با قابلیت Tab Groups تب های گوگل کروم را بهتر مدیریت کنید

رسانه کلیک - قابلیت جدید Tab Groups از هفته آینده به گوگل کروم اضافه می شود که امکان مرتب سازی، برچسب گذاری و حتی رنگ بندی تب ها را برای کاربر فراهم می آورد.

با قابلیت Tab Groups تب های گوگل کروم را بهتر مدیریت کنید

گوگل کروم در حال راه اندازی ویژگی جدیدی جهت کمک به مدیریت بهتر تب های باز است. کمپانی بزرگ گوگل به تازگی از قابلیت tab groups برای نسخه بتای مرورگر وب خود رونمایی کرده که به کاربر اجازه می دهد تا به منظور دسترسی راحت تر به تب های باز، آن ها را مرتب سازی، برچسب گذاری و حتی رنگ آمیزی کند. ظاهرا این قابلیت از هفته آینده به طور رسمی روی کروم ظاهر می شود.

برای استفاده از این قابلیت جدید، تنها باید روی تب مورد نظر راست کلیک کرده وسپس گزینه Add tab to group را انتخاب کنید. همچنین با انتخاب یک گروه می توانید نام یا برچسب آن را عوض کرده، تب جدیدی را به آن اضافه کنید یا هر یک از تب های دلخواه را از گروه حذف کنید.

گوگل از ماه ها پیش در حال آزمایش این قابلیت بوده و امروز به طور عمومی آن را معرفی کرده است. طبق گفته های گوگل، بسیاری افراد تمایل دارند تا تب های خود را بر اساس موضوع مرتب سازی کنند (مثلا پروژه های در حال بررسی، یا مجموعه سایت های خرید و بازدید). برخی افراد نیز علاقه مند هستند تا تب های خود را بر اساس ضرورت سازماندهی کنند (مثلا آن ها را با نام های خاصی نظیر "ASAP"، "این هفته"، یا "بعدا" برچسب گذاری کنند. قابلیت Tab Groups با دسته بندی تب های مختلف به عنوان های مرتبط مثل "در حال کار"، "نیاز به پیگیری"، یا "کامل شده"، می تواند موجب افزایش تمرکز روی پیشرفت کار شود. در ضمن، قابلیت جدید از کاربرد ایموجی (شکلک) در برچسب ها نیز پشتیبانی می کند.

باز کردن تب های زیاد، یکی از مشکلات رایج بین کاربرانی است که به سبب کار، تحصیل، پژوهش، خرید آنلاین یا حتی سرگرمی، عمده وقت خود را در فضای اینترنتی به سر می برند. تمام تب باز شده، در نوار مربوطه در کنار یکدیگر قرار می گیرند و پس از مدتی کاربر به سختی می تواند تب خاصی را از بین آن ها پیدا کند.

با وجود مشکل مرسوم تب های زیاد، گوگل باید راه حلی را برای کاربران کروم ارایه می کرد. این امر موجب ساخت ابزارهای متعدد مدیریت تب، مثل OneTab، Workona، Toby و غیره شد. در همین حال، سازندگان مرورگرهای دیگر دست به کار شده و روش های مدیریت تب را برای محصولات خود معرفی کردند تا کاربران کروم را به سمت خود بکشانند. مثلا Vivaldi از روش پشته گذاری تب خودکار برای عدم پراکندگی تب ها استفاده کرد. یا مثلا Opera در اوایل سال جاری، نسخه جدیدی از مرورگر وب را معرفی کرده که به کاربر اجازه می دهد تا تب های مختلف را در قالب کارگاه های کاری متعدد سازماندهی کند.

با این حال گوگل چندان نگران از دست دادن عمده سهام بازاری خود نیست، چرا که حداقل روی دسکتاب تقریبا به عنوان مرورگر اصلی به کار می رود. البته باید به این نکته اشاره کرد که سهام بازاری مرورگر کروم از 71.15% در ماه اوت 2016 کاهش یافته و به 67.15% در ماه آوریل 2019 رسیده است. احتمالا همین امر کمپانی گوگل را ترغیب کرده تا به منظور حفظ مشتریان خود، ویژگی جدیدی را به مرورگر وب کروم اضافه کند.

قابلیت Tab Groups از امروز روی نسخه بتای گوگل کروم قابل دسترس شده است. پس از عرضه نسخه بروز شده در هفته آینده، این ویژگی به کروم های نصب شده روی ویندوز، مک، لینوکس و سیستم عامل کروم نیز اضافه می شود.

باید خاطر نشان کرده که tab groups به تدریج راه اندازی می شود تا پایداری و کارایی کروم حفظ گردد. پس اگر در استفاده از این ویژگی عجله دارید، بهتر است از نسخه بتا استفاده کنید.

ارسال نظر