گوگل می تواند قفل گوشی اندرویدی شما را باز کند!

هفته گذشته ،وکیل منطقه منهتن ، آقای سیروس ونس ،نامه ای سرگشاده خطاب به دولت فدرال منتشر کرد که قانونی را تصویب کنند که شرکتهایی مثل گوگل ، اپل و دیگر فروشنده ها  را مجبور کند تا در دستگاههایی که تولید می کنند رمزهای اجباری قرار دهند .

گوگل می تواند قفل گوشی اندرویدی شما را باز کند!

به گزارش کلیک ، در IOS 8 کمپانی اپل این مورد به صورت اتوماتیک قرار داده شده و دستگاه تلفن به صورت تمام رمز گذاری شده در اختیار مشتری قرار می گیرد . تا این لحظه ، 61.38 درصد تمامی دستگاههای اپل IOS 9 دارند ، 20.1 درصد بر روی IOS 8 نصب هستند و تنها 13.4 درصد بر روی IOS 7 قرار دارند . تعداد کاربران اپلی که از IOS 7 یا کمتر استفاده می کنند تقریبا زیر 18 درصد تخمین زده شده است . با این حال دنیای اندروید کاملا متفاوت است ،اکثریت قریب به اتفاق دستگاههای اندرویدی (74 درصد) هنوز دستگاههای هستند که گوگل می تواند بدون اجازه ی کاربر به آن دسترسی داشته باشد .
سایت TheNextWeb مسائل کلی تر را بررسی کرده است و مشخص شده است مشکل در مورد دستگاههای اندروید دار به مراتب مهمتر است . تنها 26 درصد از تمامی دستگاههایی که اندروید دارند با ورژن 5.x یا 6.x کار می کنند . از انجاییکه رمزگذاری بر روی Lollipop اختیاری است و تنها بر روی دستگاههای که Marshmallow کار میکنند اجباری شده است ، این بدان معنا است که تنها 0.3 کاربران اندرویدی از دسترسی های غیر مجاز بالقوه ، به طور پیش فرض در امان هستند . افرادی که دستگاهی با وروژن اندروید Lollipop دارند ، امکان رمزگذاری اختیاری بر روی دستگاه خود را دارند ، اما اینکه چقدر بر روی عملکرد گوشی تاثیر بگذارد ، بستگی به دستگاهی دارد که شما در اختیار دارید .

سوال اصلی تر این است که آیا اصولاً گوگل به دیگران برای باز کردن قفل گوشی های ما کمک می کند یا خیر و این دقیقا موضوع دادگاهی است که به زودی در مورد این مورد تشکیل می شود . ماه گذشته ، دولت فدرال به عنوان بخشی از پروسه ی تحقیقات در مورد پرونده ای، از کمپانی اپل درخواست کرد تا دستگاه iPhone ی که بر روی آن IOS 7 نصب بود را رمزگشایی نماید و به محتویات درون ان دسترسی پیدا کند . دولت اینکارش را اینطور توجیه کرد که نیاز به دسترسی به محتویات داخلی یک دستگاه iPhone توسط شرکت اپل یک پیشینه ی قانونی تحت قانون All Writs Act (قانون تمامی اسناد موجود) دارد ، که این قانون بدین صورت بیان میشود که دادگاههای فدرالی ممکن است استفاده از تمامی اسناد مورد نیاز یا مناسب برای کمک به اعلام حکمی قابل قبول توسط حوزه های قضائی را مجاز و قانونی بدانند . این قانون در سال 1789 میلادی نوشته شده است ، که بارها هم مورد اصلاح قرار گرفته شده است که اخرین ان در سال 1911 بوده است .
اپل اعلام کرد اجازه ی دسترسی به دستگاههایی که IOS7 و ورژنهای پایین تر داشتند، اگرچه از لحاظ فنی میسر بود اما اینکار شرکت را در موقعیت مشکوکی از لحاظ قانونی قرار می داد و شرکت ناچار به اینکار شده است .
همانطور که اپل اشاره کرد،در حالیکه این امکان در هر لحظه وجود دارد که در برخی شرایط بدون در نظر گرفتن مسئولیت عواقب ان به کمک دولت بیاید، در عین حال حجم گسترده ای از پرونده هایی که ممکن است شرکت در قبال آن مسئول باشد ، نیز در دادگاهها بر علیه شرکت گشوده می شود . به علاوه ، اپل نهاد اجرایی قانون به حساب نمی آید و دانستن این نکته از جانب مشتریان که در تمامی موارد این چنینی اپل به دستگاههای قضائی کمک می کند ممکن است به وجهه و اعتبار شرکت لطمه وارد کند . گوگل در این راستا همسو با اپل حرکت نکرد ، اما تعداد مواردیکه نیاز به دسترسی غیر مجاز به دستگاهها در دادگاهها بود نیز با تعداد موارد IOS ی برابری میکند .سهم موارد اندرویدی در واقع بسیار بیشتراست .
در واقع گوگل خودش را وارد این بازیهایی که اپل در آنها ورود کرده است نکرده است اما این شرکت نیز به طور مشخصی به سمت مدل مشابهی حرکت میکند که در آن تمامی دستگاههایی که از کمپانی خارج میشوند بطور کامل رمزگذاری شده باشند .
نکته ای که نمایش گوگل را بسیار بهتر از رقیب اصلی اش جلوه می دهد ، نحوه ی شکسته شدن مدلهای امنیتی اندروید است . گوگل به سیستمی نیاز دارد که موارد امنیتی مهم و حیاتی ساده تر اپدیت شوند و راهی پیدا کند تا از به روز بودن تمامی نرم افزارهای نصب شده در گوشی اطمینان حاصل نماید. هیچ ضمانتی وجود ندارد که چالشها و تلاشهای اپل در دادگاه موفقیت آمیز باشد و اگر سیستم فدرال قانونی بیارود که شرکتها موظف هستند که در شرایط خاص به دستگاههای که گارانتی دارند یا تمام رمز شده هستند به حکم دادگاه دسترسی پیدا نمایند، تمکین از این قانون تنها راه اجتناب از مشکلات بعدی خواهد بود .

منبع : extremetech.com

ارسال نظر