نوآوری های شگفت انگیز فناوری در سلامت سال ۲۰۱۶- بخش اول

سال ۲۰۱۶ یکی از سال های پر جنب و جوش در حوزه فناوری های سلامت بود. در این سال فناوری ها، نوآوری ها و خلاقیت های زیادی در دستگاه های پزشکی، نرم افزارها و اپلیکیشن ها و تغییرات عمده در چگونگی مدیریت سلامت از دو جنبه مراقبت و مسایل مالی دیده شد.

نوآوری های شگفت انگیز فناوری در سلامت سال ۲۰۱۶- بخش اول

کلیک - اکثریت رشد در این حوزه به روند در حال رشد اتخاذ راه حل های فناوری اطلاعات مراقبت سلامت توسط فراهم کنندگان مراقبت سلامت بر می گردد که این راه حل ها به منظور مواجهه با الزامات مراقبت و ایمنی بیمار، افزایش نیاز به کاهش هزینه های به فلک کشیده مراقبت بهداشتی، نیاز به بهبود کیفیت مراقبت های بهداشتی و در عین حال حفظ بازده عملیاتی سازمان بهداشت و درمان ایجاد شدند.

آنچه این فناوری های جدید به ارمغان می آورند چیست؟

اگر پزشک متخصص هستید، پزشک خانواده، دندانپزشک، پرستار، هماهنگ کننده مراقبت، حسابدار، مدیر ریسک و یا بازاریاب در حوزه سلامت، همه شما زندگیتان و همچنین زندگی بیمارانتان در طول چند سال آینده به برخی فناوری های شگفت انگیز گره می خورد.

infographic_new

برای پیشرفت همگام با دیگر کشورها، نیاز است که سرمایه گذاری های جدی برای پیشرفت در حوزه فناوری های سلامت را آغاز کنیم و بتوانیم برای کشور خود و تمام مردم جهان مثمرثمر باشیم.

در ادامه برخی از فناوری های مراقبت بهداشتی سال ۲۰۱۶ به بعد را عنوان می کنیم:

۱- Tricorder در سریال Star Trek

برای شروع از Star Trek Nerd آغاز می کنیم. هر سری آن، مخصوصا نسل بعدی آن یعنی TNG دوست داشتنی است. در این سریال آمریکایی، Tricorder یک دستگاه چند منظوره دستی است که برای اسکن سنسور، تجزیه و تحلیل داده ها و ثبت اطلاعات از آن استفاده می کنند.

tricorder_670-211x300_new

در این سریال تخیلی علمی، سه مدل اولیه از tricorder وجود دارد، که توسط سازمان Starfleet ایجاد شده است. tricorder استاندارد یک دستگاه همه منظوره است که در درجه اول برای دیدبانی مناطق نا آشنا مورد استفاده قرار می گیرد، به معاینه دقیق موجودات زنده در آن مناطق می پردازد و به ضبط و بررسی داده های فنی مشغول است. tricorder پزشکی نیز توسط پزشکان برای کمک به تشخیص بیماری ها و جمع آوری اطلاعات در مورد بدن بیمار استفاده می شود.

۲-قابلیت همکاری بین سیستم های سلامت

راه حل های قابلیت همکاری برای تبادل اطلاعات بیمار در مراکز مراقبت های سلامت یک توسعه خاص فناوری است که آینده سازمان های مراقبت سلامت را شکل دهی می کند.

مراقبت مبتنی بر ارزش و تبادل اطلاعات سلامت بخش های مهمی هستند که به طور فزاینده به اهمیت آن ها در چشم انداز های کلی سلامت افزوده می شود. توانایی فراهم آورندگان بهداشت از پزشک خانواده و متخصص گرفته تا سازمان های مراقبت و غیره، همه و همه در تبادل اطلاعات به یک جزء حیاتی در مراقبت بهداشتی در آینده تبدیل می شود.

interoperability-referralmd-768x461_new

این نوع از راه حل ها چند سال گذشته توسط شرکت هایی مانند referralMD شروع به توسعه کردند، و در حال تغییر چگونگی ارتباط شرکت ها و سازمان های مراقبت سلامت در خصوص قابلیت همکاری جریان کاری بحرانی هستند. فراهم کنندگان مراقبت نیز انتظار دارند که این راه حل ها به توسعه مراقبت های بهداشتی همراه با مهار هزینه ختم شوند.

با استفاده از این فناوری سازمان های مراقبت سلامت می توانند مطمئن شوند که اطلاعات بیماران در همه مراکز بهداشتی به یکدیگر متصل هستند و تصویر جامع تری با جزئیات بیشتر ودقیق تر از برنامه های درمانی خاص بیمار و بهبود مراقبت از بیمار در دسترس است.

