پهپادهای گوگل، راه جدید دسترسی به اینترنت

وقتی شما سهم بزرگی از اینترنت را در اختیار داشته باشید، علاقه دارید تا افراد بیشتری را در آن سهیم کنید. فیسبوک و گوگل هر دو در حال تست دستگاه های هوایی هستند که امکان دسترسی مطمئن و بی سیم به اینترنت را در مناطق دور افتاده فراهم می کند.

پهپادهای گوگل، راه جدید دسترسی به اینترنت

به گزارش کلیک، تا به حال فیسبوک برای تحقق این موضوع دستگاه Aquila را معرفی کرده است که یک پهپاد مجهز به سیستم Wi-Fi بوده و انرژی خود را از طریق سلول های خورشیدی تامین می کند. گوگل نیز در حال کار روی پروژه Loon می باشد. در پروژه Loon گوگل برای فراهم کردن دسترسی به اینترنت بالن های بزرگی که دارای فرستنده های مختلف است را به آسمان می فرستد. از هر دو سیستم انتظار می رود که بتوانند امواج اینترنت را از آسمان پخش کنند ولی تا کنون هر دو، در تست هایشان با محدودیت هایی روبه رو بوده اند.

طبق گزارش روزنامه گاردین، گوگل برای تحقق بخشیدن به این رویا چیز های جدیدی در آستین خود دارد. طبق گزارشات، این غول دنیای موتور های جستجو در پروژه جدید خود یعنی SkyBender در حال تست پهپاد های خورشیدی چندگانه است و از تابستان گذشته تا کنون آن را در آسمان مناطق دور افتاده "نیومکزیکو" که با نام پایگاه فضایی شناخته می شود، مستقر کرده است . این منطقه در اصل برای شرکت گردشگری فضایی "ویرجین گلکتیک" ساخته شده بود.

گفته می شود تکنولوژی به کار رفته در این پهپاد ها با سیستم ارتباطی معمولی تلفن های همراه تفاوت دارد. گوگل در حال تست اینترنت بی سیم 5G است که می تواند 40 بار سریع تر از 4G LTE کنونی اطلاعات را منتقل کند. اگر چه طبق گزارشات، از آنجایی که این سیستم از فرکانس 28 گیگاهرتزی استفاده می کند، سیگنال ها 10 برابر زود تر از 4G از بین می رود، بنابر این باید روی تامین نیروی مورد نیاز تمرکز بیشتری قرار داده شود.

این هواپیمای بدون سرنشین که Centaur نام گذاری شده جزو هواپیماهای شرکت Titan Aerospace است که گوگل در سال 2014 آن را تصاحب کرد.

هنوز دقیقا مشخص نیست که چگونه این پهپاد ها با پروژه Loon یا بالن های گوگل سازگار می شود ولی گاردین می گوید که هر دو آن ها تحت مدیریت گروه Access گوگل قرار دارند. Access گروهی مانند گروه Internet.org متعلق به مارک زاکربرگ مدیر عامل فیسبوک است که هدف آن ها فراهم کردن دسترسی کل افراد جهان به اینترنت است. همچنین گوگل پروژه ای دیگر به نام Wing به معنی بال را دنبال می کند که برای تحویل بسته های مختلف به افراد از طریق پهپاد ها به کار می رود.

در هر صورت اقدامات این دو شرکت مطرح در زمینه فراهم سازی دسترسی کل مردم جهان به اینترنت، رقابتی تنگاتنگ را میان آن دو به وجود آورده است.

منبع: popsci

ارسال نظر