گوگل در ماجرای اف بی آی از اپل حمایت کرد

با مشخص شدن درخواست اف بی آی از اپل، بسیاری از شرکت های معروف و اشخاص برجسته راجع به این اقدام  واکنش نشان دادند و برخی این اقدام را به عنوان نقض حقوق کاربران تلقی کردند.

گوگل در ماجرای اف بی آی از اپل حمایت کرد

به گزارش کلیک، ماجرا از این قرار بود که FBI می خواست رمز یک آیفون را که متعلق به سان برناردینو (San Bernardino) بود و به سید فرخ (Syed Farook) تیراندازی کرده بود را رمزگشایی کنند.

از آن زمان، ده ها تن از مقامات دولتی، اعضای رسانه ها و رهبران شرکت های فن آوری در مورد این مسئله اظهار نظر کرده اند ، از جمله ساندار پیچای که مدیر عامل گوگل است.

در یک سری توییت هایی که همان روز بعد از ظهر منتشر شد، به نظر می رسد بیچای طرف اپل را گرفته است و این اقدام FBI را تجاوز به حریم خصوصی کاربران و نقض قوانین آن دانسته و گفته است این کار می تواند به شدت به اپل ضربه بزند و ممکن است باعث ریزش خیل زیادی از کاربران آن شود.

او در ادامه گفت: در حالی که گوگل چالش های اجرای قانون را درک می کند و دسترسی به داده ها را بر اساس دستورات و حکم های حقوقی و قضایی معتبر می داند، ولی این مسئله را "کاملا متفاوت" از امکان "دسترسی برای هک کردن یک گوشی" دانست و از آن با عنوان "سابقه ای نگران کننده" یاد کرد.

مطمئنا نظر گوگل می تواند در این جریان بسیار تاثیر گذار باشد.

مردم منتظر بودند تا ببینند موضع گوگل در مورد این مسئله چیست و آیا آن ها پشت اپل را خالی می کنند یا خیر. البته می توان گفت گوگل با این کار چند نشان را هدف گرفته است. اول این که خود را مدعی بزرگ حمایت از حقوق مصرف کننده اعلام کرد و خیال کاربران خود را از انتشار اطلاعاتشان راحت کرد. دوم این که خود را حامی شرکت های بزرگ دیگر در چالش های بزرگ نشان داد. حتی این کار می تواند بازاریابی مخفیانه ای هم برای آن ها باشد. ولی شاید همه این حرف ها درست نباشد و گوگل فقط خواسته تا اپل حمایت کند و از نقض قوانین حقوق مصرف کننده پیش گیری نماید.

علاوه بر مدیر عامل گوگل، دیگر مدیران عامل شرکت های فن آوری هم در توییتر و فیسبوک نظراتی مبنی بر حمایت خود از اپل منتشر کرده اند. اما در این بین مدیر عامل و موسس واتس اپ ژان کوم (Jan Koum) بیانیه ای قوی در حمایت از اپل نوشته است. وی گفت: ما نباید اجازه دهیم این سنت شکنی رخ دهد. امروز آزادی و اختیار ما در خطر است.

اف بی آی از اپل می خواهد تا نرم افزاری درست کند که وقتی رمز عبور اشتباه وارد شد یا تعداد وارد کردن رمز زیاد شد، دستگاه قفل نکند یا سخت افزاری درست کند و در اختیارشان قرار دهد که به صورت خودکار هرگونه رمز عبوری را غیرفعال کند.

تیم کوک می گوید اپل معتقد است اهداف دولت از این کار خوب است ولی ساخت چنین ابزاری و تولید چنین نرم افزارهایی می تواند این پتانسیل را به هر کسی بدهد که در هر جایی هر آیفونی را هک کند. منظور اصلی کوک این است که اپل نگران سوء استفاده های احتمالی از این قضیه است.

در زمان ریاست تیم کوک ، اپل موضع غیرقابل خمشی در مورد حفظ حریم خصوصی کاربران گرفته و از دولت ایالات متحده خواست تا موضع و حمایت خود را در مورد رمزگذاری اعلام کند.
منبع: macrumors
ارسال نظر