تحولی بزرگ در ساخت ریز تراشه های سیلیکونی

فناوری جدید و شگفت انگیز تقویت شدت موج نور روی ریز تراشه‌های سیلیکونی می‌تواند روزی به عنوان پایه و اساسی برای توسعه و تقویت فناوری‌های قوی‌تر پردازنده امواج محسوب شوند.

تحولی بزرگ در ساخت ریز تراشه های سیلیکونی

به گزارش کلیک، سیستم پیشرفته هدایت کننده امواج که توسط محققان دانشگاه ییل طراحی و توسعه داده شده است، برای انجام فعالیتی باورنکردنی، به قدرت صدا متکی است. این سیستم اساسا توانایی کنترل دقیق تعامل امواج نور و صدا را تحت کنترل خود در می‌آورد.

هدایت امواج

سیلیکون در فناوری ساخت زیر تراشه‌ها به عنوان ماده اصلی و اساسی به کار گرفته می‌شود و این سیستم جدید مزیتی را برای دانشمندان به ارمغان آورده است.

پیتر راکیک، سرپرست مطالعه و استادیار فیزیک کاربردی، اذعان می‌کند توانایی ترکیب کردن امواج نور و صدا در سیلیکون این امکان را برای محققان فراهم می‌کند که اطلاعات را به روشی کنترل و پردازش کنند که قبلا تصور می‌کردند عملی غیر ممکن است.

راکیک اذعان کرد: ترکیب امواج نور و صدا چیزی شبیه به این است که مأمور اداره پست بتواند برای انتقال مرسوله‌های مختلف از وسایل آبی و خاکی استفاده کند.

وی افزود: وقتی که از مسیرهای آبی و خاکی حرکت می‌کنید، می‌توانید مسیرهای بهتری برای تحویل مرسوله‌ها بیابید.

این مزایا موجب شده است که محققان و دانشمندان در سراسر جهان به دنبال یافتن فناوری‌های چندگانه برای ساخت ریز تراشه‌های سیلیکونی باشند.

این وسایل چند منظوره و هیبریدی برای استفاده‌های کاربردی کارایی چندانی ندارند و به همین دلیل پیشرفت آن‌ها با کندی صورت می‌پذیرد.

از بین بردن موانع

دانشمندان دانشگاه ییل در حال حاضر با استفاده از طراحی‌های جدید در دستگاه‌ها که مانع دور شدن امواج نور و صدا از مدارها می‌شوند، این مشکل را برطرف کرده‌اند. اریک کیتلاس که یکی از دانشجویان راکیک است، معتقد است یافتن روشی برای چگونگی شکل دهی امواج نور و صدا بدون از دست رفتن توان آن‌ها، یک چالش واقعی است.

وی در ادامه افزود دانشمندان می‌توانند با کنترل دقیق تعامل بین امواج، دستگاه‌هایی با استفاده سریع کاربردی همانند انواع جدید لیزر، بسازند.

سیستم هدایت امواج از روش تقویتی بریلوئن استفاده می‌کند که در آن امواج لیزر به یک سمت مسیر هدایت امواج هدایت می‌شوند که جهت مخالف امواج نور است. این فرایند باعث تولید فونون‌های (کوانتومی از انرژی است که در نقش یک شبه ذره حرکت نوسانی اتم‌ها را توجیه می‌کند) آوایی و یا امواج صوتی می‌شود. سپس این امواج صوتی امواج لیزر را پراکنده می‌سازند و این امکان را فراهم می‌سازند تا امواج نور باعث تحریک تعداد بیشتری فونون‌ها شوند و به این صورت توده عظیمی از فونون‌ها ایجاد می‌شود.

این روند توسط امواج صوتی که اطلاعات مربوط به فرکانس امواج را به پایان مسیر هدایت امواج انتقال می‌دهد، حفظ می‌شود و پس از آن با شدت زیاد ساطع می‌شود.

دلیل اهمیت این روش

این روش جدید می‌تواند در چندین حیطه همچون ارتباط از طریق فیبر نوری و پردازش امواج به کار گرفته شود. علاوه بر آن این سیستم جدید هدایت امواج بخشی از پروژه تحقیقاتی بزرگ‌تر است که راکیک و اعضای تحقیقاتی در طی پنج سال گذشته در حال بررسی و آزمایش آن بوده‌اند. این پروژه تحقیقاتی، طراحی جدید فناوری‌های ریزتراشه‌های مرتبط با نور را مورد توجه خود قرار داده است.

ارسال نظر