گوگل همه چیز راجع به کاربرانش را ذخیره می‌کند!

رسانه کلیک - گوگل برخی از اطلاعات کاربران خود را در هنگام استفاده از سرویس‌های مختلف این شرکت ذخیره می‌کند و از برخی از آن‌ها استفاده تبلیغاتی می‌کند. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم و نحوه حذف اطلاعات ذخیره شده توسط گوگل را نیز توضیح می‌دهیم.

گوگل همه چیز راجع به کاربرانش را ذخیره می‌کند!

تردیدی نیست که گوگل اطلاعات زیادی در مورد کاربران خود می‌داند؛ زیرا بخش اعظمی از مدل تجاری این غول فناوری، بر پایه نمایش تبلیغات ایجاد شده است و برای کسب موفقیت در این زمینه، باید به اطلاعات خاصی در مورد کاربران دست پیدا کند. البته با آگاهی یافتن در این زمینه می‌توانیم بفهمیم که گوگل چه چیز در مورد ما می‌داند و چگونه اطلاعات مورد استفاده برای اهداف تبلیغاتی را کنترل می‌کند.

البته این شرکت استفاده چندان مهمی از اطلاعات کاربران نمی‌کند؛ اما در مورد آن‌ها رازداری هم نمی‌کند. در این مطلب قصد داریم به توضیح این موضوع بپردازیم که گوگل چه اطلاعاتی در مورد شما به‌دست می‌آورد و چگونه آن‌ها را کنترل می‌کند.

تمام اطلاعات جستجو شده در موتور جستجوی گوگل ذخیره می‌شوند

گوگل تمام اطلاعات جستجو شده توسط کاربران در موتور جستجوی خود را ذخیره می‌کند. برای پاک کردن این اطلاعات ابتدا باید به صفحه History Page مراجعه کرده و روی گزینه Delete Activity by کلیک کنید و پس از انتخاب دوره زمانی خود در بخش Deleted by date، گزینه Delete را انتخاب کنید. چنانچه می‌خواهید به کنترل اطلاعات خود توسط گوگل برای همیشه پایان دهید، باید به صفحه Activity Control مراجعه کرده و گزینه Include Chrome browsing history and activity from websites and apps that use Google services را انتخاب کرده و در پایان روی گزینه pause کلیک کنید.

گوگل تمام جستجوهای صوتی را ذخیره می‌کند

گوگل تمام جستجوهای صوتی کاربران را ذخیره می‌کند و اطلاعات مربوط به این جستجوها بارها گزارش شده است.

اطلاعات مربوط به جستجوی صوتی توسط کاربران و همچنین اطلاعات مربوط به استفاده از دستیار صوتی مجازی این شرکت یعنی Google Now ذخیره می‌شود و از آن‌ها در جهت نمایش تبلیغات مرتبط‌‌‌تر و همچنین پیشرفت تدریجی ویژگی‌های مرتبط با جستجو مطابق با انتظار کاربران، استفاده می‌شود. اغلب مردم از اینکه جستجوهای صوتی آن‌ها توسط گوگل ضبط می‌شود، هیچ اطلاعی ندارند. البته ضبط جستجوهای صوتی این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که با گوش دادن به صدای ضبط شده خود، دقیقا بفهمند که به دنبال جستجوی چه چیزی بوده‌اند و چگونه آن را بیان کرده‌اند.

چنانچه قبلا از ویژگی‌های جستجوی صوتی گوگل استفاده کرده‌اید، می‌توانید برای گوش دادن به آن‌ها به صفحه Voice & Activity مراجعه کنید. این کار می‌تواند برای شما جالب باشد.

چنانچه می‌خواهید جستجوهای صوتی خود را پاک کنید، می‌توانید یک یا چند مورد از آن‌ها را با تیک زدن در چک باکس انتخاب کنید و سپس دکمه Delete در بالای صفحه را انتخاب کنید.

