‌دهد. اکثر روترهای فعلی از آدرس دهی IPv6 پشتیبانی می‌کنند، اما حتما قبل از خرید از این مسئله اطمینان حاصل کنید!

قیمت

مانند هر چیز دیگری، قیمت گذاری روتر‌ها بر اساس عملکرد و ویژگی‌های آن‌ها است. یک روتر پایه تک باند ۸۰۲٫۱۱n می تواند قیمتی در بازه ۲۵ تا ۱۰۰ دلار داشته باشد. همچنین یک روتر مدل دو باند AC1200 تنها ۱۳۰ دلار قیمت دارد، اما در نظر داشته باشید که برای یک روتر AC2400 دو باند با قابلیت جریان MIMO مجبور به پرداخت بیش از ۲۵۰ دلار هستید. یک مدل سه باند AC3200 با تمام امکانات قیمتی حدود ۳۰۰ دلار خواهد داشت. روترهای AC2600 MU-MIMO سری اول بازار در حدود ۳۰۰ دلار آب می‌خورند، اما این قیمت قطعا با ورود تولید‌کنندگان بیشتر به صحنه رقابت کاهش خواهد یافت.

توان عملیاتی سریع، محدوده وسیع، مدیریت و راه‌اندازی آسان، برخورداری از ویژگی‌های مفید و البته، قیمت گذاری عادلانه باعث محبوبیت و برتر بودن یک روتر می‌شود.

ارسال نظر