کشف امواج گرانشی این بار به واقعیت نزدیک تر شد

به نظر می رسد پیام توییتری کیهان شناسان، شایعاتی را دامن میزند مبنی بر اکتشافی که می تواند پنجره جدیدی به کهکشان باز کند.

کشف امواج گرانشی این بار به واقعیت نزدیک تر شد

کلیک - در جهان فیزیک این برای اولین بار نیست که شایعه کشف امواج گرانشی توسط دانشمندان در ایالات متحده منتشر می شود.
لاورنس کراوس، کیهان شناس دانشگاه ایالت آریزونا، در یک پیام توییتری اعلام کرد که تایید شایعه ای که ماه ها سر زبانها بوده است را دریافت کرده و اضافه کرد: " این امکان وجود دارد که امواج گرانشی واقعاً کشف شده باشند!! "

این هیجان مربوط به یک آزمایش قدیمی است که با نام، رصد موج گرانشی با تداخل سنج لیزری پیشرفته (LIGO) شناخته می شود که از گیرنده های موجود در Hanford, Washington, and Livingston, Louisiana برای جستجوی ریزموج ها در ساختار فضا-زمان استفاده می کند.
بر اساس شایعات، دانشمندان این گروه در حال نوشتن گزارشی هستند که سیگنال موج گرانشی را شرح می دهد. اگر چنین سیگنالی وجود داشته باشد و تایید شود، می تواند یکی از شگفت انگیزترین پیش بینی های قرن آلبرت انیشتین یعنی نظریه نسبیت عمومی را اثبات کند.
کراوس 60 درصد مطمئن است که این شایعه درست است اما می گوید که قبل از هرگونه نتیجه گیری در مورد موثق بودن سیگنال، باید داده های دانشمندان را بررسی کند.
در یک کار گروهی بزرگ مثل Ligo، پژوهشگران قبل از انتشار یا برگزاری کنفرانس خبری در مورد چنین گزارشاتی، ابتدا آن را در داخل گروه خود به دقت مورد بررسی قرار می دهند. در سال 2014، پژوهشگران یک آزمایش دیگر در ایالات متحده به نام BICEP2 در یک کنفرانس خبری برگزار کردند تا کشف امواج گرانشی را اعلام کنند، اما برخی از پژوهشگران هنوز هم معتقدند این سیگنال ممکن است کاملاً به دلیل گرد و غبارهای فضایی بوده باشد.
اگر امواج گرانشی کشف شده باشند، اختر شناسان می توانند از آن برای مشاهده کیهان به روش جدیدی که تاکنون امکان پذیر نبوده، استفاده کنند. طبق نظر کراوس " ما پنجره ای جدید را به سوی کیهان خواهیم داشت. امواج گرانشی در خارق العاده ترین و عجیب ترین نقاط هستی ایجاد شده اند، و این موضوع درست مانند لبه های سیاه چاله ها در زمان شروع جهان است. ما تقریباً مطمئن هستیم که آنها وجود دارند، اما قادر نبوده ایم که از آنها در کاوش و بررسی کیهان استفاده کنیم."
انیشتین پیش بینی کرده بود که این امواج می توانند به واسطه رخدادها و حوادث بسیار شدید مثل برخورد دو سیاه چاله به وجود آمده باشند. امواج گرانشی با گسترش خود باعث متراکم شدن فضا- زمان می شوند. ریزموج ها می توانند به طور بالقوه توسط پرتوهای لیزری دریافت شوند، که می توانند تغییرات جزئی در دو لوله 4 کیلومتری در تجهیزات Ligo را اندازه گیری کنند.

مهندسان برخی اوقات سیگنالهای مصنوعی را به داده های Ligo اضافه می کنند تا تجهیزات را تست کنند. به گفته کراوس، اگرچه این سیگنالها طراحی شده اند تا سیگنالهای امواج گرانشی را تقلید کنند، اما او به طور آشکار شنیده است که این سیگنال به صورت مصنوعی اضافه نشده است.
طبق گفته کراوس به گاردین، " من نمی دانم که آیا این شایعه جدی است یا نه، اما اگر در دو ماه آینده چیزی درباره آن به گوشم نرسد پس نتیجه می گیرم که آن غلط بوده است."
منبع: The Guardian

ارسال نظر