مدت زیادی نیست که بیمارستان ها به تغییر در بار مالی خود روی آورده اند، به همین دلیل برنامه هایی که بتوانند واقعا به بیماران کمک کنند تا مراقبت بهتری دریافت کنند و یا در وقت کارکنان صرفه جویی سود طرح ریزی شده اند. البته در این راه بیمارستان ها تنها نیستند و مراکز دیگر در اندازه های کوچک تا متوسط نیز برای به اشتراک گذاری و قابلیت همکاری سیستم های خود با دیگر مراکز فعالیت هایی انجام داده اند.

۳- ربات دستیار پرستار

بسیاری از پرستاران با مشکلات جسمی رایجی ناشی از جابجایی و بلند کردن و حمل بیماران به تخت یا حمل بیماران در زمان های اورژانسی مانند پس از سقوط مواجه هستند.

برای حل مشکلات جابجایی بیمار، ربات های متنوعی ساخته شده اند، مانند ربات RIBA که برای کمک به تعامل بدن طراحی شده است. این ربات توسط صنایع RIKEN و Tokai Rubber ایجاد شده است و از سخت افزارهای شرکت HAL که کارش تولید اندام کمکی ترکیبی است استفاده کرده اند، سخت افزارها توسط Cyberdyne عرضه می شود.

riba_robot_nurse2-277x300-1_new

RIBA اولین رباتی است که می تواند یک انسان را از روی تخت یا ویلچر بلند کند یا بر روی آن ها بنشاند. RIBA از بازوهای شبیه به انسانش استفاده می کند که قوی هستند و با استفاده از روش هدایت لمسی با سنسورهای دقیق لمسی کار خود را انجام می دهد. RIBA با استفاده از یکپارچه سازی کنترل، سنسور و پردازش اطلاعات RIKEN و همچنین مواد اولیه TRI و تکنولوژی های طراحی سازه ایجاد شده است.

hal-300x168_new

همچنین دستگاه رباتیک دیگری به نام HAL که نام یک شرکت نیز هست، اجازه می دهد که کارکنان مراقبت بتوانند با ثبات و قدرت بیشتری و همچنین با جلوگیری از آسیب به فرد، بیماران را جابجا کنند.

۴-شبکیه مصنوعی

به طور معمول، ایالات متحده آمریکا کسی که دید مرکزی چشمش تا ۲۰۰/۲۰ تخریب شده باشد، یا دید محیطی او کمتر از ۲۰ درجه خارج از دید مرکزی باشد را از نظر قانونی نابینا در نظر می گیرد. دید طبیعی ۲۰/۲۰ است و مردم معمولا تا ۹۰ درجه را با دید محیطی خود مشاهده می کنند. تخمین زده شده است که ۱٫۱ میلیون از مردم آمریکا از نظر قانونی نابینا هستند.

این امر باعث شده است که شرکت هایی مانند Nano-Retina به دنبال راه حل هایی برای مشکلات بینایی افراد باشند. این شرکت ها یک راه حل پیچیده و ظریف برای بازگرداندن بینایی به افرادی که دید خود را به دلیل بیماری های دژنراتیو شبکیه از دست داده اند طراحی کرده اند. دستگاه کوچک نانو شبکیه چشم، ایمپلنت NR600، که جایگزین سلول های گیرنده نوری آسیب دیده است و تحریک الکتریکی مورد نیاز برای فعال نگهداشتن باقی سلول های سالم شبکیه را ایجاد می کند. NR600 متشکل از دو جزء است، یکی تراشه قابل کاشت مینیاتوری و دیگری یک عینک که توسط بیمار پوشیده می شود.

nano-retina-e1454272108993_new

این فناوری برای افرادی که مدت زیادی جلوی کامپیوتر می نشینند و دید خود را از دست داده اند می تواند مفید باشد. شرکت های زیادی بر روی این نوع از فناوری ها برای کمک به افرادی که از کاهش دید رنج می برند کار می کنند.

۵- پیشرفت در پروتز

جنگ در DNA ماست. با درگیری و جنگ افراد نظامی با از دست دادن اندام ها و آسیب های مغزی روبرو می شوند.

DARPA به دنبال تغییراتی است که اعضا و اندام آسیب دیده را فعال کند، و این کار توسط اندام های مصنوعی انجام می پذیرد. هدف این است که افراد به محل کار و سر وظایف خود برگردند و برای بهبود کیفیت زندگی آن ها کاری انجام شود.

تحولات در این حوزه می تواند جامعه گسترده ای از بیماران مبتلا به قطع عضو پزشکی، آسیب های نخاعی و بیماری های عصبی را تحت تاثیر قرار دهد.

چالش در این حوزه این است که واسطه ای ایجاد کرد که به طور مستقیم با سیستم عصبی بدن ارتباط برقرا شود و اتصالات به اندازه کافی سریع باشند تا جنبش و حرکات به خوبی تفسیر شوند.

ارسال نظر