ستاره دنباله دار غول پیکر؛ متهم جدید گرم شدن کره زمین

اکتشاف جدید دانشمندان درباره یک ستاره دنباله غول پیکر و برخورد سهمگین آن با زمین، می تواند توضیحی درباره گرم شدن کره زمین در ۵۶ میلیون سال گذشته باشد.

ستاره دنباله دار غول پیکر؛ متهم جدید گرم شدن کره زمین

به گزارش کلیک، دانشمندان فکر می کنند که برخورد این ستاره دنباله دار ۵۶ میلیون سال پیش موجب گرم شدن کره زمین شده است. دانشمندان آزمایشگاه پلی تکنیک رنسلار کشف کردند که این جرم آسمانی حدود ۱۰ میلیون سال پس از انقراض دایناسورها با زمین برخورد کرده است و به نظر می رسد که همین برخورد باعث گرم شدن زمین شده باشد که آن را با نام "بیشینه دمایی پلیوسین-ایوسین" می شناسیم.

دانشمندان به دنبال یافتن فسیل های باستانی در یک منطقه، به طور اتفاقی با یک سری مایکرو تکتیت ها مواجه شدند. مایکروتکتیت در واقع جسمی شبیه کوارتز شوکه شده یا گوی های شیشه ای کدر است که نشانه ای از برخورد اجرام غیر زمینی با کره زمین با نیرو و سرعت بسیار بالا دارد. بر اساس گزارش منتشر شده، این انستیتو سه مایکروتکتیت را در هر گرم از رسوب مورد آزمایش پیدا کرد که می توان گفت مقدار زیادی است.

مطالعه این دانشمندان نشان می دهد که این ستاره دنباله دار به طرز چشمگیری بر روی پدیده گرم شدن کره زمین تاثیر داشته است. این دانشمندان همچنین فکر می کنند که همین برخورد می تواند باعث افزایش دمای زمین به میزان ۵ تا ۸ درجه سلسیوس طی ۱۵۰ هزار سال آینده باشد! این امر به طور قطع موجب انقراض بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی و بالا آمدن سطح دریاها می شود.

مورگان شالر در این باره گفته است: این اکتشاف به ما می گوید که در لحظه به وجود آمدن چنین جسمی، برخورد شدیدی بین زمین و یک جسم فضایی رخ داده است. وقتی یک صخره بزرگ فضایی با یک سیاره برخورد می کند، احتمال تاثیرگذاری این اتفاق و ایجاد تغییرات بزرگ آب و هوایی موضوع کوچکی نیست.

دکتر دنیس کنت هم که از دیگر مولفان این مطالعه است، طی یک دهه گذشته ادعا می کرده است که پدیده باستانی گرم شدن کره زمین احتمالا به دلیل برخورد یک ستاره دنباله دار با زمین بوده است. درست مشابه همین برخورد که باعث به وجود آمدن مایکروتیت ها و آزاد شدن کربن در جو زمین و در نتیجه گرم تر شدن کره زمین شده است.

به هر حال، دانشمندان دیگری هم هستند که فکر می کنند که تاثیر چنین برخوردی و تولید مایکروتکتیت آنقدر زیاد نیست که بتواند موجب بروز چنین تغییر آب و هوایی عظیمی بوده باشد.

ارسال نظر