با پروژه Ara گوگل می توانید گوشی دلخواه خود را بسازید

گوگل قصد دارد در آینده ساختار گوشی‌ها را به گونه‌ای  طراحی کند که بتوان قطعات آن‌ها را به راحتی قطعات اسباب بازی لگو تغییر داد و تعویض کرد

با پروژه Ara گوگل می توانید گوشی دلخواه خود را بسازید

به گزارش کلیک، این وعده‌ای است که پروژه Ara داده است. گوگل با این پروژه قصد دارد قطعات گوشی را به گونه‌ای طراحی کند که به راحتی بتوان آن‌ها را از یکدیگر جدا کرد و یا آن‌ها روی هم قرار داد. این کار می‌تواند امکان نوعی روش سفارشی سازی بی نظیر را فراهم کند. گوگل این ایده را تقریبا دو سال پیش برای نخستین بار معرفی کرد. گوگل سرانجام پس از افت و خیز‌های بسیار این بار وعده داده است که مشتریان می‌توانند در سال آینده این گوشی را خریداری کنند، اما زمان دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

شاید این ایده کمی دور از ذهن به نظر برسد، اما تصور کنید به جای اینکه مجبور باشید مبلغ زیادی را برای خرید یک گوشی جدید بپردازید، به راحتی بتوانید قطعه مورد نیاز گوشی خود را تعویض کنید؛ مثلا بتوانید یک دوربین جدید را جایگزین دوربین قبلی گوشی خود کنید و یا بتوانید بلندگوی گوشی خود را به راحتی تعویض کنید و آن را با یک بلندگوی قوی‌تر جایگزین کنید. اگر چه افراد در تعویض برخی از قطعات مانند پردازنده‌ها با محدودیت‌های مواجه خواهد شد، اما گوشی‌های Ara همچنان امکان ایجاد تغییرات جالب را فراهم می‌کنند.

گوگل قصد دارد پلتفرم Ara را در اختیار توسعه دهندگان و شرکت‌های دیگر نیز قرار دهد که همانطور که CNET توضیح می‌دهد این کار باعث می‌شود که گوشی شما همانند یک چاقوی چند کاره به یک وسیله دیجیتالی چند منظوره تبدیل شود. برای مثال یک فرد دیابتی می‌تواند یک حسگر قند سنج را به گوشی خود اضافه کند و یا یک شرکت خودروساز می‌تواند وسیله‌ای را در اختیار شما قرار دهد که بتوان آن را به تلفن اضافه کرد و از آن به عنوان کلید برای خودروی جدید استفاده کردد. چنین کاری تا کنون سابقه نداشته است. شرکت ال‌جی قبلا در طراحی گوشی‌های خود ایده‌ای شبیه این ایده را به کار گرفته است و طراحی مدولار (نوعی طراحی که قطعات تشکیل دهنده وسیله به راحتی از یکدیگر جدا می‌شوند) را در ساخت گوشی جدید خود یعنی G5 به کار برد. برای مثال صاحبان گوشی G5 می‌توانند به راحتی قسمت زیرین گوشی خود را جدا کنند و یک گیره دوربین به آن اضافه کنند.

هیچ تضمینی وجود ندارد که این پروژه گوگل بتواند محبوبیت پیدا کند. با وجود اینکه علاقه مندان به فناوری‌های مقاوم از توانایی‌های خود برای سفارشی سازی برخی از وسایل مانند کامپیوترهای رومیزی، استفاده می‌کنند. اما بسیاری از افراد تمایلی به ایجاد تغییرات در وسایل خود ندارند (که باعث می‌شود آن‌ها راحت‌تر بتوانند کالایی را خریداری کنند). بسیاری از شرکت‌ها سعی کرده‌اند طراحی مدولار را در طراحی وسایل خود به کار گیرند اما در اجرای آن با شکست مواجه شده‌اند.

اما در صورتی که این پروژه اجرایی شود. روش خرید تلفن همراه تغییر خواهد کرد و شرکت‌های فناوری و تولید کننده ابزارهای مختلف نیز مجبور خواهند بود در روش طراحی و بازاریابی خود تجدید نظر کنند. آن‌ها باید به جای تبلیغ در مورد امکان ارتقای موارد جزیی برای یک بار در سال، در مورد قطعات اصلی که قابل تعویض نیستند، تاکید کنند. در صورت عملی شدن این پروژه، تعداد گزینه‌های سفارشی سازی گوشی می‌توانند به جای مواردی همچون طراحی گوشی یاامکانات جانبی گوشی مانند دوربین، تعیین کننده ارزش گوشی باشند. چنین ایده‌ای بیشتر شبیه کامپیوترهای رومیزی ویندوز به نظر می‌رسد که در انتخاب قطعات آن‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد و قطعات گوناگون و سازگار با یکدیگر می‌توانند به راحتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند، اما مشکلی که وجود دارد این است که اندازه این کامپیوترها بزرگ است.

مشخص نیست که آیا چنین طراحی‌هایی باب میل خریداران است یا نه. هر سال در پاییز خریداران مشتاق در جلوی فروشگاه‌های اپل صف می‌کشند تا جدیدترین گوشی آیفون را بخرند که در بین گوشی‌ها، دارای کمترین میزان گزینه‌های سفارشی سازی است. مشتریان در هنگام خرید گوشی‌های آیفون گزینه‌های محدودی برای انتخاب دارند. هر گوشی جدید آیفون که به بازار عرضه می‌شود معمولا دارای دو سایز مختلف است و با سه میزان حافظه داخلی مختلف به بازار عرضه می‌شود و از تنوع رنگی کمی نیز برخوردار است. در حالی که بسیاری از گوشی‌های اندروید دارای باتری قابل تعویض هستند و مشتری با افزودن کارت حافظه به راحتی می‌تواند میزان حافظه آن را ارتقا دهد. گوشی‌های اپل هرگز چنین امکاناتی را در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهد. ممکن است مشتریان به گرمی از چنین ایده‌ای استقبال کنند و یا ممکن است روی خوشی به آن نشان ندهد و گزینه‌های بسیار زیاد سفارشی سازی را گیج کننده بدانند. واکنش آن‌ها به این ایده انقلابی، صنعت ساخت گوشی در آینده را تحت تاثیر بسیار زیادی قرار می‌دهد.

منبع: time

ارسال نظر