همکاری گوگل و MIT جهت آسان سازی برنامه نویسی برای کودکان

کنفرانس سالانه توسعه دهندگان گوگل تا روز چهارشنبه به صورت رسمی آغاز نخواهد شد، ولی حدود ۱۲۰ نفر از جوان ترین توسعه دهندگان این شرکت در حال حاضر پیش نمایشی از جدیدترین اطلاعیه آن را دریافت کرده اند.

همکاری گوگل و MIT جهت آسان سازی برنامه نویسی برای کودکان

به گزارش کلیک، گوگل در حال همکاری با آزمایشگاه رسانه ای MIT است تا Scratch Blocks را که یک نسخه به روز شده از زبان برنامه نویسی مختص کودکان است را بسازد.

Scratch یک زبان برنامه نویسی بصری است که توسط آزمایشگاه رسانه ای MIT در سال ۲۰۰۷ توسعه داده شده است تا یادگیری دانش پایه ای مورد نیاز برای برنامه نویسی و دیگر مهارت ها را برای کودکان آسان تر کند.

هم اکنون تیم MIT همکاری خود با گوگل را برای ساخت نسل جدید Scratch آغاز کرده است؛ به این امید که گوگل به توسعه Scratch روی پلتفرم ها و دستگاه های بیشتری کمک کند.

"میشل رزنیک" مدیر تیم MIT در پروژه Scratch می گوید: به روز رسانی جدید، همچنین امکان اجرای Scratch را روی صفحات کوچکتری مثل موبایل ها و تبلت ها فراهم می کند.

رزنیک می گوید: امروزه شرکت های بیشتری رو به تولید محصولات برای کودکان آورده اند، چه شرکت های اسباب بازی سازی و چه تولید کنندگان نرم افزار، در حال ساخت عناصر و قطعات قابل برنامه ریزی برای کاربران کم سن و سال خود هستند، ولی زبان برنامه نویسی یکپارچه و استانداردی برای این محصولات وجود ندارد. او امیدوار است همکاری گوگل در پروژه Scratch به شتاب گرفتن هر چه بیشتر سازگاری این پلتفرم کمک کرده تا شرکت های بیشتری از آن استفاده کنند.

در حالی که زبان های برنامه نویسی سنتی به رشته های متنی و علامت گذاری های بسیار دقیق نیازمند است، Scratch و دیگر زبان های برنامه نویسی بصری به سیستم مبتنی بر شکل ها تکیه دارند که رزنیک آن را رویکرد لگو (Lego approach) می خواند. این شیوه برای مبتدیان بسیار قابل درک تر است.

او می گوید: با به کار گیری قطعات، شما از شکل ها استفاده می کنید تا به بچه ها کمک کنید که بفهمند آن ها چگونه درون یکدیگر قرار می گیرند.

نسخه جدید Scratch Blocks هم اکنون به عنوان پیش نمایش برای توسعه دهندگان قابل دسترس است و شرکت کنندگان در رویداد I/O Youth امسال نیز توانستند نگاهی به این فناوری بیندازند.

این برنامه در حال حاضر سومین سال خود را طی می کند و هدف آن فراهم کردن فرصت یادگیری در مورد فناوری های کنفرانس توسعه دهندگان I/O برای دانش آموزان جوان است. امسال دانش آموزان در این رویداد توانستند دمو هایی از سیستم چاپ ۳ بعدی را ببینند، آموزش انیمیشن سازی فرا بگیرند و نسخه پیش نمایش از Scratch Blocks را مشاهده کنند که شامل ساخت برنامه هایی برای کنترل لگو های بلوتوث دار می شد.

منبع: mashable

ارسال نظر