آشنایی با انواع صفحه نمایش‌های لمسی

مطمئنا می‌دانید که دستگاه‌های هوشمند موبایلی کنونی که از سوی کمپانی‌های گوناگون تولید می‌شوند از پنل‌های صفحه نمایش گوناگونی بهره‌مند هستند. به عنوان مثال سامسونگ همواره محصولات برتر خود را به صفحه نمایش‌های نوع Super AMOLED مجهز می‌کند.

آشنایی با انواع صفحه نمایش‌های لمسی

کلیک - در سمت مقابل حتما شنیده‌اید که آیفون‌های اپل از پنل نمایشگر رتینا (Retina) بهره‌مند هستند. به طور کلی پنل نمایشگرهای لمسی در انوع گوناگونی ارائه شده‌اند و کمپانی‌های طراح دستگاه‌های هوشمند با توجه به نیاز خود و شرایط موجود از انواع مختلف این پنل‌ها نظیر TFT، IPS و ... در محصولات خود استفاده می‌کنند.

در واقع انواع مختلف پنل‌های نمایشگر لمسی که هم اکنون در محصولات هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند، با گذشت زمان پیشرفت‌هایی را شامل شده و نام‌های جدیدی را به خود گرفته‌اند. ما در این مقاله قصد داریم که چند نمونه از رایج‌ترین و پرکاربردترین پنل صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. بنابراین با کلیک همراه باشید.

صفحه نمایش TFT LCD

واژه‌ی TFT در واقع مخفف عبارت Thin Film Transistor به معنای تکنولوژی ترانزیستور غشاء نازک یا ترانزیستور فیلم نازک است. صفحه نمایش‌های لمسی نوع TFT LCD به وفور در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع صفحه نمایش‌ها در مقایسه با نسل‌های قدیمی‌تر پنل‌های صفحه نمایش LCD وضوح تصویر و کیفیت مطلوب‌تری را ارائه می‌کنند. اما متاسفانه عملکرد نمایشگرهای TFT LCD در قبال زاویه‌ی دید و همچنین تابش مستقیم نور آفتاب ضعیف است.

1

به طور کلی با توجه به ارزان قیمت بودن فرآیند تولید و استفاده از صفحه نمایش‌های TFT LCD اغلب شاهد به کارگیری آن‌ها در گوشی‌های هوشمند رده پایین هستیم. بنابراین در حال حاضر کمتر گوشی هوشمند با کیفیتی را مشاهده خواهید کرد که از این نوع صفحه نمایش بهره‌مند باشد.

صفحه نمایش IPS LCD

واژه‌ی IPS مخفف عبارت In-Plane Switching به معنای سوئیچینگ در صفحه است. صفحه نمایش‌های نوع IPS LCD نسبت به نمایشگرهای نوع TFT برتری دارند. این نمایشگرها از نظر زاویه‌ی دید بسیار عالی عمل می‌کنند و مصرف انرژی بهتری را هم به همراه دارند. این موضوع سبب شده که شاهد به کار گیری این نوع نمایشگرها در محصولات دیگری همچون لپ‌تاپ‌ها نیز باشیم.

2

به طور کلی میزان استفاده از پنل‌های صفحه نمایش IPS LCD بسیار رواج یافته و هم اکنون گوشی‌های هوشمند متعددی از این نوع پنل‌ها بهره‌مند هستند. به عنوان مثال آیفون 4 اپل از صفحه نمایش IPS LCD با وضوح تصویر 960 در 640 پیکسل بهره می‌برد که اپل این وضوح تصویر و تکنولوژی مربوط به آن را به طور اختصاصی با لقب رتینا معرفی کرده است.

صفحه نمایش لمسی مقاومتی LCD

به طور کلی صفحه نمایش‌های لمسی نوع LCD شامل دو نوع خازنی و مقاومتی هستند. صفحه نمایش‌های لمسی مقاومتی نوع LCD (Resistive Touchscreen LCD) متشکل از دو لایه مواد رسانا هستند که در بین آن‌ها یک شکاف بسیار نازک قرار دارد و به مانند یک مقاومت عمل می‌کند. هنگامی که صفحه نمایش دستگاه توسط انگشت شما یا قلم نوری لمس شود، فشار آن منجر به خمیده شده لایه‌ی رسانای بالایی شده و نهایتا شکاف مابین این دو لایه از بین رفته و دو لایه‌ی رسانا در نقطه‌ی لمس شده به یکدیگر برخورد می‌کنند. این امر منجر به ایجاد یک مدار شده و اطلاعات مربوط به آن توسط پردازنده‌ی دستگاه تجزیه و تحلیل می‌شود. در مرحله‌ی آخر هم دستور انجام فرآیند مد نظر از طریق پردازنده برای سیستم عامل دستگاه ارسال شده و عمل مد نظر کاربر اجرا می‌شود.

