جدال گوگل و اوراکل بر سر اندروید

دور بعدی طرح دعوی قانون کپی‌رایت اوراکل علیه گوگل بر سر اندروید، ۹ ماه می خواهد بود و می‌توان انتظار داشت برخی موارد در کسب و کار اندروید گوگل رسیدگی شود.

جدال گوگل و اوراکل بر سر اندروید

به گزارش کلیک، اوراکل امیدوار است هیئت منصفه را متقاعد کند تا گوگل را مجبور به پرداخت میلیون‌ها دلار غرامت کند. از سوی دیگر، گوگل نیز ممکن است بتواند هیئت منصفه را قانع کند که نرم‌افزار جاوای اوراکل که در اندروید به‌کار برده شده، از ماده "استفاده منصفانه" در قانون کپی‌رایت تخطی می‌کند. این به این معنی خواهد بود که گوگل حق دارد از آن به رایگان استفاده کرده و چیزی به اوراکل مدیون نخواهد بود.

دادخواهی اوراکل به بخش‌های مختلفی تقسیم شده: یک محاکمه برای کپی‌رایت، یک محاکمه برای ثبت اختراع، و یکی برای خسارت. در دادخواهی کپی‌رایت، ابتدا هیئت منصفه تایید کرده‌اند که گوگل کدها را کپی کرده است اما قاضی تصمیم هیئت منصفه را رد و گوگل را پیروز اعلام کرد. سپس یک دادگاه تجدید نظر طرف اوراکل را گرفته و دیوان عالی از پذیرفتن پرونده امتناع کرد و اوراکل پیروز میدان باقی ماند.

اکنون هیئت جدید تصمیم خواهد گرفت که آیا گوگل حق داشته است از کدها به‌طور رایگان استفاده کند یا خیر. اگر نظر آن‌ها منفی باشد سپس باید تصمیم بگیرند که گوگل باید چه مقدار غرامت پرداخت کند. در اصل اوراکل در سال ۲۰۱۱ از گوگل شکایت و درخواست ۶ میلیون دلار غرامت کرد، با این ادعا که اندروید به‌طور غیرقانونی بخشی از کدهای جاوا را کپی کرده است اما قاضی این مبلغ را رد کرد.

بنابر این انتظار می‌رفت اوراکل سعی کند به جهان ثابت کند که مبلغ زیادی را متحمل خسارت شده است. منابع معتقدند برای این‌کار ما انتظار داریم اوراکل جزئیات تازه و جدیدی درمورد تجارت اندروید گوگل افشا کند.

این جزییات می‌تواند شامل نگرانی‌های گوگل در مورد iPhone و این احساس نیاز باشد که بازار تلفن همراه را از آن خود کند، یا این‌که سال‌ها از تجارت عقب بماند. به‌خاطر داشته باشید بنیان‌گذار اپل، استیو جابز احساس می‌کرد از اندروید شکست خورده است. از سوی دیگر، گوگل از دادگاه خواسته است که به اوراکل اجازه ندهد جزییات محرمانه در مورد تجارت اندروید را افشا کند.

اما با وجود این، اوراکل بخش‌هایی از اسرار گوگل را افشا کرده است. در ژانویه اوراکل گفته بود که گوگل ۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به اپل پرداخته است تا جستجوی گوگل در آیفون باقی بماند. وکلای اوراکل، گفته‌اند آن‌ها فکر می‌کنند اندروید برای گوگل ۳۱ میلیارد دلار درآمد و ۲۲ میلیارد دلار سود داشته است.

نکته جالب ماجرا اینجاست زمانی‌که گوگل اندروید را در سال ۲۰۰۸ ایجاد کرد، اوراکل صاحب جاوا نبود، بلکه متعلق به سان مایکروسیستم تعلق داشت. اوراکل شرکت سان و به همراه آن جاوا را با ارزش ۷٫۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ خریداری نمود. این به این معنی است که اوراکل می‌خواهد گوگل را مجبورکند مبلغی برای نقض قانون کپی‌رایت بپردازد که بیش از مبلغ خرید کل شرکت سان و جاوا روی هم است. اوراکل می‌گوید که پس از خرید جاوا، آن را بهبود بخشیده و روی آن سرمایه گذاری کرده است، پس سزاوار مبلغی است که جاوا می‌توانست برای این شرکت سود به‌همراه داشته باشد.

منبع: telecom

ارسال نظر