مسدود شدن نمایش محتوای Flash در گوگل کروم

از بین رفتن فلش به مانند مرگی آرام و زجرآور بوده و گوگل به همراه تغییراتی که برای آخر این سال میلادی برنامه ریزی شده اند، برنامه جامعی برای مسدود کردن محتوای فلش در کروم دارد.

مسدود شدن نمایش محتوای Flash در گوگل کروم

به گزارش کلیک، بر اساس چشم انداز کنونی گوگل، تقریبا تمام وب سایت ها به صورت پیش فرض محتوای فلش شان مسدود می شود. بازدیدکنندگان وب سایت همچنان می توانند محتوای فلش را برای هر سایتی فعال کنند، ولی باید فعال کردن فلش را خودش انتخاب کرده باشند. کروم در پنجره ای کوچک پیشنهاد فعال کردن فلش را به کاربر می دهد و اگر فعال کردن فلش انتخاب شود این انتخاب را به خاطر می سپارد و برای بازدیدهای بعدی محتوای فلش را در آن سایت نشان می دهد.

به خاطر این که کاربران با تعداد زیادی پنجره که در مورد فلش سوال می کنند اذیت نشوند، ۱۰ سایت به صورت پیش فرض محتوای فلش شان نمایش داده می شوند که یوتیوب، فیس بوک، یاهو، تویتچ و آمازون از آن دسته اند. ولی این معافیت تنها برای یک سال به این سایت ها داده می شود و به نظر می رسد بعد از آن در این وب سایت ها هم مانند سایرین محتوای فلش مسدود خواهد شد.

البته این تغییر هنوز هم فلش را به طور کامل از کروم حذف نمی کند. فلش همچنان در بدنه کروم وجود دارد و تا زمانی که کاربران به آن اجازه دهند می تواند به طور گسترده اجرا شود. با این حال غیرفعال کردن فلش به صورت پیش فرض باعث محافظت در مقابل محتوای ناخواسته و احتمالا مخرب می شود. و این مسأله توسعه دهندگان وب را تشویق می کند که به سمت HTML5 تغییر مسیر دهند تا مردم پس از ورود به سایت به خاطر فعال نبودن فلش، سایت را ترک نکنند.

برای تشویق بیشتر به این تغییر، کروم فقط فلش را مسدود نمی کند بلکه طوری وانمود می کند که اصلا پلاگین فلشی بر روی سیستم نصب نشده است بنابراین اگر وب سایتی یک پخش کننده HTML5 کمکی داشته باشد افرادی که از کروم استفاده می کنند به جای دیدن پنجره ای برای فعال کردن فلش، آن پخش کننده را خواهند دید.
مشخصه های برنامه گوگل هنوز هم قابل تغییر هستند ولی طرح پیشنهادی تاکید می کند که حتی اگر جزییات در بخش هایی تغییر کند «شالوده و جنس این طرح نسبتا به این سبک خواهد بود».

گوگل سال پیش یعنی زمانی که به عنوان روشی برای حفظ باتری دستگاه های هوشمند، توقف هوشمند محتوای غیر ضروری را شروع کرد، مسدود کردن فلش را در مقیاس خیلی کوچکی آغاز کرده بود. اکنون آن تنظیمات به صورت پیش فرض اعمال می شوند و این طرح جدید پا را از این فراتر می¬گذارد.
اگر تنظیماتی که گوگل قصد مهاجرت به آنها را دارد برای تان جذاب است، می توانید آن ها را هم اکنون فعال کنید. در تنظیمات مربوط به محتوا در صفحه تنظیمات شخصی کروم در بخش حریم خصوصی می توانید گزینه ای تحت عنوان «به من اجازه بده زمان اجرای پلاگین محتوا را انتخاب کنم» ببینید که با فعال کردن آن تمام محتوای فلش مسدود خواهد شد و تا زمانی که راست کلیک کرده و گزینه فعال سازی را نزنید این روند ادامه خواهد داشت.

حتی ادوبی اعتقاد دارد که مردم دیگر نباید از فلش استفاده کنند بنابراین به احتمال زیاد در برابر این تغییرات در کروم مقاومت زیادی رخ نمی دهد. فلش یک تهدید جدی برای عمر شارژدهی باتری است و دائما خطا های امنیتی جدیدی در آن کشف می شود، بنابراین هر قدمی در جهت به فراموشی سپردن آن خوشایند خواهد بود.

منبع:msn

ارسال نظر