3

متاسفانه صفحه نمایش‌های نوع لمسی مقاومتی به اندازه‌ی نوع لمسی خازنی دقت عمل ندارند و معمولا برای دستیابی به بهترین عملکرد در آن‌ها می‌بایست از قلم نوری با نوک نازک استفاده شود. به طور کلی دوره‌ی صفحه نمایش‌های لمسی مقاومتی LCD تقریبا به پایان رسیده و شاید به شکل بسیار ناچیزی شاهد به کارگیری آن‌ها در گوشی‌های رده پایین باشیم.

صفحه نمایش لمسی خازنی LCD

همانگونه که پیش از این هم اشاره داشتیم، صفحه نمایش‌های لمسی نوع LCD شامل دو نوع خازنی و مقاومتی هستند. صفحه نمایش‌های نوع لمسی خازنی LCD از یک لایه‌ی شیشه‌ای پوشانده شده با یک ماده‌ی هادی شفاف نظیر اکسید قلع ایندیوم تشکیل می‌شوند. هنگامی که انگشت دست کاربر قسمتی از صفحه نمایش‌ لمسی خازنی LCD را لمس می‌کند، در میدان الکترواستاتیک صفحه نمایش یک وقفه ایجاد می‌شود و این وقفه توسط پردازنده‌ی گوشی تشخیص داده خواهد شد. سپس دستورالعمل مربوط به فرآند مد نظر از سوی پردازنده برای سیستم عامل دستگاه ارسال شده و نهایتا کاربر به اقدام مد نظر خود دست پیدا خواهد کرد.

4

صفحه نمایش‌های نوع لمسی خازنی LCD نسبت به نمایشگرهای لمسی مقاومتی LCD به مراتب بهتر عمل می‌کنند و در از نظر دقت هم نسبت به این محصولات عملکرد دقیق‌تری دارند. هم اکنون در گوشی‌های هوشمند زیادی شاهد به کار گیری این نوع صفحه نمایش‌های لمسی هستم.

صفحه نمایش OLED

واژه‌ی OLED مخفف عبارت Organic Light Emitting Diode به معنای دیود گسیل نور ارگانیک هستند و این نوع نمایشگرها از نظر زمانی تکنولوژی جدیدترین نسبت به سایر پنل‌های نمایشگر نامبرده شده محسوب می‌شوند. در صفحه نمایش‌های نوع OLED یک لایه از مواد آلی مبتنی بر کربن بین دو لایه از مواد هادی (آند و کاتد) قرار داده می‌شوند خود آن‌ها در بین یک صفحه‌ی شیشه‌ای واقع در بخش فوقانی و یک صفحه‌ی شیشه‌ای واقع در بخش تحتانی اکوسیتم واقع شده‌اند. هنگامی که پالس الکتریکی به دو لایه‌ یا صفحه‌ی هادی اعمال شود، مواد آلی مابین آن‌ها شروع به ساطع کردن نور فلورسنت می‌کنند. در این شرایط شدت روشنایی و رنگ ارائه شده وابسته به شدت پالس الکتریکی اعمالی خواهد بود.

5

صفحه نمایش‌های نوع OLED برای اولین بار توسط شرکت سونی و در سال 2004 میلادی معرفی شدند. این صفحه نمایش‌ها نسبت به نمایشگرهای لمسی نوع LCD مزیت‌های بسیار زیادی را به همراه دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به قابلیت تولید رنگ‌های بسیار شاداب و متنوع، بازخورد بسیار سریع، زاویه دید گسترده‌تر، روشنایی بالاتر و وزن بسیار سبک‌تر اشاره داشت. هم اکنون کمپانی‌های فعال در زمینه‌ی تولید صفحه نمایش‌ها و گوشی‌های هوشمند به دلیل قابلیت‌های نمایشگرهای نوع OLED در تلاش هستند تا گوشی‌های هوشمندی طراحی کنند که صفحه نمایش آن‌ها قابلیت رول شدن و انعطاف‌پذیری کاملی را داشته باشد.

