با پیشرفته‌ترین پیانوی دنیا آشنا شوید

اگرچه دنیای تکنولوژی پیشرفت فراوانی داشته‌ است اما یکی از حوزه‌هایی که تکنولوژی در آن نفوذ زیادی نداشته است و همچنان بکر و دست‌نخورده باقی مانده است، حوزه موسیقی و ابزار موسیقی است. هنوز هم شنونده با شنیدن صدای موسیقی اطمینان دارد که این صوت زیبا اثر دستان نوازنده است و نه هیچ‌چیز دیگر.

با پیشرفته‌ترین پیانوی دنیا آشنا شوید

به گزارش کلیک، اگرچه هنوز تکنولوژی نتوانسته است به حوزه موسیقی و ابزار موسیقی کاملاً وارد شود، اما ابزارهای استثنایی خاصی نیز وجود دارند که تلفیقی از هنر و تکنولوژی در دنیای موسیقی هستند. این ابزارهای موسیقی استثنایی در استارتاپ لندن با نام ROLI در معرض نمایش قرارگرفته‌اند. یکی از این استثناءها، ابزار موسیقی چند منظوره به نام Artiphon INSTRUMENT است که چیزی شبیه به یک کیبورد کوچک و کنترل‌کننده Guitar Hero است. این وسیله موسیقایی چند منظوره قابل اتصال به تلفن همراه و کامپیوتر است و با استفاده از آن شبیه‌سازی هر صوتی امکان‌پذیر است. Artiphon INSTRUMENT هم می‌تواند به‌عنوان گیتار استفاده شود و از تکنیک‌های نوازندگی گیتار در آن استفاده کرد و هم می‌تواند به‌عنوان پیانو و یا حتی ویولن استفاده شود.

یکی دیگر از ابزارهای شگفت‌انگیزی که در این استارتاپ رونمایی شد، ویولن برقی است که توسط شرکت ۳Dvarius با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی ساخته شده است که به‌عنوان اولین ویولن تولید شده توسط چاپگرهای سه‌بعدی به دنیا معرفی شده است. این ویولن از روی مدل اصلی آن یعنی ویولن Stradivarius ساخته شده است.

شرکت Whaletone نیز با نمایش پیانو دیجیتالی هیبریدی در این استارتاپ حاضر شده است. این پیانو شگفت‌انگیز و خارق‌العاده شامل قسمت‌هایی است که در پیانوهای سنتی وجود دارد و با قیمتی حدود ۹۸ هزار پوند به بازار عرضه خواهد شد. مدل‌های مختلفی از این پیانو در اندازه‌های مختلف تولید شده است که بنا بر کاربرد آن، می‌تواند توسط نوازنده انتخاب شود. در این پیانو اسپیکرهای فوق‌العاده قدرتمندی تعبیه شده است و علاوه بر آن‌ها از سابووفر نیز در ساخت این پیانو استفاده شده است. به دلیل اتصالات دیجیتالی اسپیکرها و سابووفر این پیانو می‌تواند در هر محیطی با هراندازه‌ای صدایی فوق‌العاده تولید کند.

Whaletone_Grand_white_03-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwfSVWeZ_vEN7c6bHu2jJnT8

در این پیانو برای انتخاب صوت ۵۰۰ گزینه در نظر گرفته شده است که علاوه بر آن‌ها نوازنده می‌تواند از حالت آکوستیکی نیز استفاده کند. پردازنده تعبیه شده در این پیانو، نوایی شبیه به پیانوهای اصیل و سنتی تولید می‌کند. برای پردازش صوت، پردازنده تعبیه شده در آن از تکنولوژی Roland's patented SuperNATURAL استفاده می‌کند. برای نوع صدای این پیانو، سه گزینه کنسرت، استودیو و برلیانت یا آوای بسیار شفاف در نظر گرفته شده است که هر گزینه شامل ۳۰ گونه است. در کنار این سه نوع صدا، یک گزینه نیز برای صدای پیانو برقی به همراه ۱۵ گونه قرار داده شده است. اما نکته جالب توجه این پیانو تولید صدای آکوستیک پیانوهای دهه ۶۰ تا ۸۰ میلادی است.

Whaletone3-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwfSVWeZ_vEN7c6bHu2jJnT8

ساختار کیبورد این پیانو نیز مانند پیانوهای سنتی بر پایه استفاده از چکش است و همین خاصیت باعث شده است که صدای تولید شده توسط این پیانو شبیه به صدای پیانوهای کلاسیک باشد. اما اگر نوازنده پیانو نیستید و فقط تمایل به گوش دادن نوای پیانو هستید کافی است کار نوازندگی را بر عهده بخش هیبرید بگذارید و از موسیقی پخش شده لذت برید. این ویژگی قابلیت نواختن هر نت از یک آهنگ را که قبلاً توسط نوازنده با پیانو نواخته شده است، دارد. حتی نت‌های دانلود شده از اینترنت و یا آن دسته از نت‌هایی که توسط اپلیکیشن‌های تلفن همراه نواخته می‌شوند. حتی امکان ضبط و دست‌کاری نت‌های نواخته شده توسط قابلیت هیبرید تعبیه شده در این پیانو نیز وجود دارد.

Whaletone_Grand_white_01-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwfSVWeZ_vEN7c6bHu2jJnT8

نکته قابل‌توجه دیگر در خصوص این پیانو استفاده از آمپلی‌فایرهایی قدرتمندی است که می‌تواند صدای پیانو را تا ۲۰۰ وات در هر کانال تقویت کند. فرکانس صدای تولید شده توسط این پیانو نیز می‌تواند از ۱۸ تا ۲۴ هرتز تغییر کند. برای باز شدن لید این پیانو، دکمه‌ای تعبیه شده است که با یک اشاره به آن لید پیانو باز می‌شود و ۵ اسپیکر آن، که محصول کارخانه دانمارکی Scan Speak است، نمایان می‌شود. و در آخر اگر نوازنده پیانو نخواهد کسی موسیقی که می‌نوازد را بشنود، کافی است که هدفون را با استفاده از سوکت مخصوص هدفون که در این پیانو تعبیه شده است، به پیانو وصل کند و بدون ترس از اینکه دیگران نت‌هایی را که فالش می‌نوازد، بشنوند، شروع به نواختن کند.

ارسال نظر