سرویس GPS در زیر آب هم در دسترس قرار گرفت

در روی زمین، انسان برای دریافت مسیرهای درست از نقطه آ به نقطه ب، وابستگی زیادی به ماهواره‌های GPS دارد. اما در زیر آب حتی ارتش آمریکا نیز نمی‌تواند برای هدایت در مسیر درست به سیگنال‌های GPS دسترسی داشته باشد.

سرویس GPS در زیر آب هم در دسترس قرار گرفت

به گزارش کلیک، دارپا(سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی) برای رفع این مشکل در حال تهیه یک سیستم صوتی زیرآبی است که جایگزین GPS باشد. این سیستم موقعیت‌یابی برای هدایت در اعماق اقیانوس که پوسایدون(خدای دریا) نامیده شده است، می‌تواند کلید ناوبری دقیق‌تر در زیر دریا باشد.

سیگنال‌های GPS متکی بر امواج رادیویی با فرکانس بالا هستند تا بتوانند اطلاعات موقعیت را ارسال کنند اما چنین امواجی بیش از چند اینج نمی‌توانند در زیر اقیانوس نفوذ کنند. زیردریایی‌هایی که سفرهای طولانی انجام می‌دهند، برای همگام‌سازی با ماهواره‌های GPS مجبورند به سطح آب بروند که البته این امر برای ماموریت‌های مخفی چندان مناسب نیست. در غیاب GPS، پرسنل زیردریایی‌ها مجبورند محاسبات پیچیده‌ای را بر اساس سرعت، فاصله، جهت و عوامل محیطی دیگر انجام دهند.

طبق گفته دارپا، یک سیستم سیگنال صوتی بسیار کاربردی‌تر خواهد بود. امواج صوتی در فرکانس پایین‌تری از امواج رادیویی GPS حرکت می‌کنند، ازاین‌رو در اعماق دریا کاربردی‌تر خواهند بود. هرآن‌چه که دارپا انتخاب کند به احتمال زیاد متکی بر لنگرهای انتقال دهنده زیرآبی در کف اقیانوس باشد که صدای امواج را از طریق یک منطقه تعریف شده انتقال می‌دهند. به این صورت زیردریایی‌ها می‌توانند موقعیت خود را با دقت بیشتری شنسایی کنند و فناوری انتقال دهنده در سیستم‌های نظامی بهتر کار خواهند کرد.

مخابره صوتی قابل اعتماد بستگی به درک دقیق از نحوه حرکت امواج در آب دارد و عواملی مانند دمای آب باید درنظر گرفته شوند. البته متخصصین باید تاثیر تولید امواج صوتی بر روی جمعیت وال‌ها و سایر اعضای اکوسیستم زیر دریا را نیز در نظر داشته باشند.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر