تصمیم دولت برای کمک به استارت‌ آپ‌ ها جدی است

رسانه کلیک - به نظر می‌ رسد عزم دولت برای حمایت از کسب‌ و کارهای نوپا مخصوصا به‌ خاطر اشتغال‌ زایی که می‌ تواند داشته باشد جدی است؛ امری که قبل از هر چیز مستلزم شناخت موانع و محدودیت‌ های قرار گرفته بر سر راه رشد این کاسبی‌ ها آن هم از زبان فعالان این عرصه است.

تصمیم دولت برای کمک به استارت‌ آپ‌ ها جدی است

به گزارش کلیک به نقل از ایسنا؛ حجم اقدامات انجام شده در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت‌ های یازدهم و دوازدهم به اندازه‌ ای بوده که حالا دیگر تقریبا کسی نمی‌ تواند بگوید که در انجام کسب و کارهای اینترنتی یا اساسا در ارتباط با اینترنت مشکل زیرساختی دارد.

هر چند هنوز به لحاظ تعرفه‌ ای مباحثی وجود دارد اما از حق نمی‌ توان گذشت که همین اقدامات زیرساختی وزارتخانه ارتباطات در یازدهم و دوازدهم حالا باعث شد تا حجم عظیمی از کسب‌ و کارهای اینترنتی که اصطلاحا استارت‌ آپ یا کسب‌ و کارهای نوپا هم نامیده می‌ شوند بر بستر اینترنت ایجاد شوند.

رسول سراییان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت ایجاد تسهیل‌ گری در حوزه کسب‌ و کارهای نوپا، اساسی‌ ترین کمکی که کسب و کارهای نوپا نیاز دارند را این دانست که ما مانع از کار آنها نشویم و در واقع نقش تسهیل‌ گری را برای آنها داشته باشیم. در همین راستا و به گفته او در وزارت ارتباطات و همچنین در سازمان فناوری اطلاعات یک مرکز تسهیل‌ گری ایجاد شده است که در آنجا نقشه کمک به استارت‌ آپ‌ ها، ارتباطات و شبکه‌ ای کردن آنها طراحی شده و جزو اولویت‌ های این وزارتخانه است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات اضافه کرد: ما مراقبت می‌ کنیم، وزارت ارتباطات در راستای نقش تسهیل‌ گری خود اگر نیاز باشد، مصوباتی را از مجلس بگذراند و یا اقداماتی دیگر را انجام دهد.

اختصاص 500 میلیارد تومان برای حمایت از کسب‌ و کارهای نوپا

در این باره وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اواخر دی ماه سال جاری با اشاره به موافقت رییس جمهور برای اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان در جهت توسعه خدمات و حمایت از کسب‌ و کارهای نوپا عنوان کرد: در تلاشیم تا شش ماه آینده در کشور سند توسعه اقتصاد دیجیتال داشته باشیم.

محمد جواد آذری جهرمی اظهار داشت: با موافقت رییس جمهور بنا شد ۵۰۰ میلیارد تومان در دو سال پیش‌ رو، برای توسعه خدمات کسب و کارهای نوپا که در زمینه شبکه ملی اطلاعات فعالیت می‌ کنند، در نظر گرفته شده است که این منابع می‌ تواند مستقیم به این بنگاه‌ ها داده شود یا به صندوق سرمایه‌ گذاری‌ های خطرپذیر تزریق شود. در سه هفته آینده وزارت ارتباطات با مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه به جمع‌ بندی نهایی می‌ رسد.

ظاهرا باید منتظر بود تا جلسه وزارت ارتباطات با مرکز ملی فضای مجازی برگزار شود تا دید که این منابع حمایتی چگونه قرار است تا به حمایت از کسب‌ و کارهای نوپا بیایند. امری که در اینجا بسیار مهم می نماید این است که این حمایت ها باید به معنی واقعی کلمه "حمایتی" و نه "درآمدی" باشند؛ به این معنی که این بودجه مالی نباید خود به هدف برخی برای دریافت وام تبدیل شود و بخواهند برای کسب آن بروند و به صورت صوری کسب و کاری را راه بیاندازند یا اساسا کسب و کاری که راه می افتاد مفید فایده هم باشد و نیازی از نیازهای بازار این حوزه را برطرف کند.

