الگوریتم جدید گوگل برای حذف واترمارک تصاویر

رسانه کلیک - محققان گوگل الگوریتم هوشمندی را پیاده سازی کرده اند که به صورت خودکار، و تنها در چندثانیه واترمارک تصاویر را بدون آسیب زدن به تصویر حذف می کند.

الگوریتم جدید گوگل برای حذف واترمارک تصاویر

یکی از راه هایی که عکاسان و وب سایت های فروش عکس برای جلوگیری از سوء استفاده افراد از تصاویر نمونه موجود در سایت استفاده می کنند قرار دادن متن و یا نشانه ای به صورت کم رنگ بر روی تصاویر به نام واترمارک (watermark) است. حذف واترمارک نیاز به دانش نرم افزارهای ویرایش عکس نظیر فتوشاپ دارد و در صورت پیچیده بودن واترمارک استفاده شده، کاری زمان بر و دشوار می باشد، همچنین در بیشتر موارد ممکن است بخش هایی از تصویر که در پشت واترمارک قرار بوده اند بعد از ویرایش آسیب ببیند.

در روش معرفی شده الگوریتم گوگل با بررسی تعداد زیادی از تصاویر سایت الگوی واترمارک آن سایت را شناسایی کرده و بدین ترتیب می تواند با انجام محاسبات ریاضی آن را بدون آسیب زدن به تصویر اصلی و تنها در چندثانیه حذف نماید. همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می کنید نتایج کسب شده توسط این الگوریتم قابل قبول بوده و می تواند تهدیدی جدی برای قوانین کپی رایت در زمینه عکاسی باشد.

روش مورد استفاده در این الگوریتم مبتنی بر مفاهیم شناسایی نویز در مباحث پردازش تصویر بوده و به همین ترتیب اعلام شده است چنانچه الگوی واتر مارک استفاده شده برای تصاویر دارای تغییرات باشد دیگر نمی توان آن ها را به آسانی حذف نمود، در تصاویر زیر نتیجه اجرای برنامه برای واترمارک در دو الگوی ثابت و غیر تکراری نشان داده شده است، همانطور که مشخص است در تصویر سمت راست که از الگوی تصادفی و غیر تکراری استفاده شده است پس از اجرای الگوریتم نیز نشانه هایی از واترمارک استفاده شده باقی مانده است.

ارسال نظر