صفحه نمایش AMOLED

اما صفحه نمایش‌های نوع AMOLED چه نوع نمایشگرهایی هستند؟ صفحه نمایش‌های نوع AMOLED هم اکنون به وفور در گوشی‌ها و تلویزیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از نمایشگرها در ابتدا توسط شرکت سونی توسعه داده شد، اما پس از آن و در سال 2005 میلادی کمپانی سامسونگ پروژه‌ی مربوط به این نمایشگرها و نمایشگرهای Super AMOLED را از شرکت سونی خریداری کرد.

به طور کلی واژه‌ی AMOLED مخفف عبارت به Active-Matrix Organic Light-Emitting Diode به معنای مفهومی "دیود ساطع کننده‌ی نور ارگانیک بهره‌مند از چینش ماتریسی فعال" است. صفحه نمایش‌های نوع AMOLED در واقع گونه‌ای از نمایشگرهای OLED هستند که طی چند سال اخیر میزان استفاده از آن‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافته و پیش بینی شده که طی سال‌های آینده نیز همچنان روند استفاده از آن‌ها افزایش یابد. صفحه نمایش‌های AMOLED تمامی ویژگی‌های مربوط به نمایشگرهای OLED را به همراه دارند. بنابراین این نمایشگرها از نظر تولید رنگ و تفکیک‌پذیری آن عالی عمل می‌کنند، وزن بسیار سبکی داشته و میزان روشنایی بالایی نیز خواهند داشت.

6

هم اکنون صفحه نمایش‌های نوع AMOLED در محصولات بالا رده‌ی بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیش بینی می‌شود که این نوع نمایشگرها در آینده بیش از پیش مورد استفاده قرار بگیرند. هم اکنون گوشی‌های هوشمندی نظیر میت اس هوآوی، وان‌پلاس ایکس و ... از پنل‌های صفحه نمایش AMOLED بهره‌مند هستند.

صفحه نمایش Super AMOLED

صفحه نمایش‌های نوع Super AMOLED در واقع نوع پیشرفته‌تر نمایشگرهای AMOLED هستند که توسط شرکت سامسوتگ توسعه داده شده‌اند. صفحه نمایش‌های نوع Super AMOLED به همراه سنسورهای لمسی خاصی ساخته می‌شوند که این سنسورها در خود پنل نمایشگر جاسازی خواهند شد. بنابراین در این نوع نمایشگرها از لایه‌های مواد هادی استفاده نمی‌شود تمام فرآیند تشخیص لمس اعمال شده تسوط سنسورهای لسمی انجام می‌شود. این موضوع منجر شده که نمایشگرهای Super AMOLED از نظر ضخامت بسیار باریک‌تر از سایر نمایشگرهای موجود ساخته شوند.

7

همچنین صفحه نمایش‌های نوع Super AMOLED از نظر بازده نیز نسبت به سایر نمایشگرها و حتی نمایشگرهای AMOLED بهتر عمل می‌کند. کمپانی سامسونگ تقریبا در طراحی تمامی پرچمداران خود از این نوع صفحه نمایش‌های فوق‌العادعه با کیفیت و البته گزان قیمت استفاده می‌کند.

صفحه نمایش رتینا (Retina Display)

8

صفحه نمایش‌های نوع رتینا مختص محصولات کمپانی اپل هستند. پنل اصلی این صفحه نمایش‌ها از نوع IPS LCD است. در واقع دلیل اصلی انتخاب نام رتینا از سوی اپل برای این نمایشگرها رابطه‌ی مستقیمی با وضوح تصویر آن‌ها دارد. وضوح تصوی پنل‌های نمایشگر رتینا 960 در 640 پیکسل است. از آنجایی که پیکسل‎های این صحفه نمایش نمی‌تواند به طور مجزا توسط چشم انسان شناسایی شود، وضوح تصویر و درخشانی فوق‌العاده در آن‌ها پدیدار خواهد شد.

پنل‌های گوریلاگلاس!

9

پنل‌های گوریلاگلاس صفحه نمایش نیستند! در واقع این پنل‌هاف لایه‌های شیشه‌ای هستند که اغلب بر روی صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند بالا رده قرار داده می‌شوند و میزان مقاومت نمایشگر آن‌ها را در قبال ضربه و خراشیدگی افزایش می‌دهند. به طور کلی پنل‌های گوریلاگلاس را می‌توان پنل‌های محافظ نمایشگر محصولات دیجیتال معرفی کرد که طی چند سال اخیر میزان استفاده از آن‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافته است. هم اکنون جدیدترین نسخه از این نوع پنل‌ها، گوریلاگلاس 4 نام دارد که محصولاتی همچون گلکسی اس 6 سامسونگ از آن بهره‌مند هستند.

منبع: quickonlinetips

ارسال نظر