جنجال حذف نام فلسطین از نقشه گوگل به رسانه ها کشیده شد

توئیت های بی شمار کاربران در اوایل این هفته برای گوگل دردسارساز شد؛ چرا که گوگل در اقدامی عمدی نام فلسطین را از نقشه گوگل خود حذف کرده و نام رژیم صهیونیستی رابه عنوان تنها کشور منطقه،  در نقشه آن منطقه قرار داده بود.

جنجال حذف نام فلسطین از نقشه گوگل به رسانه ها کشیده شد

به گزارش کلیک، این اقدام گوگل باعث خشم بسیاری از کاربران در سراسر دنیا شد و حتی کار بدان جا کشیده شد که کاربران با تماس های تلفنی خود با نمایندگی های گوگل در سراسر جهان خواستار بازگشت نام فلسطین به نقشه گوگل شدند و از مقر اصلی گوگل که در کالیفرنیا واقع است، خواستند تا طی بیانیه ای رسمی از مردم فلسطین عذرخواهی نمایند.

روزنامه نگاران فلسطینی نیز در این باره واکنش نشان دادند و در این باره گفتند ما نیز این اقدام گستاخانه گوگل در حذف نام فلسطین را محکوم کرده و طی تماس با این شرکت،خواستار اعلام عذرخواهی رسمی از مدم فلسطین شدیم.

گوگل منطقه ای را در نقشه نادیده گرفته است که بالغ بر ۳ میلیون نفر در آن ساکن هستند و این اقدام عجیب حتی واکنش خبرگزاری الجزیره را هم در پی داشت به طوری که در خبری فوری و ویدئویی به این مسئله اشاره کرد که یکی از دلایل این اقدام ممکن است این موضوع باشد که گوگل شرکتی امریکایی است و دولت امریکا کشور فلسطین را به رسمیت نمی شناسد و گوگل مجبور به تبعیت از قوانین دولت خود شده است.

کاربران توئیتر صدای اعتراض خود را در هشتگ #PalestineIsHere به گوش جهانیان رساندند و اگر شما هم در این زمینه عقیده ای دارید می توانید به هشتگ مذکور رفته و آزادانه نظر خودرا بیان کنید.

پس از چند ساعت و با وجود فشار رسانه ها گوگل مجبور به توضیح در مورد این اقدام خود شد. آن ها علت این اقدام خود را اینطور عنوان کردند که از ابتدا هم نام فلسطین در نقشه گوگل وجود نداشته است و این مسئله موضوع جدیدی نیست! اما علت ان یک باگ است که کارشناسان ما به سرعت در حال بررسی موضوع هستند تا برچسب های نوار غزه و کرانه باختری تصحیح شوند.

لازم به ذکر است قبل از حذف نام غزه از نقشه گوگل، ان منطقه با اصطلاح خاص سازمان ملل یعنی de jure sovereign state در ناحیه فلسطین برچسب خورده بود.

اینکه گوگل تاکنون هرگز فلسطین را در نقشه خود لحاظ نکرده بوده، مسئله مهمی نیست و اوضاع را بهتر نمی کند؛ بلکه مسئله مهم کاربرد رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی در تحت فشار قرار دادن یک غول فناوری برای تصحیح کارش است و این مسئله قدرت رسانه را نشان می دهد.

شرکت های بزرگی مثل مایکروسافت، گوگل، اپل همواره باید به این نکته توجه داشته باشند که این مردم هستند که از خدمات و محصولات آن ها استفاده می کنند و باید به دیدگاه مردم احترام بگذارند.

ارسال نظر