گوگل اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی را نیز ذخیره می‌کند

گوگل اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی شما را نیز همانند اطلاعات جستجو شده در موتور جستجو و جستجوی‌های صوتی، ذخیره می‌کند و در واقع هنگام استفاده از سرویس موقعیت‌یابی گوگل، هر حرکتی که می‌کنید، ثبت می‌شود.

در صفحه Google Location history یا صفحه Timeline گوگل این امکان برای شما فراهم شده است که با استفاده از گوگل‌مپ، زمان یا تاریخ خاصی را انتخاب کنید و موقعیت خود در آن زمان را مشاهده کنید. البته دقت تعیین مکان شما به این بستگی دارد که آیا وارد حساب گوگل خود شده‌اید یا نه و یا اینکه در آن زمان گوشی یا تبلت همراه خود داشته‌اید یا نه.

برای پاک کردن این اطلاعات می‌توانید به صفحه TimeLine گوگل مراجعه کرده و با انتخاب آیکون تنظیمات که در قسمت راست بالای صفحه وجود دارد؛ همه اطلاعات را پاک کنید.

همچنین امکان متوقف کردن ذخیره‌سازی اطلاعات مرتبط با موقعیت مکانی شما برای همیشه نیز وجود دارد و برای این کار می‌توانید از دکمه بزرگی که در سمت چپ تصویر وجود دارد، استفاده کنید. البته توقف کامل ثبت اطلاعات مرتبط با موقعیت مکانی، کمی دشوار است؛ زیرا باید فعالیت سرویس‌های ردیابی موقعیت‌ مکانی و گزارش موقعیت مکانی در دستگاه‌های iOS یا اندرویدی خود متوقف کنید.

گوگل اطلاعات مرتبط با علایق شما را نیز با اهداف تبلیغاتی کنترل می‌کند.

جالب است بدانید که گوگل بر اساس اطلاعات جستجو شده توسط شما در موتور جستجوی این شرکت، ویدیوهایی که در یوتیوب تماشا کرده‌اید و علایق شما، پروفایلی برای شما ایجاد می‌کند که می‌توانید با مراجعه به صفحه ad settings ، آن‌ را مشاهده کنید (البته در صورتی که وارد حساب‌کاربری گوگل شده باشید). برای مثال ممکن است گوگل بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد کاربر، به جنسیت، سن و علایق او در زمینه‌های مختلف پی ببرد.

در صفحه ad settings امکان فعال‌سازی یا غیرفعال کردن ویژگی شخصی‌سازی تبلیغات بر اساس علاقه‌مندی‌های کاربران وجود دارد؛ چنانچه این ویژگی را غیر فعال کنید نمایش تبلیغات در سایت‌های مختلف متوقف می‌شود (چنانچه زمانی موضوع خاصی را جستجو کرده باشید، تبلیغات مرتبط با آن موضوع همیشه برای شما نمایش داده می‌شود). شبکه تبلیغاتی گوگل در دو میلیون سایت در سراسر جهان فعالیت دارد و بهتر است جمع‌آوری اطلاعات توسط این شبکه را تاحدودی محدود کنید.

پاک کردن تمام اطلاعات شخصی در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی

چنانچه می‌خواهید تمام اطلاعات شخصی ذخیره شده در فضای مجازی را پاک کنید، می‌توانید از وب‌سایت Deseat.me استفاده کنید که با استفاده از حساب‌کاربری گوگل شما، تمام حساب‌های کاربری که ایمیل خود را در آن‌ها وارد کرده‌اید، پیدا می‌کند و به شما اجازه می‌دهد اطلاعات ثبت شما در آن‌ها را پاک کنید.

این سایت با استفاده از پروتکل OAuth که متعلق به گوگل است، به شما کمک می‌کند تمام حساب‌های کاربری خود را بیابید و اطلاعات خود را از آن‌ها پاک کنید. پروتکل OAuth این امکان را برای اشخاص ثالث فراهم می‌کند که بدون نیاز به دانستن رمزعبورهای شما، به اطلاعات حساب‌های کاربری‌ شما دست پیدا کنند.

ارسال نظر