سرویس گوگل کلود با اشکال مواجه شد

به دلیل یک خطا از سوی مهندسین در دوشنبه گذشته ، بخش هایی از Google Cloud  ارتباطش را با کاربران به مدت تقریبی 70 دقیقه از دست داد .

سرویس گوگل کلود با اشکال مواجه شد

به گزارش کلیک، مهندسین شبکه گوگل به طور دستی یک لینک مشابه جدید را متصل کردند تا بدین ترتیب از سیستم بررسی های اتوماتیک که این چنین لینک هارا ار نظر اعتبار چک می کند، از یک راه فرعی دور بزنند و همین باعث بروز یک خلل در سرویس گوگل کلود شد.

این اشکال باعث شد موتور محاسبه گوگل ( Google Compute Engine ) از تعدادی از مناطق، به خصوص اروپای شرقی و خاورمیانه غیر قابل دسترسی شود. مشکل به وجود آمده اکیداً در رابطه با شبکه بود و هیچ تاثیری بر Compute Engine در مکان های دیگر نداشت. همچنین ترافیک در داخل شبکه گوگل از این اشکال به وجود آمده بی گزند باقی ماند.

دلیل رخ دادن این اشکال، اضافه کردن یک لینک جدید به یک لینک جهانی بود که گوگل از قبل به آن متصل شده بود. مهندسین لینک را به طور دستی بالا آوردند و متوجه این نبودند که لینک مورد نظر طرفیت بیشتری را نسبت به ظرفیت در دسترس و ممکن طلب می کندو احتمال به وجود آمدن اشکال وجود دارد.

سیستم های شبکه به طور اتوماتیک ترافیک را به لینک جدید و به ظاهر با ظرفیت بالا تر هدایت کردند و چهار دقیقه بعد لینک ایجاد شد. لینک اشباع شده بود و حجم زیادی از ترافیک شبکه را که از طریق لینک به جریان در آمده بودند از کار انداخت.

این پروسه به طور دستی انجام شد چون اتوماسیونی که به طور طبیعی لینک و چک های امنیتی مربوط به آن راکنترل کرده بود به گفته ی گوگل به دلیل یک خرابی نامربوط از کار افتاده بود. انتظار می رود این اتوماسیون شبکه را در برابر مشکلاتی از قبیل همین مشکل که برای یک ساعت طول کشید محافظت کند. به دلیل مشکل به وجود آمده برای اتوماسیون ،به اشکال رخ داده تا 61 دقیقه پی برده نشد زیرا چک های بعد از فعال سازی که در طول آن یک ساعت اجرا شده اند در دسترس نبودند و مشکل زمانی خود را بروز داد که سیستم مانتیورینگ نرمال شرایط را تحت کنترل خود در آورد.

برای اینکه بتوان از رخ دادن مجدد این مشکل خاص جلوگیری کرد ، گوگل در صدد تغییر سیاست های انجام عملیات برآمده است و از این پس اجازه نخواهد داد تا این لینک ها به طور دستی در شبکه متصل و به کار گرفته شوند. در آینده ، سیستم اتوماسیون قبل از این که لینک های اضافی به شبکه ملحق شوند می بایست به طور کامل تاثیر گذار و کارا باشد تا دیگر شاهد چنین اشکالاتی نباشیم. درست است که از این قبیل مشکلات خیلی کمتر برای شرکتی مانند گوگل رخ می دهد اما باید توجه داشت که از گوگل به عنوان یک غول در دنیای اینترنت و شبکه انتظار می رفت دقیق تر و بهتر بر این گونه عملیات ها نظارت داشته باشد. به هر حال که به خیر گذشت!

منیع : Zdnet

ارسال نظر