وقتی اشتباه گوگل کسب و کار افراد را نابود می کند!

مت هاگی که موسس شرکتی نوپا بود با تجربه تلخی که داشت به قدرت موتور جستجوی گوگل پی برد. ما قصد داریم داستان این تجربه تلخ را برای شما بیان کنیم.

وقتی اشتباه گوگل کسب و کار افراد را نابود می کند!

به گزارش کلیک، مت هاگی وبلاگ اجتماعی MetaFilter را در اواخر دهه ۱۹۹۰ ایجاد کرد و توانست درآمد خوبی از طریق این وبلاگ به دست آورد. اما در سال ۲۰۱۲ با مجازاتی که گوگل به صورت تصادفی مسبب آن بود همه چیز خود را از دست داد. او در مصاحبه‌ای که اخیرا با Indie.vc انجام داد اذعان کرد که این تجربه تلخ درس مهمی به او داد و به او فهماند که به عنوان مسئول یک شرکت نوپا نباید اهمیت کسب درآمد از منابع مختلف و همچنین صرفه جویی در مخارج بیش از حد مورد نیاز و ذخیره بخشی از درآمد را نادیده بگیرد.

داستان تجربه تلخ او به این شرح است.

در واقع داستان او از سال ۲۰۱۱ شروع شد. در آن زمان ۸۹ درصد درآمد وبلاگ او از طریق برنامه تبلیغاتی گوگل به نام AdSence حاصل می‌شد که شرکت‌ها از طریق آنمی‌توانستند تبلیغات مختلفی را در سایت خود قرار دهند. زیرا قسمت پرسش و پاسخ وبلاگ او دارای ترافیک بسیار بالایی بود. هاگی می‌توانست در این بخش تبلیغات زیادی نمایش دهد و درآمد بسیار زیادی نیز از این طریق کسب کند.

اما در سال ۲۰۱۲ اتفاق بدی رخ داد و ترافیک میزان بازدید MetaFilter به میزان بسیار زیادی کاهش یافت و نیمی از تبلیغات سایت او یک شبه از دست رفت.

گوگل رتبه سایت‌های مختلف بر اساس جستجوی افراد توسط موتور جستجوی خود را به روز رسانی کرد و این کار میزان بازدید از MetaFilter را تحت تاثیر قرار داد. این به روز رسانی به معنای تنزل رتبه سایت‌هایی بود که آن قدر هم که تصور می‌شد ارزشمند نبودند و تنها به واسطه جستجوی زیاد رتبه آن‌ها افزایش پیدا کرده بود. سایت‌هایی که دربردارنده محتوایی ضعیفی هستند و یا لینک‌هایی غیر طبیعی در آن‌ها دیده می‌شوند، از این دست سایت‌ها هستند.

مت هاگی نمی‌دانست چه موضوعی باعث شده است که رتبه سایت او این چنین کاهش پیدا کند.

هنگامی که این اتفاق رخ داد هاگی با مت کات، سرپرست بخش هرزآگهی‌های گوگل تماس گرفت. مت کات به او گفت که با روز رسانی گوگل رتبه سایت به شدت کاهش یافته است اما گوگل طی یک تا دو ماه این مشکل را برطرف خواهد کرد و رتبه سایت را افزایش خواهد داد. اما رتبه سایت همانند قبل افزایش پیدا نکرد.

هاگی در ادامه گفتگوی خود با Indie.vc خود افزود که او در حدود یک سال و نیم صبر کرد و درآمد سایت به میزان قابل توجهی کاهش یافت طوری که او دیگر قادر نبوده است حتی صورت حساب‌های خود را پرداخت کند و چاره‌ای جز تماس دوباره با مت کات نداشته است اما مت کات با بررسی آمار گوگل به او گفته بود که میزان بازدید از سایت او دیگر به روال سابق باز نمی‌گردد زیرا سایت او به طور تصادفی در میان سایت‌هایی قرار گرفته است که رتبه آن‌ها پایین است.

هاگی با نگاه از گذشته از اینکه درآمد وبلاگ خود را تنها به یک منبع متکی کرده است، اظهار پشیمانی کرد و از اینکه درآمد خود را به جای خرید سهام صرف پرداخت حقوق و مزایا و پاداش کرده است، نیز پشیمان بود. اگر چه او قبل از این می‌دانست که روزی درآمد سایت تا میزانی کاهش خواهد یافت، اما هرگز انتظار چنین اتفاق بدی را نداشت. او چاره‌ای جز اخراج بخشی از کارکنان سایت خود نداشت.

توصیه او به مسئولان شرکت‌های نوپای دیگر این است که برای کسب درآمد تنها به یک منبع متکی نباشند، در مخارج صرفه جویی کنند و بخشی از درآمد خود را ذخیره کنند.

منبع: businessinsider

ارسال نظر