تسهیلات بسته به ارزش افزایی‌ ها متفاوت خواهد بود

رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به نقش دولت به عنوان سرمایه‌ گذار خطرپذیر در کسب و کارهای نوپا بیان کرد: سازمان فناوری اطلاعات با تغییر به یک سازمان توسعه‌ ای می‌ تواند در بعضی از سرمایه‌ گذاری‌ ها وارد شده و طبق قانون بعد از سه سال خارج شود.

وی افزود: دغدغه‌ هایی مانند سرمایه‌ گذاری، استمرار ارائه خدمات، مواردی که بعضا به عنوان کنترلی مطرح می‌شود، مالیات و تامین مالی شرکت‌ ها بیشترین دغدغه‌ هایی بود که به آنها پرداخته شد. مقرر شد طی دو هفته آینده نیز جلسه دیگری در این زمینه برگزار شود. نکاتی هم هست که باید از طریق وزارتخانه به شرکت‌ های نوپا اعلام شود و بتوانیم در فضایی متقابل و تعاملی مسائل و چالش‌ های این حوزه را حل کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نرخ بهره وام و تسهیلاتی که به شرکت‌ های نوپا داده می‌شود هم توضیح داد: نرخ تسهیلاتی که پیش‌ بینی شده بسته به نوع تاثیرگذاری، در اشتغال خلق ثروت، در توسعه بازار متفاوت خواهد بود. این موضوع در کارگروهی بررسی شده و با توجه به تاثیرگذاری و ارزش‌ افزایی تسهیلات متفاوتی خواهد داشت.

وی با اشاره به سایت‌ هایی که از ترافیک نیم‌ بها بهره می‌ برند، تصریح کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ۵۰۰ سایت را برای اعمال ترافیک نصف قیمت اعلام کرده است. در سازمان فناوری اطلاعات نیز پورتالی تهیه شده و به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کردیم که هر کس ادعای تولید محتوای داخل دارد و می‌ خواهد از تخفیف ۵۰ درصد استفاده کند، می‌ تواند اعلام کرده تا توسط سازمان تنظیم بررسی شود و در صورت تایید مشمول تخفیف ۵۰ درصد خواهد شد.

این گفته‌ های معاون وزیر ارتباطات ظاهرا نشان از برنامه داشتن وزارت ارتباطات برای چگونگی حمایت از کسب و کارها دارد. نکته اساسی در حمایت از کسب‌ و کارهای نوپا چه به صورت مالی یا غیرمالی در وهله اول مستلزم شناخت کاستی‌ ها و دغدغه‌ های صاحبان کسب‌ و کارهای نوپا از زبان خودشان است. آن موقع است که می‌ توان به صورت هدفمند و موثر نسبت به حمایت‌ های دولتی و اصطلاحا از بالا اقدام کرد.

پیش از این نیز حسن روحانی در بخشی از صحبت‌ های خود در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اعمال فیلترینگ بر روی برخی شبکه‌ های اجتماعی در جریان حوادث اخیر گفت: ما هم باید زیرساخت را و هم آزادی لازم را برای مردم فراهم کنیم. به همین دلیل وقتی زمان اعتراضات برای مدتی این شبکه‌ ها بسته شد، وارد شدیم و این محدودیت برطرف شد.

کلیات صحبت‌ های رییس جمهور مسئولان رده بالای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات حکایت از جدیت دولت در برطرف کردن موانع پیش روی استارت‌ آپ‌ ها دارد، مخصوصا که این حوزه می‌ تواند در حل نسبی مشکل بیکاری در میان جامعه جوانان کشور هم موثر باشد.

ارسال نظر