شکایت از گوگل به دلیل نقض حریم خصوصی؛ آیا کاربران اروپایی ردیابی می‌شوند؟

رسانه کلیک - گوگل شکایتی را دریافت کرده که آن‌ها را متهم به ردیابی کاربران و نقض حریم خصوصی افراد متهم کرده است. این شکایت توسط Max Shrems در اتریش ثبت شده است که این شرکت را متهم به نظارت غیرقانونی از کاربران و فروش داده‌های ردیابی شده به شرکت‌های تبلیغاتی می‌کند.

شکایت از گوگل به دلیل نقض حریم خصوصی؛ آیا کاربران اروپایی ردیابی می‌شوند؟

Shrems شکایت خود را از طریق گروه فعال خود به نام نوب (Noyb) ارائه کرده است. این پرونده به سازمان حفاظت از اطلاعات اتریش ارسال شده است و بیشتر مورد توجه کاربران اندروید است. براساس این شکایت، گوگل گوشی‌های کاربران اندروید خود را از طریق یک شناسه مخصوص ردیابی کرده است.

Max Shrems Max Shrems

طرح شکایت از گوگل مطابق با قوانین سختگیرانه حفاظت از اطلاعات است که اتحادیه اروپا از ماه می سال 2018 به اجرا درآورده است. در این قوانین مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته شده است؛ به عنوان مثال می‌توان تا حداکثر 4 درصد از درآمد و فروش سالانه شرکت با موضوع تخلف صورت گرفته جریمه در نظر گرفته شود. همچنین در این شکایت گفته شده Google شناسه ردیابی را از پیش داشته و این کار را بدون اجازه کاربران انجام داده است.

به گفته گروه نوب، سیستم عامل اندروید اجازه نمی‌دهد تا شناسه ردیابی حذف شود؛ فقط به کاربران اجازه می‌دهد تا یک شناسه دیگر را جایگزین شناسه ردیابی قبلی کنند. پس نه اطلاعاتی حذف شده و نه از این کار جلوگیری می‌شود.

گوگل هنوز حرفی در خصوص شکایت مطرح شده از خود نزده است؛ این شکایت در زمانی مطرح شده که بیشتر شرکت‌های بزرگ فناوری در حال کار روی سیستم‌هایی هستند تا بتوانند افراد مشکوک و مبتلا به بیماری کرونا رو ردیابی کنند.

ارسال نظر