فرار گوگل و آمازون از انگلیسی که دیگر در اتحادیه اروپا نیست

با مشخص شدن نتایج آرا درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (Brexit) و پیروزی جناح استقلال‌طلب، شرکت‌های آمریکایی مطرح در زمینه فناوری مثل گوگل و آمازون، ممکن است در مورد مواضع شان در این کشور تجدید نظر کنند.

فرار گوگل و آمازون از انگلیسی که دیگر در اتحادیه اروپا نیست

به گزارش کلیک، بر اساس نتایج همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا که دیروز (پنج‌شنبه) برگزار شد، قریب به ۵۲% رای دهندگان به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای داده‌‌اند. همین امر باعث شده است تا کمپانی‌های مطرح دنیای فناوری مثل گوگل و آمازون درباره خط‌ مشی‌های مرتبط با حضورشان در این کشور تجدید نظر کنند.

خط‌ مشی‌هایی با هزینه بسیار بالا که شامل ساخت ادارات مرکزی جدید برای کارکنان این شرکت‌ها در بریتانیا می‌شود. با وجود این‌که پس از Brexit، این شرکت‌ها بازهم با سرمایه‌گذاری در شهرهایی مثل برلین و یا پاریس قادر به ادامه فعالیت خود در اروپا هستند، اما این خروج ناگهانی باعث بروز آسیب قابل توجهی در اقتصاد انگلستان خواهد شد.

مدیر ارشد Tech City در انگلستان، روز پیش از انتخابات در گزارشی بیان کرد که "به سختی" می‌توان واکنش شرکت‌هایی مثل گوگل و آمازون در برابر خروج انگلستان از اتحادیه اروپا را پیش‌بینی کرد.

الین بربیج، بنیان‌گذار شرکت Passion Capital و رییس کنونی شرکت Tech City انگلستان، ماه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد:

"لندن، بزرگ‌ترین مرکز فناوری در اروپا، درخشان‌ترین و مستعدترین استعدادها را به خود جلب می‌کند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران و صاحبان شرکت‌ها در زمینه فناوری، از جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌هراسند. این که نتیجه چه خواهد شد و این که آیا این شرکت‌ها ادارات مرکزی خود را از بریتانیا خارج می‌کنند یا خیر، هنوز مشخص نیست و همین مساله ما را نگران کرده است."

بریتانیا و به طور مشخص لندن، به‌عنوان اهرمی برای تغییر معادلات بازار در اروپا، همواره در معرض توجه Silicon Valley قرار داشته‌ اند. لیکن تاثیر بریتانیا بر سیاست‌های بازار اروپا به‌واسطه دسترسی این کشور به جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری از طریق بازاری موسوم به Digital Single Market، به محض خروجش از اتحادیه اروپا، از بین خواهد رفت.

گوگل و آمازون، بر خلاف چندین شرکت فعال دیگر در بریتانیا، تاثیر Brexit روی عملیاتشان در این کشور را به صورت عمومی اعلام نکرده‌اند. لیکن شرکت‌هایی که در صنایعی غیر از فناوری در حال فعالیت در اروپا هستند به طور قاطع اعلام کرده‌اند که موقعیت‌های شغلی خود را در صورت Brexit، از این کشور خارج خواهند کرد. برای مثال شرکت مالی و اعتباری HSBC اعلام کرده است که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این شرکت یک‌هزار موقعیت شغلی خود را به فرانسه منتقل خواهد کرد.

در همین رابطه، گوگل به دفعات از پیش‌روی پروژه ساختمان اداره عظیم خود در لندن ممانعت به‌عمل آورده است. دلیل این ممانعت ممکن است انتظار گوگل برای مشخص شدن نتیجه همه‌پرسی بوده باشد. گوگل در سال ۲۰۱۳ اعلام کرده بود که برای ساخت بنای جدید دفتر مرکزی خود که ظرفیت کار برای ۵۰۰۰ کارمند این شرکت مهیا می‌کند، برنامه‌ریزی کرده است.

از طرفی، آمازون نیز از یک برنامه زمانی از پیش تعیین شده برای ساخت دفتر مرکزی جدید خود تا پایان سال آینده و با ظرفیتی بالغ بر ۵۰۰۰ نیروی کار خبر داده بود. حال این که این تعداد نیروی کار این شرکت با وجود Brexit به محل کار جدید منتقل خواهند شد یا خیر، تنها با گذر زمان مشخص خواهد شد.

ارسال نظر