هدیه اینترنتی بالون گوگل برای هندی ها

غول نرم‌افزار و سخت‌افزار امیدوار است صدها میلیون نفر از اهالی هند را در مناطق روستایی با پروژه اینرنتی loon  به نت متصل کند.

هدیه اینترنتی بالون گوگل برای هندی ها

به گزارش کلیک، ماه گذشته مدیر عامل فیس بوک، مارک زوکربرگ از برنامه Free Basics، برای دسترسی به وبسایت‌های برگزیده و نرم‌افزار‌ها نامید شد. اکنون گوگل برای اتصال به مناطق روستایی هند برخواسته است.

راجان آناندان(Rajan Anandan) مدیر بخش گوگل هند، به مجله تایم اقتصادی گفت که گوگل در حال مذاکره با شرکت‌های مخابراتی برای پروژه Loon است. در این پروژه باید از بالون‌های بلند پرواز برای برای فرستادن امواج وای فای در کشورهای درحال توسعه استفاده کنند.

آناندان به این نشریه گفت:"رساندن خدمات توسط یک شرکت مخابرات محلی انجام می‌شود، و ما در حال مذاکره با چند شرکت مخابراتی محلی هستیم." وی افزود "ما نمی‌توانیم پروژه آزمایشی Loon را بدون همکاری مخابرات محلی انجام دهیم."

او این پروژه را تحت عنوان "زیرساخت در آسمان" معرفی کرد و افزود "دولت بسیار پشتیبانی کرده است."

هند دومین کشور پرجمعیت جهان است، اما ۶۸ درصد جمعیت آن، یعنی ۸۸۰ میلیون نفر در مناطق روستایی ودر فقر زندگی می‌کنند. فیس بوک امیدوار بود با طرح Free Basics به مناطق دورافتاده کمک کند، اما بخاطر تخلف استفاده کنندگان انجام آن ممنوع شد.

پروژه Free Basics همچنان در ۳۰ کشور دیگر فعال است، و به افراد دسترسی رایگان به لیست مشخصی از وبسایت‌ها و برنامه‌ها می‌دهد، که البته یکی از آن‌ها فیس بوک است. همین مساله موجب شده است که افراد زیادی بگویند پروژه Free Basics بازار ناعادلانه‌ای برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

احتمال این وجود دارد که گوگل با این مشکل مواجه نشود، چون پروژه وای فای Loon دسترسی برابر به سایت‌ها در اینترنت می‌دهد. گوگل هنوز اعلام نکرده است که اتصال فراهم شده توسط این پروژه رایگان است یا نه. اگرچه قبلا اعلام شده هدف پروژه ارائه دسترسی به اینترنت در هر گوشه‌ای از جهان است.

این شرکت که مستقر در منلو پارک کالیفرنیاست ابتدا پروژه Loon را در نیوزیلند آزمایش کرد، که در آن‌جا می‌توانستند برای روزهای متمادی در استراتوسفر باقی بمانند و اینترنت ۳G رابه گیرنده‌های زمینی بفرستند. آزمایشات میدانی بالون‌ها در کشورهای زیادی در سراسر جهان، مثل برزیل و ایلات متحده صورت گرفته است. یکی از بالون‌ها با نام Ibis-167 رکورد دور دنیا در ۲۲ روز را دارد، و بالون دیگری نیز طراحی شده است تا بیش از ۱۰۰ روز در آسمان باقی بماند.

منبع:cnet

ارسال نظر