گوگل به ماشین بدون راننده خود بوق زدن می‌آموزد

طبق گفته گوگل در می ۲۰۱۶ در گزارشات ماشین بدون راننده، این شرکت در حال آموزش نمونه اولیه ماشین‌های "bubble" است تا بتوانند بوق بزنند.

گوگل به ماشین بدون راننده خود بوق زدن می‌آموزد

به گزارش کلیک، بر اساس گفته‌های گوگل یک راننده انسان به راحتی حواسش پرت می‌شود و اگر یک ماشین bubble با یک راننده حواس‌پرت برخورد کند، باید یک مکانیسم داشته باشد تا توجه راننده را به رانندگی خود جلب کند. گوگل می‌گوید بوق زدن یک انسان ممکن است هنر باشد اما ماشین‌های بدون راننده ما قرار است مودب باشند و تنها زمانی بوق بزنند که رانندگی برای همه امن‌تر شود.(زمانی خواهد رسید که این ماشین‌ها به ادراک می‌رسند و گوگل آن را جشن خواهد گرفت. و شاید یک ماشین بدون راننده دیگر از خط خارج شده و دو ماشین گرفتار حلقه بوق زدن بی‌پایان خواهند شد.)

نمونه اولیه ماشین bubble مجهز به بوق داخلی هستند و اکنون می‌توانند هنگامی‌که یک اتوموبیل دیگر را می‌بینند که از مسیر خود منحرف شده، برایش بوق بزنند. اما چرا بوق خارجی ندارد؟ یک نرم‌افزار آموزش ندیده که در زمان نامناسب بوق می‌زند با یک بوق خارجی بیشتر احتمال دارد حواس رانندگان را پرت کند تا این‌که یک بوق داخلی داشته باشد. طی آزمونی از ۱۰،۰۰۰ تا ۱۵،۰۰۰ مایل در هفته، مهندسین گوگل زمانی که ماشین در موقعیت مناسب و در موقعیت نامناسب بوق می‌زند، آن را یادداشت کرده و به نرم‌افزار آموزش دادند تا دقیق‌تر کار کند.

گوگل در گزارش خود نوشت "زمانی‌که الگوریتم بوق زدن ما تکامل پیدا کند آن را به جهان عرضه خواهیم داشت. ما مشغول آموزش دادن به ماشین بوده‌ایم تا بسته به موقعیت انواع مختلف بوق را یاد بگیرد. اگر اتوموبیل دیگری به آهستگی به سمت ما منحرف شود، دو بوق کوتاه دوستانه می‌زند تا راننده متوجه شود ماشین پشت سر او قرار دارد. با این‌حال اگر موقعیتی پیش آید که فوریت بیشتری داشته باشد، از یک بوق بلند ممتد استفاده می‌شود. هدف ما این است که به ماشین‌ها آموزش دهیم که مانند یک راننده صبور بوق بزنند."

همچنین کمپانی مشغول کار است تا یک صدا با دسیبل پایین به به نمونه اولیه‌اش اضافه کند تا عابرین پیاده و دوچرخه سواران و افراد با مشکل بینایی نیز متوجه حضور ماشین بشوند.

"ما می‌خواهیم ماشین یک صدای آشنا داشته باشد تا عابرین پیاده متوجه حضور آن شوند. نمونه اولیه ما ویژگی‌های صدای اتوموبیل‌های سنتی را تقلید می‌کند. صدایی مانند افزایش سرعت موتور زمان افزایش سرعت ماشین."

منبع: arstechnica

ارسال نظر